Shop menü

A MICROSOFT DIRECTSR EGY TETŐ ALÁ HOZZA AZ FSR-T, AZ XESS-T ÉS A DLSS-T – EGYSZERŰBB LESZ A FELSKÁLÁZÁS HASZNÁLATA

Valószínűleg ez az API bújik meg a korábban felfedezett Auto SR támogatás mögött is.
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
A Microsoft DirectSR egy tető alá hozza az FSR-t, az XeSS-t és a DLSS-t – Egyszerűbb lesz a felskálázás használata

A Microsoft DirectSR technológiájáról nemrégiben érkeztek hírek, akkoriban azonban még úgy tűnt, hogy ez a Microsoft saját felskálázó technológiája lesz. Kissé furának tűnt, hogy a három videokártya-gyártó saját technológiái mellé egy negyedik is érkezik, méghozzá egyesen a Microsoft műhelyéből, Auto Super Resolution néven. Ezt a funkciót alighanem a DirectSR szolgáltatja, ami igazából nem egy felskálázó technológia lesz, sokkal inkább egy új API, ami segít közös nevezőre hozni az FSR-t, a DLSS-t, illetve az XeSS-t.

A DirectSR-ről hivatalosan egyelőre annyi tudható, hogy a technológia egy speciális API lesz, ami több gyártó felskálázó technológiájának használatát teszi lehetővé, méghozzá úgy, hogy egy közös I/O platformot tesz elérhetővé, amelyen keresztül egyszerűen elérhetőek lesznek a különböző gyártók megoldásai, mint például az Nvidia DLSS, az AMD FSR, illetve az Intel XeSS.

Ezzel a módszerrel remélhetőleg sikerül csökkenteni azt a fejetlenséget, ami jelenleg a felskálázó technológiák piacán uralkodik. Remek példa erre a fejetlenségre a Starfield, amely eredetileg FSR 2 támogatással indult hódító útjára még 2023 szeptemberében, majd két hónappal később a DLSS támogatást is sikerült implementálni, az elmúlt hónap folyamán pedig az XeSS is bekerült a repertoárba. A fentebb említett töredezettséget a DirectSR jó eséllyel orvosolhatja majd, ugyanis szabványos kódbázist használva egységes elérhetőséget biztosít mindhárom gyártó felskálázó technológiájához. Nincs kizárva persze az sem, hogy ez csak valamiféle alap felskálázást tesz majd lehetővé, és a gyártóis specifikumokat továbbra is egyedileg kell implementálni, de ez már akkor is jobb helyzetet eredményez, mint a mostani, hiszen legalább alapszinten elérhető lesz minhárom gyártó hardverein a funkció.

Galéria megnyitása

Hasonló egységesítéssel egyébként már az Nvidia is próbálkozott a nyílt forráskódú Streamline formájában, ami a DLSS és az XeSS támogatást egyaránt elérhetővé teszi a különböző játékok alatt, alap kivitelben, valamint még FSR támogatást is kínálhat, igaz, az AMD ebben a projektben hivatalosan sosem vett részt. A Streamline technológia legutóbb az Unreal Engine 5.2-es megjelenésekor hallatott magáról még tavaly, azóta viszont csend van körülötte. Más kérdés, hogy az Nvidia riválisai jó eséllyel amúgy sem nagyon rajongta az elképzelésért, ha viszont a Microsoft rukkol elő hasonló megoldással, az sokkal elfogadhatóbb mindhárom gyártó számára, hiszen „független” fejlesztőtől származik az egységesítést szolgáló szoftver. Még az sincs kizárva, hogy a DirectSR merít az Nvidia Streamline-ból, de erre majd csak később kapunk választ. 

Maga a DirectSR egyébként várhatóan csak DirectX alatt lesz használható, Vulkan API mellett nem, míg az Nvidia Streamline utóbbival is működött. Hogy ezen a téren mire számíthatunk? Heteken belül kiderül. A Microsoft csapata hivatalosan nem sokat árult el az újítással kapcsolatban, a konkrét bemutatót a GDC 2024 idejére időzítik, ami a tervek szerint 2024. március 21-én indul. Akkoriban teljes és részletes képet kaphatunk majd a DirectSR előnyeiről és esetleges hiányosságairól is.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére