A COVID 19 eléggé felforgatta a 2020-as évet, és a jelek szerint 2021-ben is velünk marad, igaz, az oltások érkezésének köszönhetően azért már talán látszik némi fény az alagút végén. A pandémia sok egyéb mellett alaposan felforgatta a hardverpiacot is: a bezártság miatt sokan próbálják PC-s vagy konzolos játékokkal elütni az időt, de egyéb hardverkomponensek iránt is nagy az igény, amelyek az otthonról történő munkavégzést segítik. A Sars-CoV-2 ugyanakkor a techipari eseményekre is rányomta bélyegét, rengeteg rendezvény maradt el a gyártók és a felhasználók nagy-nagy bánatára, de a személyes találkozók lehetőségének hiánya az új szabványok fejlesztését is ellehetetlenítette, a DisplayPort 2.0-s szabvány bevezetése pont emiatt késik.
Az előzetes tervek alapján a DisplayPort 2.0-s szabvány köré épülő termékek már a tavalyi év végén megkezdhették volna térhódításukat a piacon, ám erre nem került sor, ugyanis a mérnökök és a hardverfejlesztők nem vehettek részt a szokásos workshopokon, ahol meglátásaikat, ötleteiket, illetve tapasztalataikat oszthatták volna meg egymással az új szabvány implementációjával kapcsolatban. Alap esetben ilyen rendezvényeket egy évben többször is tartani szoktak, ám tavaly egyetlen egy PlugTest eseményre sem került sor, ennek köszönhetően a DisplayPort 2.0-s szabványt használó eszközök egy évvel később, az idei év vége felé jelenhetnek meg.
A DisplayPort 2.0-s videó bemenettel ellátott monitorok fejlesztése jelenleg is zajlik, ahogy a többi eszközé is, eddig azonban egyetlen egy DisplayPort 2.0-s támogatással ellátott termék sem jelenhetett meg, pont az implementációval kapcsolatos nehézségek miatt. Az új szabvány egyébként már 80 Gbps-ra emeli a használható adatátviteli sávszélességet, ami a jelenleg 32,4 Gbps-hoz képest igen tekintélyes előrelépés, közel háromszoros javulás. Az újítások többségét az Alt Mode 2.0 keretén belül az USB-C portos eszközök is megkaphatják majd az USB 4.0-s szabványon keresztül.
Hogy mi minden csatlakozhat majd egy DisplayPort 2.0-s portra? Az alábbi kis felsorolás ízelítőt ad belőle:
Egy kijelzőből álló megjelenítő rendszerek
- Egy darab 16K-s (15360 x 8460) kijelző 60 Hz-es képfrissítési rátával és 30 bites színmélységgel, méghozzá 4:4:4 HDR konfigurációban, DSC tömörítés mellett
- Egy darab 10K-s (10240 x 4320) monitor 60 Hz-es képfrissítési rátával és 24 bited színmélységgel, méghozzá 4:4:4 színkezelés mellett, tömörítés nélkül
Két kijelzőből álló megjelenítő rendszerek:
- Két darab 8K-s (7680 x 4320) kijelző 120 Hz-es képfrissítési rátával és 30 bites színmélységgel, 4:4:4 HDR üzemmódban, DSC tömörítéssel
- Két darab 4K-s (3840 x 2160) kijelzőt 144 Hz-es képfrissítési rátával és 24 bites színmélységgel, 4:4:4 színkezelés mellett, tömörítés nélkül
Három kijelzőből megjelenítő álló rendszerek:
- Három darab 10K-s (10240 x 4320) kijelző 60 Hz-es képfrissítési rátával és 30 bites színmélységgel, 4:4:4 HDR üzemmódban, DSC tömörítéssel
- Három darab 4K-s (3840 x 2160) kijelző 90Hz-es képfrissítési rátával és 30-bites színmélységgel, 4:4:4 HDR üzemmódban, tömörítés nélkül
A DisplayPort 2.0-s szabvánnyal kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat ebben a hírünkben összegeztük.