Shop menü

AZ AUTÓD A KEZEDBEN - HORI FORCE FEEDBACK RACING WHEEL DLX PRO

Minőségi kormány, de sajnos csak Xbox játékosoknak.
Török Roland
Török Roland
Az autód a kezedben - HORI Force Feedback Racing Wheel DLX Pro

Szerzői értékelés

Olvasói értékelés

Az autós videojátékok kezdete óta ott érlelődött az emberekben a gondolat, hogy milyen jó lenne ezeket a címeket egy kormánnyal játszani. Az ősidőkben ez szinte csak játéktermekben volt lehetséges; ha valaki ilyen autós élményre vágyott, muszáj volt elmennie egy ilyen helyre, ahol pénzt bedobva árkád játékokban bizonyíthatta vezetni tudását. Az idő múlásával - pontosabban az 1994-es Thrustmaster Formula T1 megjelenésével - viszont az otthonainkba is elvihettük a virtuális versenyzés élményét, a rákövetkező években pedig a versenykormányok egyre olcsóbbá és elérhetőbbé váltak.

A játékok fejlődésével viszont felmerült az igény, hogy ne csak egyszerű tekerhető kerék kerüljön az emberek elé, hanem ha van rá lehetőség, akkor olyan eszközöket használhassunk, amikkel már lényegében érezni lehet az utat is. Az első ilyen megoldást támogató kiegészítő nem volt más, mint az 1997-es Logitech Wingman Formula Force kormány, aminek egy változatát én is egészen a tavalyi év közepéig előszeretettel használtam akár online versenyeimen is. Ez a vezérlő behozta a köztudatba a „Force Feedback”, avagy az erővisszacsatolás jelenségét, magyarul a kormány ellent tart a felhasználónak.

Az FF funkció azért jó, mert segítségével azonnal érezhetővé válik ha az autó elveszti tapadását, nekiütköznek, levegőbe emelkedik vagy éppen borul. A Force Feedback ezeket az érzéseket izgalmas módon adja át a játékosoknak, amik nem csak élményben, de vezetési teljesítményben is a versenyző javára válik. A probléma csak az, hogy igazán jó Force Feedback kormányt nem lehet olcsón beszerezni, valójában az egyik legdrágább gamer irányító eszköz kategória ez, amit tömegek számára venni lehet.

A felsőkategóriás kormányok tehát páratlan élményt nyújtanak a felhasználónak, ám mivel magas áruk miatt nem igazán cserélik őket le az emberek, nem is érkeznek belőlük újabb kiadások. Ha egy cég elkészít egy jó kormányt, azt van, hogy akár 10 évig a piacon tartja és újként árulja, így egyáltalán nem meglepő, hogy a 5-6 éves kormányok is 6 számjegyű összegbe kerülnek forintosítva. Ez tehát egy olyan piac, ahol nem nagyon érdemes várni leértékelésre; hiába öreg már egy adott konstrukció, maga az eszköz általában csodálatosan tud üzemelni vagy a legrosszabb esetben a hibája javítható, bármilyen gondja is legyen.

Néhanapján viszont akadnak újdonságok ezen a piacon is, az Xboxokhoz érkezett Hori Force Feedback Racing Wheel DLX pedig egy ilyen kihívó a felsőkategóriás tartományban.

A Hori márkával még mindig csak ismerkedem. Először a Hori Fighting Commander OCTA-hoz volt szerencsém, amit azóta is előszeretettel használok, így egyáltalán nem bántam meg, hogy megvettem. Viszont pont emiatt a kis megbízható kontroller miatt úgy voltam vele, hogy jobban fogom figyelni a cég termékeit, nemrég pedig be is futott két érdekes eszköz, aminek az egyik darabja a már fent említett DLX kormány és pedál.

Kivételesen viszont most nem gondolkodom azon, hogy meg is vásároljam a terméket, hiszen a tavalyi év közepén egy ismerősön keresztül hozzájutottam egy Logitech G920-as vezérlőhöz, így viszont megvan az a luxus számomra, hogy van mihez viszonyítanom a Hori megoldását.

A csomag és az anyag

A csomagolás külsőre nagyon letisztult és remekül adja át az Xbox élményt. Nincsen semmilyen csodálatos marketing csapda elrejtve rajta, szerencsére egy vigyorgó kisgyerek se látszódik a képen, tényleg egy sima fehér doboz a kormánnyal és a jól látható Xbox Series kompatibilitás logóval együtt, ami a polc tetején is jól nézhet ki. A mérete viszont nagy, szóval, ha úgy döntenénk, hogy minden használat után ebbe tennénk vissza a kormányt, akkor nagyon jó helyet kell találni neki, különben nem fogunk elférni tőle.

Kibontva se fogunk semmi meglepőt találni benne: egy pedál, egy kormány, egy tápegység, ezekhez megfelelő kábelek, majd az állvány egy darabja. Ha valaki kézikönyvet keresne, az interneten pótolhatja, ugyanis a dobozban tényleg semmi fölösleges szemét nincs számunkra, csakis amire valóban szükségünk van.

Kinézetre szerintem elegáns és letisztult. Minden érthető, a gombok szépen jelezve vannak, hogy milyen funkciót látnak el, így egy az eszközzel ismerkedő is azonnal tudhatja mi micsoda rajta, nem kell rajta gondolkodni.

A kormány anyaga kemény műanyag, ami viszont érzésre minőségi, ezért talán nem fogunk emiatt bánkódni. A fém pillangóváltón kívül a keréken van egy kis gumírozás, ami barátságosabbá és kevésbé csúszóssá teszi a felületét, és mivel az esetek 95%-ban itt lesz ezen a kezünk, ez jól is van így. Összességében viszont a Logitech ránézésre is jobb minőségűnek tűnik.

Mivel ez egy Xboxos irányító, ezért minden fontos gomb megtalálható rajta, ami a rendszer irányításához szükséges. Ami azt illeti, nekem az elrendezés jobban be is jön, mint a G920 esetében. Középen találjuk az Xbox gombot, a hátul lévő pillangóváltóról már volt szó, balról jobbra haladva viszont megtalálhatjuk a select gombot, a videó és fénykép megosztó gombot, a digital pad irányítót, az LB gombot, majd jobb oldalt a ABXY, RB, start, illetve a kormány profilváltó menügombját.

Galéria megnyitása

A kormány nyolc különböző profilt képes eltárolni a saját programjának köszönhetően. Ez azt jelenti, hogy ennek a gombnak a segítségével könnyedén állíthatjuk azt, hogy melyik játékban milyen érzékeny legyen a kerék, mennyire legyen erős a Force Feedback, megcserélhetjük a gombokat stb., vagyis különböző játékokra szabhatjuk a vezetési élményt. A Hori kormányba kell bedugni a tápot és a pedált, míg az USB-t természetesen az Xbox konzolhoz kell vezetékesen hozzákötni.

A pedál képes a kuplung, a fék és a gáz adagolására, avagy egy teljes értékű váltós autót is elvezethetünk vele; ám a csomaghoz nem jár manuális váltó, ilyet ne is keressünk. A Hori viszont a pedálnak hagyott csatlakozóhelyet a kormányon, így a jövőben nem elképzelhetetlen, hogy kéziváltót vagy egyéb érdekességet is hozzáköthetünk majd.

A pedál három tagja közül a fék természetesen keményebb, mint a kuplung és a gáz. Mindegyik műanyag, és összességében széltében több helyet foglalnak, mint a G920 pedálja. Hosszában tehát nem kell neki sok hely, széltében viszont oda kell figyelni rá, hogy beférjen az állványunk vagy az asztalunk alá.

Galéria megnyitása

A kormány rögzítéséhez egy külön aljzatot kapunk, amihez jár egy jól tekerhető csavar is, így nagyon szépen odaszoríthatjuk az asztalra a rendszert, tapasztalataim szerint jóval hatékonyabban, mint a G920 esetében. Ez a megoldás nagyon stabil, nem mocorog az, amit odarögzítettünk. Nagy erőhatások érhetik a kormányt a játék közben, de nem valószínű, hogy csúszkálni fog. Ez eléggé pozitív pont nálam. Összességében tehát minőségre jó pontokat szerzett nálam a készülék, de mi a helyzet akkor, ha játszani kívánnánk vele?

Az Xbox ereje

A kormány csatlakozása az Xbox-hoz egy USB kábel segítségével történik. Alapvetően Xbox Series gépekhez készült, de az Xbox One is befogadja - az már más kérdés, hogy kevesebb játék fogja támogatni. A helyzet ugyanis az, hogy bár elég sok versenyjátékkal kipróbálható, akad pár cím, amivel nem lesz kompatibilis. A támogatott játékok listáját már most be is linkelem, hogy hamar áttekintsd, rajta van-e a kedvenced.

Első körben a Forza Motorsport 7-tel próbáltam ki a játékot, még mielőtt én is lecsekkoltam volna a támogatott címek listáját. Amint rákötöttem az eszközt a gépre, az rögtön elkezdte kalibrálni magát, a Force Feedback-nek hála végigtekerte a végletekig magát majd visszaállt alaphelyzetbe. Nagyon fontos, hogy ne dugd rá a konzolra vagy áramra addig a kormányt, amíg azt nem rögzítetted valahova, mert ha bekapcsolod, azonnal táncra perdül a földön vagy az öledben.

Galéria megnyitása

Szóval a kormány segítségével könnyedén el tudjuk indítani a játékokat, minden ugyanúgy irányítható, mintha egy gamepad lenne a kezünkben. A Forza 7 egyáltalán nem kért tőlem semmilyen beállítást, azonnal beleugorhattam egy versenybe és minden kérdés nélkül működött.

A kocsi a rajtvonalhoz felállván a gázadásra és fékezésre remekül reagált, a kormány pedig végig izgalmasan adta át a talaj minden elemét. Ha az autó alulkormányzottá válik, egyszerűen érzed, hogy a kerék jobban forog és nincs tapadás. A verseny hevében többször került sor ütközésre és ilyenkor jól meglöki a másik autó a mienkét, ami pedig azt eredményezi, hogy nekünk jó szorosan markolni kell a kereket, különben azonnal elveszítjük az irányítást a jármű felett. A Force Feedback nagyon kellemes erővel rendelkezik, mármint tényleg érzed, hogy harcolnod kell a járművel a tapadásért.

A következő játék, amit kipróbáltam, a Forza Horizon 5 viszont ezt az élményt is felülmúlja.

A FH5 egy árkád autós játék, ahol a hülyeségé a főszerep, ezt pedig egy fél-realisztikus vezetési élménnyel élvezhetjük ki. Ott, ahol egy valós autóból porse maradhatna (bocsi) a játék nem áll meg, hanem még nagyobb fokozatra kapcsol és pörgeti a baromságokat. Ez viszont a játék lelke, így poén az egész, ám mi a helyzet akkor, ha mi egy komoly kormánnyal állunk neki játszani?

A közösség általánosan egyetért, hogy aki kormánnyal játszik, az egy aprócska hátrányból indul. A játék eléggé gamepadra optimalizált, így sokkal kifizetődőbb és egyszerűbb ilyen módon az irányítása. Igen ám, de a kormánnyal sokkal nagyobb móka az egész, ráadásul a játék annyira kiegyensúlyozott, hogy valójában nem származik akkora hátrány abból, ha kormánnyal ugrasz neki a versenyeknek, ami miatt ajánlatos kipróbálni ilyen módon is.

De tényleg. A Forza Horizon 5-ben minden apró kavicsot megérzel az autód alatt. Zseniális, hogy mennyire más érzés az, ha az aszfalton tartod az autót és hirtelen áttérsz a sárba, ahol már a latyakot is érzed a kezeid alatt. Míg az aszfalton kellemes és egyenletes forgatásra bírható a kormány, addig a sárban már könnyedén pörgetheted össze-vissza, egészen addig, amíg nem pattan meg valamin az autó, ennek értelmében jól érezhetőek még a kerékvezető gödrök is.

A Forza játékoknak viszont van egy vizuális problémája, miszerint a kormánykerék a belső nézetben csak 180 fokot fordul. Ez ne zavarjon meg senkit: ha tovább forgatjuk a kormányt a valóságban, a játékban az autó kereke jobban forog, egyszerűen csak megakad a karakter keze. Zavaró, de túlélhető dolog.

Galéria megnyitása

A többi játéknál már nem volt ilyen gond, mindenhol működött a 380 fokos tekerés vizuális szinten is. A Forma 1 2020, a Dirt 5 és a Wreckfest is nagyon jól vizsgázott, minden játékban megfelelően működtek a dolgok. Valahogy úgy éreztem, hogy ezekben a játékokban nem a legjobb a Force Feedback szimulációja, de miután kipróbáltam őket G920-szal, érezni lehetett, hogy ez a programok hibája, nem a kormányé. Egyszerűen a Forzák ennyivel jobbak vezetési élmény tekintetében, mint például a Codemasters játékok.

A Game Passról rengeteg autós címet letöltöttem és sajnos voltak olyanok, amik egyáltalán nem, vagy csak részben működtek. Például a Snow Runner és a Farming Simulator 19 elindult, de irányíthatatlanok voltak, a Need for Speed hot Pursuit Remastered és a MotoGP20 el sem indult kormánnyal. Ez megint nem a Hori hibája, G920-szal ugyanezeket a problémákat tapasztaltam.

Ha már a Game Pass szóba jött, megemlíteném, hogy próbáltam játszani felhős autó játékokkal is, de akárhogyan is szerettem volna munkára bírni, egyik cím sem támogatta a gamepadon kívüli irányítást. Még a Forza Horizon 5 sem volt hajlandó felhőben érzékelni a kormányaimat, szóval egyelőre nem lehet a konzolt helyettesíteni teljes mértékben.

Galéria megnyitása

Volt egy hiba is, ami előjött a tesztek során: ha Quick Resume-ból jövünk vissza, akkor a Force Feedback nem hajlandó működni. Ez is egy Xbox bug, senki ne ijedjen meg ilyenkor, ki kell húzni a kormányt és visszadugni. Remélhetőleg a Microsoft majd javítja ezt a hibát is.

Alapvetően tehát a játékok ugyanúgy működnek, mint a sokkal régebbi G920-szal és ez nagyon jó hír. A Hori ráadásul mintha kicsit érzékenyebb is lenne; valahogy finomabbnak hatott néhány esetben az, hogy milyen terepen száguldozok, szóval egyáltalán nem érzem úgy, hogy nagyon alulmaradna ebben a versenyben.

Galéria megnyitása

Nem minden Xbox, ami fénylik

A Hori sok tekintetben egy nagyon jó vezérlő, ami tényleg új szintre emeli a vezetési élményt a Series konzolokon. Mindent tud, ami ahhoz szükséges, hogy a fent tesztelt és listázott kompatibilis játékokkal úgy működjön, ahogy megálmodták. A probléma viszont az, hogy ez a széleskörű játéktámogatás egészen addig működik csak, amíg Xbox rendszeren belül maradunk.

Itt nem arról van szó, hogy nem működik PS5-tel, ez természetes. A nagyobb gond az, hogy egyáltalán nem működik Windows PC-vel sem.

A számítógépen több játékot is próbáltam begyújtani a Hori Force Feedback Racing Wheel DLX segítségével, de egyik sem volt hajlandó megmukkanni vagy észrevenni az irányítót. Sikert még úgy sem értem el, hogy a Windows Store-ból letöltöttem a saját alkalmazását, amivel az Xboxon a profilokat lehet állítani, de nem volt különbség, egyetlen gombnyomást sem érzékeltek a játékok így. Mivel ez egy vadiúj kormány, ezért benne van a pakliban, hogy a jövőben ez változni fog és az új játékok már észreveszik. De jelenleg annyira rossz a helyzet, hogy még a Forza Horizon 5 sem ismeri fel PC-n, hiába próbáltam az Xbox appon keresztül indítani a játékot.

Ha van tehát Achilles sarka a kormánynak, akkor az a Windows játékok támogatásának a hiánya, ezzel pedig el is dőlt a verseny, hogy a drágább G920-at ajánlom alapértelmezett vásárlásként.

Általában minden Xbox kiegészítő gond nélkül szokott működni Windows-on is, ezért is meglepő számomra, hogy ez ennyire kilóg a sorból. Én például simán megvettem volna úgy a kormányt, hogy csak otthon jövök rá, hogy nem is támogatja egyik PC-s játék sem. Ez PlayStation vezérlő esetében úgy-ahogy várható dolog lenne, de ne feledjük, a Microsoft már évek óta Windows-on is futtatja az Xbox márkát, így nem erre számítottam csatlakoztatáskor.

Nincs viszont minden veszve. Ha tudod magadról, hogy soha nem fogsz számítógépen játszani, akkor a Hori DLX vezérlője is szóba jöhet nálad, de az igazság az, hogy azt pár napos tesztelésből nem tudom megállapítani, hogy hosszú távon hogyan fogja bírni a strapát, marad-e annyira megbízható, mint a Logitech kerekem.

Őszintén tehát, ha már ennyit adsz ki egy kormányért, én inkább egy Logitech felé kanyarodnék a helyedben. Tényleg jó ez a Hori, nagyon élvezetes vele a játék, vannak rajta dolgok, amiket jobban szeretek rajta, mint a saját Logitech kormányomon, de nem vagyok biztos benne, hogy hosszútávon kifizetődő lenne-e a spórolás. Azt látom, hogy a kompatibilitás rendszerszinten megoldott, ha működik a G920, akkor ez is menni fog, de ez csak Xbox-ra igaz, a konzolon kívül már használhatatlan az egész.

Szerettem tehát a Hori Force Feedback Racing Wheel DLX-et, de csak azért, mert van egy Xboxom. Nekem viszont nem kellene, mert van egy PC-m is...

Összefoglalás

Szerzői értékelés

A Hori Force Feedback Racing Wheel DLX egy remek kormány, szinte teljesen hibátlan, ám a Windows PC játékok kompatibilitási hiányosságai miatt nem szeretném 92 pontnál jobbra értékelni.
+ Fantasztikus vezetés élmény
+ A Force Feedback jól végzi a dolgát
+ Kényelmes a fogás
+ Stabil asztal/állvány rögzítési mód
+ A gombok elhelyezkedése szintén jó
+ Forza játékok tökéletes támogatása
- A Windows bár észreveszi, egyik általam ismert játék sem támogatja jelenleg PC-n
- Nem sokkal olcsóbb, mint a konkurensei
- A pedál műanyag és könnyen csúszkálhat, ha nincs támasza

Az értékeléshez kérlek jelentkezz be!

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére