Shop menü

AI KÉPPEL NYERTÉK MEG A HÍRES FOTÓVERSENYT

Egy AI-val foglalkozó művész szándékosan játszotta ki a rendszert, hogy rámutasson annak sebezhetőségére.
Török Roland
Török Roland
AI képpel nyerték meg a híres fotóversenyt

Az AI nem művészet. Ez a kijelentés rengeteg vitát kavart az elmúlt hónapokban, és valószínűleg ez még sokáig releváns vitatéma marad. Az AI-t dicsőítő és megvető nézőpontok széles skálán helyezkednek el. Személyes véleményem szerint sincs köze a valódi művészethez, de rengeteget segíthet a művészeknek annak érdekében, hogy kiteljesedjenek, illetve a munkájuk hatékonyabbá váljon. 

A világ egyik legnevesebb fotóversenye viszont díjat ítélt egy 100% AI generálta képnek, és ez bizony baj. 

Boris Eldagsen a fotózás és az AI kapcsolatával foglalkozik és megnyerte a Sony World Photography díját az AI generálta képével. Ő viszont visszautasította a díjat azzal, hogy amit véghezvitt, az nem művészet. Saját bevallása szerint ő csak egy „szemtelen majom”, aki kíváncsi volt, hogy van-e bármiféle védelem az AI képek ellen egy ilyen rangos díj esetében, de kiderült, hogy nincs semmi. Az AI ráadásul annyira jó képet készített, hogy még a profi fotósok se látták, hogy ez hamisítvány, illetve megnyerte a díjat a valódi alkotásokkal szemben. 

Az AI generált kép címe pedig árulkodó volt, „PSEUDOMNESIA | The Electrician”, ami arra utal, hogy a kép egy hamis emlék. 

A kategória, amiben Boris nyert a „bármilyen eszköz” volt, ami azt jelentette, hogy lényegében tényleg bármit használhatott a kép elkészítéséhez. Boris szerint viszont az AI nem művészet, ezért ilyen díjat nem is szabadott volna kapnia. Boris a blogján írta le a dologról a véleményét. 

„Ez az első AI generált kép, ami nyert egy tekintélyes nemzetközi fotográfiai versenyen. Hányan tudtátok vagy gyanítottátok, hogy ez AI generálta? Ez valami olyasmi, ami helytelen, ugye? Az AI képek és a valódi fényképek nem szabadna, hogy versenyezhessenek egymással egy ilyen díj esetében, mint amilyen ez is. Ezek különböző entitások, az AI nem fényképészet.”

„Ennek megfelelően nem fogadom el a díjat.” – írta blogján Boris Eldagsen.

Boris maga 30 éve fotózik és ezután tért át arra, hogy az AI-val foglalkozzon. Szerinte a fotós közösségnek nagyon át kell beszélnie a témát, reméli, hogy ezzel a tettével felgyorsul a diskurzus. 

A Sony Photography Awards szervezője, a CREO természetesen nem ismerte el, hogy hibázott volna, sőt, örökre kitiltotta a művészt, ezzel rákenve az összes felelősséget. 

A BBC-nek nyilatkozva azt állítják, hogy Boris megvezette őket, mert úgy tudták, hogy az AI csak segédeszköz volt, nem maga az alkotó. "A kreatív kategória egy nyílt megmérettetés, ami bármilyen kísérleti megközelítést szívesen fogad, egészen a cianotípiáktól és riográfoktól kezdve egészen a legújabb digitális praktikákig. A Borisszal folytatott levelezésünk és az általa nyújtott garanciák alapján úgy éreztük, hogy a pályamunkája megfelel a kategória kritériumainak és ezért támogattuk a részvételét.” Ezen kívül megjegyezték, hogy ők nyitottak voltak Boris felé, felajánlottak számára a megvitatást. 

A fotós egy nyílt levélben válaszolt a CREO-nak. Ebben leírja, hogy szó sincs arról, hogy a CREO tudta volna, hogy a kép AI és ezért kapta volna meg a díjat. Elképzelésük sem volt a dologról, miután pedig a tudtukra adta, a marketingosztály össze-vissza kommunikált. Később a CREO próbálta szőnyeg alá söpörni az ügyet, és egészen addig nem foglalkozni vele, amíg a BBC-nél és a Times-nál hírverés nem kerekedett belőle a fotós közösségnek köszönhetően. Az, hogy próbálták volna megbeszélni vele a dolgot szintén mellébeszélés, mert 22 napig fel se vették vele a kapcsolatot, pedig ezt ígérték. 

Boris a blogján kronológiai sorrendben szépen leírta, hogyan próbált kapcsolatba lépni a CREO-val, hogy tudtukra adja, hogy neki nem a díj a fontos, hanem az AI-ról való közbeszéd. A CREO viszont nem regált érdemben az aggályaira, a verseny eredménye viszont időközben nyilvánossá vált, így nem tehetett mást, mint végül nyilvánosan utasította el a győzelmet. 

Borist a szervezők és a képét kiállítók lényegében csalással vádolják. A helyzet viszont egyértelműen az, hogy Boris bevallottan AI képgenerátort használt, ám semmi sem garantálja azt, hogy mások nem fognak valóban csalni.  

Lehetséges, hogy több fotóversenyt nyert már AI generált kép és nem tudunk róla, mert a szervezők nem bizonyosodnak meg megfelelő módon a képek eredetéről. Boris egyértelműen rávilágított a rendszer sebezhetőségére, ami remélhetőleg szigorúbb és körültekintőbb ellenőrzést von majd magával, ezzel pedig minimalizálva a jövő versenyein a csalás lehetőségét. A generatív AI fejlődésével viszont hamarosan lehetetlenné válhat annak bizonyítása, hogy valóban ember alkotta-e az adott képet, vagy sem. Az internet sajnos már tele van valódinak kikiáltott, ám AI-val generált hamis képekkel. 

Az AI és a művészek kapcsolatáról itt olvashatsz bővebben, igaz, a cikk keletkezése óta a technológiai hatalmasat fejlődött.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére