1. oldal
Sokan szeretünk rally játékokkal játszani, így évről évre érdeklődve vetjük bele magunkat a friss felhozatalba. A WRC legújabb részében 65 versenyzővel, 16 különféle autóval, 55 csapattal, versenyezhetünk 13 rally pálya 78 szakaszán. A sorozatot még az Evolution Studios hívta életre, akik 2000 és 2005 között 5 játékot is kihoztak Playstation 2-re. A sorozat 2010-ben megújult, ekkor vette ugyanis át az Evolution-től az olasz Milestone Studios a rá vonatkozó jogokat. Az eredeti szériának viszont máig sok rajongója van és az általuk támasztott elvárásoknak igen nehéz megfelelni. A rebootot követő WRC játékokban mindig találtak valami kivetnivalót. Csapjunk is rögtön a lovak közé és nézzük meg, most mit sikerült kihozni a licencből a Milestone-nak és a kiadó Bigben Interactive-nak.
A program indításakor hangulatos videók fogadnak minket, mint körülbelül minden autóversenyes játékban, és egy kommentátor mondja végig, mit is kellene csinálnunk. Ez szép és jó, de a túl sűrűn előforduló videóbetétek egy idő után idegesítőek tudnak lenni, különösen ha csak egy gyors kört akarunk menni.
Ami a játékmódokat illeti, indulhatunk gyors versenyen, ahol véletlenszerű autóval, véletlenszerű pályán és versenyzővel nyomulhatunk, vagy Rally módban, ahol magunknak választhatunk versenyt, versenyzőt, és autót. Világbajnokság módban végigjátszhatunk egy teljes WRC versenyt, az ifjúsági, WRC3, WRC2, WRC1 kategóriákban. Az egyjátékos kampányban egy általunk kreált versenyző életútját egyengethetjük a kezdetektől a világbajnokság megnyeréséig. Sajnos a személyre szabás kimerül arcképének és nemzetiségének kiválasztásában, és a karakter elnevezésében, saját fotót nem használhatunk. Versenyzőnk mellett a navigátort és a csapat menedzserét is megalkothatjuk, persze itt is csak előre elkészített fotók állnak rendelkezésünkre, játékmenetet befolyásoló dolog fölött nem dönthetünk. A kampánymód fokozatosan vezet be minket a rally rejtelmeibe, először az ifjúsági kategóriában indulunk, mint az egyik meglévő csapat tartalékpilótája, hogy később saját csapattal vehessünk részt az egyre komolyabb és nagyobb kihívást jelentő versenyeken.
Jópofa, bár már máshol is látott ötlet, hogy versenyek között emaileket kapunk csapattársainktól és menedzserünktől. A versenyzést az is feldobja, hogy mindig kijelöl a program nekünk egy ellenfelet, akit ha le tudunk győzni, az extra presztízst jelent számunkra, ami ebben a játékban a tapasztalati pont megfelelője. Minél több presztízsünk van, annál jobb csapatok ajánlatai közül tudunk válogatni.
A versenyek több szakaszból állnak, a szakaszok között megnézhetjük a pálya adatait, és azt, hogy milyen időben és mikor fogunk versenyezni, majd megbütykölhetjük autónkat az útviszonyoknak megfelelően. Tudjuk állítani az első és hátsó felfüggesztés tulajdonságait, a váltó áttételt és a differenciálmű zárt/nyitott állapotát, a kézifék erejét, a fék balanszot, a kormány kitérését, a leszorító erőt és a magasságot. Arra érdemes odafigyelni, hogy autónk sérül, de javíttatni nem minden verseny után van lehetőségünk, csak naponta egyszer, továbbá minden javítás időbe kerül, tehát érdemes eldönteni melyik sérülést mikor javítjuk ki.
A pályán továbbra is csak egyedül versenyzünk az óra ellenében, az ellenőrzőpontokon láthatjuk, hogy ellenfeleinkhez képest hogyan teljesítünk. A magányos vezetés monotonitását megtöri, hogy közben elolvashatjuk versenyzőtársaink véleményét teljesítményünkről és tippeket is kaphatunk. A WRC4-ben tizenhárom pályából választhatunk, ezek kellően változatosak és sok kihívást rejtenek, de sajnos jó néhány közülük a WRC3 újratextúrázott, felújított változata. Így akik korábban játszottak a WRC3-mal, azoknak kicsit unalmas lehet újra eljuttatni egy versenyzőt a csúcsra. Szerencsére a fejlesztők gondoltak erre, ezért most az ifjúsági kategóriában csak két versenyt kell teljesítenünk, hogy magasabb szintre léphessünk. A világbajnokság megnyeréséhez viszont már mind a 13 pályán helyt kell állnunk.
2. oldal
Az autók irányítása meglehetősen hasonló a tavalyi évben megjelent játékhoz, de igazából hozza azt, amit elvárhatunk egy rally darabtól. A lényeg, hogy ha jók vagyunk, tartani tudjuk a lendületünket, ahogy befarolunk a kanyarokban. Az új WRC sokkal inkább szimulátor jellegű, mint a majdnem teljesen árkád Dirt, de a kezdő játékosok is könnyen elboldogulhatnak vele, köszönhetően a bekapcsolható fékező és kicsúszásgátló opcióknak. A verseny ráadásul vissza is tekerhető, ha valahol valamit nagyon elrontanánk. A tavalyi évhez képest a legnagyobb változást a javított kormány támogatás hozza, a mostani játék már kezelni tudja a 900 fokban fordítható kormányokat és a H váltókat, ezek használatával a vezetés sokkal valósághűbb. Ha valakinek megvan a felszerelése hozzá, akkor ezt a játékot mindenképpen érdemes kipróbálnia.
Sajnos a szimuláció többi aspektusa nem változott túl sokat, a navigátor hangja továbbra is monoton, bár ha nekimegyünk valaminek, akkor néha legalább megkérdezi, hogy jól vagyunk-e. A kocsi vezetési karakterisztikái nem sokat változnak esőben és hóban, az egyedüli dolog, ami tudatja velünk, hogy most nem száraz úton vagyunk, az az, hogy túl kell kormányozzuk az autót, a való életben a jégen vagy vizes úton vezetés azért ennél komplexebb dolog.
Grafikai szinten az összes ország és pálya kapott némi frissítést, minden tárgyat és felületet újratextúráztak és módosítottak, hogy napjaink színvonalára hozzák a játékot. Sajnos a végeredmény még mindig nem éri el a legjobb autóverseny játékok szintjét, de már nem tűnik annyira elavultnak, mint a korábbi részek. A fényeffektek is megújultak, a napszakok változásai kifejezetten jól néznek ki, így végre érezhetjük a különböző napszakokban való versenyek közti eltérést.
A pályák szerencsére nem csak grafikailag újultak meg, a Milestone vette a bátorságot, hogy kidobjon pár olyan útszakaszt, amely az előző részben csak frusztrációt okozott, vagy éppen túl egyszerű volt, és kicserélte őket újakra. A legtöbb megújult rész sokkal keskenyebb, és sokkal jobban átadja azt az érzést, amit a rally pilóták érezhetnek, mikor ilyen veszélyes terepeken kell helytállniuk. Ezeken a pályarészeken szinte csak lassan lehet navigálni, sok a hajtűkanyar és szinte soha nem is válthatunk negyedik fokozat fölé. Szerencsére azért maradtak olyan pályák is, ahol élvezhetjük a Rally autók sebességét.
A multiplayer mindig is kicsit fapados volt, most is csak egy egyszerű lobby rendszerből áll, ahol versenyezhetünk rangadó és szimpla versenyeken. Eldönthetjük, hogy csak egy pályarészen versenyzünk vagy egy teljes rally versenyt csinálunk végig. Egy időben 16-an versenyezhetünk egy pályán, ahol egyszerre indítanak el minket de a többiekkel maximum szellemautó képében találkozhatunk, egyébként csak a részidők között tűnnek fel. Offline multiplayer is létezik, ekkor a játékosok egymás után mehetnek végig a pályákon, egymásnak passzolgatva a kontrollert.
Végszó
A játékról összességében elmondható, hogy látszik, hogy a készítők sokat dolgoztak vele és sok frusztráló dolgot kijavítottak, ami a WRC3-ban jelen volt. Szebb lett ugyan a megjelenés, de közben kivettek pár korábban választható klasszikus autót, ami a WRC3 szerelmeseit zavarhatja. A pályák és a grafika tetszetős, az irányítás kevésbé árkádos mint a korábbi részekben, azonban senki ne várjon Richard Burns Rally vagy Colin McRae Rally 2005 szintű komplexitást. Sokan panaszkodnak, hogy az irányítás túl komplex kezdőknek, de nem elég nehéz és valósághű a profiknak. Én azt mondom, hogy a bekapcsolható segítségekkel még a kezdők is bátran belevághatnak a program megismerésébe, mert fognak tudni pozitív élményeket szerezni. Aki még nem játszott WRC programmal, ám a Dirt-öt túl árkádosnak találja, az mindenképp tegyen egy próbát vele. Aki a WRC 3. részét sokat nyüstölte, az viszont döntse el, hogy megéri-e neki egy új játék árát sok átdolgozott és néhány új pálya, valamint a javított kormány támogatás. A játék egy tisztességes iparosmunka, csak éppen nem tesz annyit hozzá az előző részhez, hogy mindenkinek feltétlenül megérje beruházni rá.
Platformok: PC, Xbox360, PS3, PS Vita
Tesztelt platform: PS3