Shop menü

BRIAN FARGO A KIADÓKRÓL

Brian Fargo a kiadók és fejlesztők közötti elmérgesedett viszonyról beszél. Kiderül, hogy miért olyan drágák a játékok, és mik az alternatívák.
Tibor Kovács
Tibor Kovács
Brian Fargo a kiadókról

Tim Schafer és a Double Fine sikeres akcióján felbuzdulva egyre több játékfejlesztő cég keres alternatív megoldásokat munkáik finanszírozására. Ennek oka nemcsak abban keresendő, hogy a kiadók jelenléte 25-35%-kal drágítja a játékok árát, hanem abban is, hogy a viszony kiadó és fejlesztő között nem mindig rózsás. Az Interplay alapítója és a Wasteland társszerzője, Brian Fargo, akinek nemrégiben szintén sikerült saját projektjét alternatív módon, a kiadók kihagyásával beindítania, egy interjúban mesélt a jelenleg elterjedt kiadási modell lehangoló helyzetéről. Elmondta, hogy ritkán tudódik ki, hogy mennyire destruktív a kapcsolat fejlesztő és kiadó között, mert az érintettek félnek, hogyha beszélnek, senki sem köt majd velük szerződést.

Fargo példaként hozta fel az Obsidian és a Bethesda közötti ellentéteket a Fallout New Vegasszal kapcsolatban. A Bethesda csak akkor fizetett volna prémiumot a fejlesztőknek, ha a játék 85%-nál magasabbat ér el a Metacriticen, de csak 84%-ot ért el. "Hihetetlen nagy a feszültség. Ha hallanátok, nem hinnétek el hogyan bánnak a kiadók manapság a fejlesztőkkel. Borzalmas."

"Itt van ez az eset szegény Obsidianosokkal. Elkészítették a Fallout: New Vegast, csúszott a megjelenés, és ki végezte a minőségellenőrzést? Ezért mindig a kiadó a felelős. Ha egy játék bugosan jelenik meg, az nem a fejlesztők hibája. A fejlesztő sosem mondja, hogy nem javítja  ki a hibát, vagy hogy nem tudja, hogyan kell kijavítani, sosem tenne ilyet. A minőségellenőrzést a kiadó végzi, ha bugosan jön ki a játék, az nem a fejlesztők hibája. A New Vegas bugosan jelent meg, nem ők végezték a minőségellenőrzést, csúszott a megjelenés, egy pont híján nem érték el a 85%-ot. Kaptak prémiumot? Nem. Igazságos ez? Megkértem néhány kiadós barátomat, akiknek régebben sok pénzt hoztam a konyhájára, hogy adakozzanak. Gondolod, hogy adtak pénzt? Nem. Az alkalmazottaik adtak."

Fargo arra is kitért, hogy miért növeli meg olyan nagy mértékben a kiadó jelenléte a költségeket. "Minimum 25%-ról van szó, esetenként 35-ről, mert előfordul, hogy ragaszkodnak hozzá, hogy a kezükben tartsanak bizonyos funkciókat, mint pl. a szereposztás, vagy a hangrögzítés, és erre sokkal többet költenek, mint amennyit mi tennénk, ha a mi pénzünkről lenne szó. Úgy értem a mi pénzünk, hiszen előlegként adták, de ragaszkodnak hozzá, hogy ők költsék el."

Fargo visszaemlékezett néhány rémtörténetre, amelyeknek szereplőjévé vált, amikor a Wasteland folytatásáról beszélt a kiadókkal. Az összes nagyobb kiadónál kilincselt, de egytől-egyik mind nemet mondott az ötletére. Az ő sztorija szerencsére jól végződött, hiszen a Kickstarter segítségével több mint 1,6 millió dollárt sikerült összegyűjtenie a rajongóktól a Wasteland 2 elkészítéséhez.

Kapcsolódó cikkeink:

Brian Fargo Wasteland 2 tervei

Tim Schafer: Nem kell nekünk kiadó!

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére