A Nintendo Switch a maga ARM alapú nyolcmagos SoC egységével és 4 GB-nyi LPDDR4-es fedélzeti memóriájával nem egy óriási teljesítményű eszköz, a 6,2 hüvelykes képátlójú, 1280 x 720 pixeles felbontású kijelzőt azonban így is remekül meghajtja a hardver, ami az Nvidia Maxwell sorozatának GM20B típusú GPU-ját használhatja. Az eszközhöz egyre több érdekes szoftver érkezik, ahogy a vállalkozó szellemű fejlesztők egyre többet foglalkoznak vele, és olykor-olykor néhány érdekes kísérlet alapjául is szolgál az eszköz, például Windowst telepítenek rá.
Mivel a Windows on ARM platform egyre inkább kezd kiforrni, és rövidesen új lendületet vehet a Quaclomm Snapdragon X processzorai által, így kézenfekvő dolog lehet kipróbálni, hogyan fut a Windows 11 on ARM verziója a szóban forgó kézi játékkonzolon. Erre egy lelkes felhasználó kereste a választ, aki PatRyk névvel tevékenykedik az „X” virtuális hasábjain.
A Windows telepítése a nem túl acélos hardver miatt közel három órába tellett, majd a folyamat végén kisebb csalódás következett: még az alapvető szolgáltatások és funkciók sem igazán akartak működni, egyszerűen nem válaszoltak a szoftverek. Ennek ellenére sikerült odáig eljutni, hogy egy-egy játék futtatásával főhősünk megtapasztalja, mégis milyen teljesítményre lehet számítani, ha funkcionalitásának megfelelően szeretné használni a kézi játékkonzolt. A jelek szerint az optimalizációk hiánya és a teljesítményre gyakorolt negatív hatás (overhead) miatt olyan játékok sem igazán játszhatóak a rendszeren, amelyekkel natív módban abszolút nem lenne probléma. A teszt alkalmával még a Peggle sem akart normális teljesítmény mellett futni, pedig a Nintendo Switch a Doom Eternal alatt 30 FPS teljesítmény felmutatására képes felbontás-skálázás keretén belül.
A pusztán csak érdeklődésképpen készített módosítás eredménye egy kvázi teljesen használhatatlan, akadozó rendszer lett. Alternatív módon érdemes lehetett volna kipróbálni a karcsúbb Tiny11 Core for ARM verziót is, ami valószínűleg jobb teljesítmény mellett futhatott volna.
A Nintendo Switch gyári operációs rendszerét sokkal inkább érdemes lehet Linuxra cserélni, ezt egy másik felhasználó, Taki Udon meg is tette, aki azt tapasztalta, hogy egész jó teljesítményt nyújt az öregecske hardver az új szoftver alatt, méghozzá akár 4K-s felbontásig bezárólag is. Igaz, hogy többnyire csak régi és emulált játékok kerültek a tesztpadra, amelyek kevésbé terhelik le a hardvert. A tesztek szerint a Crispy Doom egész jól működött 240 Hz-es módban, illetve a GameCube játékok is jól futottak 4x-es felbontás mellett a Switch hardverén, ami azért abszolút nem rossz.
A legjobb felhasználói élményt persze még mindig a gyári operációs rendszer adja a hozzá passzoló játékokkal, de azért így is érdemes lehet feszegetni a hardver határait. A módosított Switch remekül helytállhat emulált és akár streamelt játékok alatt is.