Március óta kell a technológiai cégeknek megfelelnie az új digitális piacokról szól jogszabályoknak az Európai Unió területén. Bőven volt felkészülési ideje a cégeknek, de ahogy arra előzetesen is számítani lehetett, nem különösebben törték magukat annak érdekében, hogy az érvényesítési határidőn belül igazodjanak.
Az Európai Bizottság illetékesei még márciusban bejelentették, hogy egy átfogó vizsgálatot képeznek több céggel szemben. Az a meglátásuk, hogy nem tesznek meg minden annak érdekében, hogy a jogszabályok által kijelölt keretek között mozogjanak. Az EU trösztellenes részlege a múlt héten indított támadást az Apple ellen az előzetes vizsgálati eredmények fényében, és hamar sorra került a Meta is.
A Financial Times számolt be arról, hogy a közösségi média királya kénytelen lesz felelni az EU-ban a „pénz vagy tartalom” modell miatt. Ebben nagy meglepetés nincs, hiszen a bejelentés óta folyamatosan kapta a rendszer a kritikákat. A héten fogják az ügyben közölni a részleteket, de innentől szinte biztosra vehető, hogy elindul az eljárás a Meta ellen, ahogy arra az Apple is számíthat.
Tavaly novemberben indította el a Meta a Facebook és az Instagram előfizetési lehetőséget, arra válaszul, hogy kifogásolták a vállalat által üzemeltetett hirdetési rendszert, és az ahhoz kapcsolódó adatkezelési eljárásokat. Így a cég megadja a lehetőséget az embereknek arra, hogy a havidíjért cserébe megússzák a reklámozást, így az adataikat nem használja fel a Meta Platforms. Viszont ez a megoldás nem nyerte el az EU tetszését.
Úgy értékelték ezt az előfizetési modellt, hogy a vállalat túszul ejtette a felhasználói adatokat, és váltságdíjért cserébe elengedi azokat. A Financial Times információi szerint az európai biztosok azzal vádolják majd a Metát, hogy hamis választási lehetőséget állít az emberek elé, az előfizetési opciója semmi másról nem szól, csak a felhasználói adatokról, és ahhoz mérten irreálisan drága.
A cég azt már bejelentette, hogy csökkenteni fogja a havi díjat, de az Európai Biztosság illetékeseinek véleményén ez sem változtatott a jelek szerint. Az előzetes vizsgálat már annak tudatában ment le, hogy tisztában voltak az árkorrekcióval. De azt is látni kell, hogy ettől függetlenül még az a célja a Metának, hogy senki ne foglalkozzon az előfizetéssel, csak a szabályozók szemében akar jobb színben feltűnni ennek a lehetőségnek a biztosításával.
Azzal már korábban mi is foglalkoztunk, hogy a Metánál egyébként is olyan körülményessé tették az előfizetés elérését, hogy lényegében ellehetetlenítik azt. Az átlagos felhasználók nemhogy nem tudják megtalálni egyszerűen, hogy fizethetnek elő a reklámmentes Facebookra és/vagy Instagram, hanem egyszerűen nem is kapnak tájékoztatást arról, hogy lenne ilyen lehetőségük.
A DMA jogszabály bevezetése nyomán az Apple és a Meta mellett a Google, az Amazon és más cégek ellen is vizsgálatot indított az Európai Bizottság, és az eddig látottak alapján nem lenne túlságosan nagy meglepetés, ha mások ellen is vádat emelne. Könnyen lehet, hogy a következő körben már a keresőóriás ellen is jogi lépéseket kezdeményez az EU. A Google esetében elsődlegesen azt vizsgálják, hogy mennyire él vissza a piaci helyzetével a saját platformjain, engedi-e a konkurens szolgáltatásokat érvényesülni.
A digitális piacokról szóló jogszabály megsértése nyomán a vállalatokat az éves bevételük 10 százalékának megfelelő összegre lehet büntetni. Tehát több milliárd dollárt kockáztatnak, mikor nem igyekeznek a szabályoknak eleget tenni.