A DisplayPort jelenlet az 1.4-es szabványált tart, már ami a piacon kapható eszközök támogatását illeti, de a VESA fejlesztőcsapata már a következő generációs megoldással is elkészült, ami a DisplayPort 2.0-s verziószámot viseli és elég nagy ugrást képvisel. Az új DisplayPort szabvány teljes maximális adatátviteli sávszélessége 4 sáv esetén már 80 Gbps-os értéket képvisel, ami igen komoly előrelépés a DisplayPort 1.3-as és 1.4-es szabványokhoz képest, hiszen ezek még csak 32,4 Gbps-os nyers sávszélességet kínáltak.
Hogy mi okozza az óriási gyorsulást? Lényegében az, hogy a DisplayPort szabvány is az Intel Thunderbolt 3 infrastruktúrájára áll át, ami irányonként 40 Gbps-os maximális adatátviteli sávszélességgel rendelkezik. Egyébként ugyanezt teszi az érkező USB 4-es szabvány is, ám a kettő között van egy nagyon fontos különbség: míg az USB 4.0 kétirányú kapcsolatot használ (Full Duplex), addig a DisplayPort 2.0 esetében csak egyirányú (Simplex), a GPU-tól a kijelzőig tartó kapcsolatra van szükség, így a teljes 80 Gbps-os sávszélesség befogható a kommunikációhoz.
Ráadásul a korábbi DisplayPort szabványokkal ellentétben itt már nem is 8/10b kódolás van érvényben, ami 20%-os veszteséges eredményez sávszélesség terén, hanem 128/132b típusú, amelynél mindössze 3%-os sávszélesség-veszteséggel kell számolni (overhead). Éppen ezért míg a DisplayPort 1.3/1.4 szabványoknál a 32,4 Gbps-os sávszélességből csak 25,92 Gbps fogható be ténylegesen effektív adatátvitelre, addig a DisplayPort 2.0 esetében már 77,37 Gbps érhető el a 80 Gbps-ból, ami igen szép eredmény.Felbontások terén ez azt jelenti, hogy a DisplayPort 1.3/1.4 szabványok esetében egy 4K-s monitor, ami 24-bites színkezeléssel dolgozik, maximum 120 Hz-es képfrissítési rátát alkalmazhatott, míg 30-bites színkezelés esetén ez a szám 98 Hz-re csökkent. Ehhez képest a DisplayPort 2.0 esetében már lehetőség van akár 8K-s kijelző használatára is, méghozzá 30-bites színkezelés és HDR támogatás mellett, 60 Hz-es képfrissítési rátával, mindenféle tömörítés nélkül. A szabvány a 10K-s, 24-bites színkezelés mellett működő monitorok használatát is lehetővé teszi 60 Hz-es képfrissítési ráta mellett, tömörítés nélkül, valamint a 16K felbontású monitoroknak is megágyaz, igaz, ezeknél már tömörítésre is szükség lesz (DSC).
Van viszont a dologban egy kis csavar is, ugyanis a DisplayPort 2.0 több sebeségosztályt is képvisel. Az UHBR 10 segítségével 40 Gbps-os maximális és 38,69 Gbps-os effektív sávszélességet érhetünk el, ehhez pedig passzív USB-C, illetve megfelelő hitelesítéssel rendelkező DisplayPort kábel is elég lesz. Az UHBR 13,5 viszont már 54 Gbps-os maximális és 52,2 Gbps-os effektív sávszélességgel dolgozik, míg az UHBR 20 a teljes 80 Gbps-os maximális és 77,37 Gbps-os effektív sávszélességet használhatja, ám ezekhez speciális kábelek kellenek, amelyek közül a passzívak csak nagyon kicsi távolságot tudnak lefedni. A kábelek egy része integrált aktív kábel lesz, ám arról egyelőre nem esett szó, hogy a gyakorlatban ez pontosan hogy néz majd ki megvalósítás terén.
Az új szabvány esetében megmarad a korábbról ismerős DSC támogatás (Display Stream Compression), ám ezt nem kötelező használni, viszont az új szabványnak is kompatibilisnek kell maradnia vele. A korábbi Panel Self Refresh technológiára épülve Panel Replay technológia is érkezik, ennek keretén belül csak azokat a képrészleteket frissíti majd a rendszer, amelyek az előző frissítés óta megváltoztak – ez a funkció most is a mobileszközöket és a noteszgépeket célozza, ahol az energiahatékony működés kiemelten fontos.
Változik viszont a Multi Stream Transport technológiát használó eszközök működése, ugyanis míg a DisplayPort 1.x szabványú megoldásoknál szükség volt arra, hogy az adott eszköz dekódolni tudja a rajta áthaladó DisplayPort bitfolyamot, ami 20 Gbps feletti sávszélességnél nem volt egyszerű feladat, addig a 2.0-s megoldásoknál már egyszerűsítik a helyzetet, azaz az eszköz egyszerűen továbbíthatja a rajta áthaladó adatfolyamot, nem kell dekódolnia. Ennek köszönhetően az MST és Daisy Chaining technológiát használó eszközök egyszerűbb felépítést alkalmazhatnak, nem lesznek olyan komplexek, mint a korábbi megoldások, ami könnyebb implementációt és várhatóan alacsonyabb előállítási költségeket is eredményezhet.
A DisplayPort 2.0-s szabvány köré épülő eszközök várhatóan 2020 végén érkezhetnek meg, azaz még elég sokat kell rájuk várni.