A Microsoft szerint az új kontroller 40 technológiai innovációt tartalmaz, 20 különböző kutatást kellett elvégezni a fejlesztéséhez, és a tesztelésében 500-an vettek részt. Összesen 200 prototípus készült, mielőtt előálltak a végleges termékkel. Nézzük, milyen területeken javult a kütyü.
Az egyik legfontosabb a Microsoft által Impulse Triggernek nevezett technika, aminek keretén belül a két ravasz mögé egy-egy pici rezgőmotort tettek, így azok képesek nagyon finom, precíz érintős visszajelzésre. Ezen kívül két nagyobb motor került a a kontroller két markolási pontjához, amik az erősebb vibrációkért felelnek. A ravaszok íve is megváltozott, kényelmesebben fekszenek be az ujjaink alá, és könnyebben, finomabban lehet őket meghúzni.
Az analóg karok is átalakultak: kisebbek lettek és egy különleges, tapadós textúrájú anyaggal vonták be őket. A karok mozgatásához 25%-kal kevesebb erő szükséges, illetve különleges elektronikát használnak, hogy csökkentsék a holtjátékot a középállás környékén. Ezzel párhuzamosan az egyre kevesebb jelentőséget kapó D-pad is átalakult: a nyomogatása elvileg több és jobb visszajelzést ad, precízebb és minőségibb.
Az A, B, X és Y gombok fizikailag lejjebb kerültek a kontrolleren, és közelebb is tették őket egymáshoz, így könnyebben lehet az egyik gombról a másikra váltani. Gyártásuk során egy új, háromlépcsős eljárást alkalmaztak, amitől azt remélik, hogy jobban néznek majd ki, minőségibb érzést adnak. Ezzel párhuzamosan az Xbox-gomb is feljebb került, hogy a Start és Back gombokat leváltó View és Menu gombok könnyebben hozzáférhetőek legyenek.
De hogyan kapcsolódnak a konzolhoz? Nos, vezeték nélkül, ahogy eddig, viszont most már automatikusan. Mindegyik kontroller egy egyedi jelet bocsát ki a Kinect felé, így a gép automatikusan felismeri az irányítót, és persze azt is látja, ki szorongatja azt, így a személlyel is össze tudja kapcsolni. A Microsoft szerint olyan dolgokat tesz ez lehetővé, hogy ha osztott képernyőn játszunk, és helyet cserélünk társunkkal a tévé előtt, akkor a képernyőn is megfordulhat a felosztás.
Ha elmegyünk a konzol elől, vagy éppen tévét nézünk, vagy olyan tevékenységet végzünk, amihez nem kell a kontroller, akkor automatikusan alacsony energiafogyasztású üzemmódba kapcsol. Amint felemeljük az irányítót, magától visszaáll, nem kell újra szinkronizálni. A két AA-elemet tároló rekeszt ezúttal beépítették az irányítóba, így nem foglalja alul a helyet, ami nagyobb teret enged a markolászáshoz. Ha tölteni szeretnénk, akkor mini USB-n csatlakoztathatjuk a konzolhoz.
A tervezés során egyébkén minden korábbinál szélesebb korcsoporttal tesztelték a kütyüt, és ennek megfelelően alakították ki a végleges méretet, így elvileg a lehető legoptimálisabb lett a legtöbb ember számára.