Az AV1 videó kodek fejlesztése elég lassan haladt az elmúlt évek folyamán, ugyanis a 2015-ben bejelentett újításból csak 2020 környékére lett kész, használható megoldás, azóta viszont végre elindult a térhódítás, az új generációs videokártyák mindegyike rendelkezik már AV1 támogatással, legalább dekódolás terén, de az Intel Arc sorozatának tagjai a kódolást is tudják hardveresen gyorsítani. Legutóbb arra derült fény, hogy a Discord bevezeti az AV1-es élő streamek támogatását, igaz, korlátozott jelleggel, a friss információk alapján pedig úgy tűnik, a YouTube is hasonlóra készül.
A legnépszerűbb videómegosztó szolgáltatáson keresztül már most is elérhető az AV1-es élő streamek támogatása, igaz, egyelőre még csak az OBS 29.1 fejlesztői változatán keresztül lehet kiaknázni az újításban rejlő lehetőségeket. Az Enhanced RTMP névre keresztelt, kifejezetten élő streamekhez kifejlesztett szabvány keretén belül számos friss videó kodeket lehet használni, nemcsak az AV1-et, hanem a VP9-et, illetve a H256/HEVC kodeket is. Ezen a szabványon keresztül tudta tesztelni egy YouTuber az AV1-es élő stream nyújtotta előnyöket a minap, a tapasztalatairól videó is készült.
EposVox elmondása szerint az AV1 kódolással sugárzott élő streamek képminősége látványosan jobb, mint a H.264-es tartalmaké: az AV1 segítségével magasabb képminőség érhető el és a pixelesedés teljes egészében száműzhető. Egy 1440p-s Halo Infinite stream esetében, ami 60 FPS sebességgel fut, az AV1 kodek mellett lehetőség van aká 500 kbps-os sávszélesség használatára is, ami 15x alacsonyabb, mint a Twitch limit, a stream ezzel egy időben pedig tökéletesen nézhető és jó minőségű marad a tartalom az extrém alacsony sávszélesség-felhasználás ellenére is.
A bitráta-ajánlások alapján az 1080p-s tartalmaknál 4 Mbps körüli, az 1440p-s tartalmaknál 8 Mbps körüli, míg a 4K-s tartalmaknál 10-15 Mbps közötti értékre lehet számítani, amelyek az eddig megszokottakhoz képest jóval alacsonyabbak, hála az AV1 előnyeinek. H.264-es streameknél például alapból 8 Mbps körüli bitrátával lehetett számolni, ha jó képminőséget akarunk, és még ekkor is volt pixelesedés. Az említett értéke minden esetben a 60 FPS-es szint mellett értendőek. Az AV1 nemcsak az alacsonyabb sávszélesség-igény miatt vonzó, hanem azért is, mert jobb képminőséget kínál.
A YouTube jelenlegi implementációja egyébként nem natív AV1 támogatást használ, hanem VP9-es kódolást, vagyis az AV1-es stream, ami a videós felől érkezik, VP9-es kódoláson meggy át, majd VP9-es kódolással küldik ki a nézőknek. Ez igazából nem probléma, hiszen a VP9-es kodeket sokkal több GPU támogatja, mint az AV1-es kodeket, plusz mivel a forrásvideó AV1 alapú, a képminőség alapból kiváló, ezt a VP9-es kódolás sem rontja le jelentősebb mértékben, így a végeredmény még mindig remeknek nevezhető képminőség.
Az egyelőre nem derült ki, hogy a YouTube platform mikor vezeti be hivatalosan az AV1 kódolást az élő streamek esetében, ám valószínűleg már erre sem kell sokat várni, hiszen a szolgáltatás béta formában elérhető, és az OBS új változatát is fejlesztik, ami szélesebb körben is elérhetővé teszi az AV1 alapú élő stream támogatást. Az AV1 élő stream használatához a megfelelő szoftver, jelen esetben az OBS 29.1 fejlesztői változata mellett többmagos processzorra van szükség, ha szoftveres AV1 kódolásban gondolkodunk, míg a hardveresen gyorsított kódoláshoz Intel A sorozatú, AMD Radeon RX 7000-es sorozatú, vagy Nvidia GeForce RTX 40 sorozatú videokártyára van szükség.
Noha hírünk írásakor még csak az OBS 29.1 fejlesztői változata volt elérhető, azóta a béta kiadás is megjelent, ami már szélesebb körben is kipróbálható. Az OBS 29.1 bétája innen tölthető le.