I. oldal
Tavaly még dicsértem a PES-t, ráadásul úgy, hogy azelőtt kőkemény FIFA rajongó voltam. Ennek ellenére adtam a Konami focis játékának is egy esélyt, amivel sikerült élnie, ezért izgalommal vártam az idei részt, hátha megint sikerül meglepnie. Ez össze is jött, csak nem úgy, ahogy én reméltem. Sajnálattal jelenthetem: a játék alulmúlta önmagát. Mielőtt azonban tovább haladnánk, le kell szögeznünk, hogy ez csak a PC-s verzióra igaz, ugyanis PS4 és Xbox One rendszereken ódákat zengenek róla, egyesek pedig egészen odáig merészkedtek, hogy idén a PES-t nevezték ki végső győztesnek a FIFA-val szemben.
Az első próbakör után már fel is sejlettek előttem a képzeletbeli online szalagcímek: "A Konami elárulta a PC-s játékosokat!", "A Konami és a Warner Bros. egy kapura játszik", "Piros lapot a Konaminak!". Az első benyomáson sajnos a második, harmadik, és sokadik próbakör sem változtatott sokat, legalábbis nem pozitív irányba. Tudniillik itt egy jóféle alapanyag, témánál maradva pl. egy tehetséges ifi, akiből remek focistát faragnak, majd ahelyett, hogy tovább fejlesztik, inkább engedik neki, hogy kihagyja az edzéseket és pocakot eresszen, majd tétmeccsen játszatják. Ennek eredményeképp nemhogy javul, de romlik a teljesítménye, aminek az edző - esetünkben a Konami - az oka. Pedig ez az ifi hosszú évek kemény küzdelme árán érte el csúcsformáját: a PES 2001-ben rúgott először labdába (a FIFA egyébként már '93 óta a pályán volt).
A probléma mindössze annyiban keresendő, hogy a PC-s változat nem kapta meg a neki kijáró next-gen kezelést. Az EA már korábban megtette ezt a lépést, és azóta a PC-s verzió is újgenerációs pompában feszít, éppen ezért érthetetlen, hogy a Konami miért nem gondolt erre. Még azt sem mondhatjuk, hogy a PC-sek le vannak tojva, hiszen a Metal Gear Solid V PC-s változata ugyanettől a kiadótól és ugyanezzel az engine-nel érkezett, és remekül sikerült. "A fejlesztők a hibásak!" - dobhatnák be a mentőötletet a Konami rajongók, de hogy, hogy nem a PES Productions is a Konami égisze alá tartozik, úgyhogy ez sem megoldás. A miértre úgy tűnik nem találunk választ, úgyhogy térjünk rá inkább a hogyanra.
II. oldal
A PES 2016 PC-s verziója teljes mértékben megtartotta az előző rész hibáit: "indokolatlanul sokat tölt a játék ha rányomunk egy-egy menüpontra" - írtam a tavalyi tesztben, és ez még mindig fennáll. Sőt, ki is egészül a játék közbeni bejátszások megakadásával, amikor át akarjuk ugrani azokat. Szabálytalanság történik, jön a bejátszás, lenyomom, erre megakad a kép egy-két másodpercig. Nem nagy dologról van szó, de ahhoz pont elég, hogy erősítse a darabosság-érzést, és megakassza a folyamatos játékélményt. "Nekem például nem volt problémám a látvánnyal, de hallottam olyan pletykákat, hogy PS4-en sokkal szebb a játék." - ha utóbbi tavaly igaz volt, idén fokozottan az, sőt most már szembetűnően ronda egy-két játékos fizimiskája, ebből az összehasonlító videóból pedig kiderül, hogy a fény-árnyék effektek és a környezet is csúfabb PC-n:
"A Steames hozzászólásokat olvasva sok negatív hangvételű kritikát találtam a szerverekkel és várakozási időkkel kapcsolatban, de én nem tapasztaltam ilyesmit..." - idén sajnos igen, indokolatlanul sokat kell várni egy-egy online meccs elkezdésére, a meccseken pedig az az érzés kerített hatalmába, mintha alig észrevehetően ugyan, de folyamatosan akadna a játék. Ezáltal a játékosok nem rögtön teszik azt, amit elvárunk tőlük - ami persze a játékélmény rovására megy. Ez a lassú reagálás ráadásul offline módban is tetten érhető: mintha mázsás súlyokkal a vállukon mozognának a srácok, főleg akkor, ha náluk a labda, és csinálni kell vele valamit, pl. passzolni, vagy rálőni. Ezek a cselekedetek több időt vesznek igénybe az elvártnál, és nem kevés ígéretes gólhelyzetet hiúsíthatnak meg - megint csak ismétlem, PC-n.
"A legjobbat pedig még nem is mondtam: nincs érmefeldobás, sem szerencsególok!" - Érmefeldobás talán még mindig nincs (bár volt egy-két gyanús meccs), de szerencsególból többet is láttam, ami főleg online meccseken zavaró: haverokkal csak egy jót röhögünk, de tétmérkőzésen azért nem őszinte a mosolyunk, ha egy ilyennel nyer az ellenfél. Itt van például ez, amiben nem is a lefújatlan kezezések száma, hanem maga a végső kapura küldés parádés. Ezt szoktam én Sas kabarénak hívni a FIFA-ban, mert ott nem ritka az ilyen minőségi paródia, de a PES-ben nem ez volt jellemző - egészen mostanáig.
III. oldal
"A kommentátorok unottan, a történésekre alig-alig reagálva darálják le mondanivalójukat, a licencelés pedig nem a Konami erőssége, így jó pár csapat nem, vagy más néven került bele a mixbe." - itt annyi a különbség, hogy idén pont fordítva, túlreagált kommentárokat hallhatunk, amik ugyanúgy illúziórombolóak, mintha unottak lennének. Ez ügyben valahogy sosem sikerül belőnie a készítőknek a megfelelő arányt, de ki tudja, talán majd jövőre. A licencelést pedig már rég elengedtük a PES-sel kapcsolatban, leghamarabb jövőre villanthat valamit a Konami, ugyanis megszerezte az UEFA Euro 2016 jogait, amiből külön játékot kíván megjelentetni.
Beszélhetnénk még részletesen az online funkciókról, a testreszabhatóságról, vagy a myClubról, de nem lenne értelme, a lényeg ugyanaz marad: ha PES-rajongó vagy és PC-n tolnád az ipart, akkor idén ezt engedd el, erre a verzióra nem érdemes ennyi pénzt kiadni. Ha teheted, akkor inkább PS4-en/Xbox One-on rúgd a Konami-bőrt, ha pedig ilyesmire nincs lehetőséged, akkor vagy konzolvásárláson, vagy pálforduláson érdemes elgondolkodnod. Mindenesetre a két játék demója Steamen illetve Originen bárki számára ingyen hozzáférhető, tegyetek egy próbát, aztán lesz ami lesz. Egy szó mint száz, idén a Konami elvesztette a PC-s PES fanok bizalmát, jövőre sokat kell tennie érte, hogy visszaszerezze.