Shop menü

WEBOLDALAK ÉS ELSŐ BENYOMÁSOK

Egy ismeretlen weboldal láttán 2,6 másodpercbe telik, amíg szemünk ráfókuszál a véleményünket leginkább befolyásoló részletre, amelyet aztán két tizedmásodperc alatt kiértékelünk.
Jools _
Jools _
Weboldalak és első benyomások

Amikor először pillantunk rá egy weboldalra 2,6 másodpercbe telik, amíg szemünk ráfókuszál a véleményünket leginkább befolyásoló részletre, amelyet aztán két tizedmásodperc alatt kiértékelünk, így mindent összevetve kevesebb mint 3 másodperc alatt véleményt formálunk az adott oldalról. Ezek az adatok egy ‒ a Missouri Egyetemen végzett ‒ eyetracking (szemmozgást követő) kutatás eredményein alapulnak

„Mindannyian tudjuk, milyen fontosak tudnak lenni az első benyomások” ‒ mondja Hong Sheng, a kutatás vezetője. „Mivel legtöbbünk infromációkeresésre használja a netet, a weboldalról alkotott első benyomás döntő fontosságú lehet abban, hogy kedvező vagy kedvezőtlen kép alakul-e ki bennünk az oldal által reprezentált szervezetről.”

Sheng és kutatótársa, Sirjana Dahal eredményei annak megállapításában is segíthetnek, hogy egy weboldal mely elemei a legfontosabbak a felhasználó számára, vagyis mely régiókra kell különösen nagy figyelmet fordítani az oldal tervezésénél.

Galéria megnyitása

Kutatásuk során a tudósok húsz egyetemi hallgatóval nézettek screenshotokat 25 jogi egyetem nyitóoldaláról. Azért a jogi egyetemekre esett a választásuk, mert a Missouri Egyetemen nincs ilyen képzés, így a résztvevő hallgatók még véletlenül sem hasonlíthatták az egyetemek programjait a saját szakjuk által kínálthoz. „Olyan honlapokat akartunk választani, amelyek relevánsak, de ismeretlenek az alanyok számára” ‒ magyarázza Sheng.

Egy eyetracking szoftver és egy infravörös kamera segítségével nyomon követték a hallgatók szemmozgását a weboldalak megtekintése közben. Mérték azt az időt, amíg specifikus régiókra (menük, logók, képek, közösségi hálók ikonjai) összpontosult az alanyok tekintete.

A mérések alapján a kísérletben részt vevő hallgatók a weboldal megpillantását követően 2,6 másodperc alatt fókuszáltak rá az első specifikus régióra, amelynek vizsgálatával 180 ezredmásodpercet töltöttek, mielőtt továbbugrott volna tekintetük egy következő szekcióra.

A hallgatók minden megtekintett weboldalt osztályoztak abból a szempontból, hogy mennyire találták azt esztétikusnak, vizuálisan vonzónak, jó kivitelűnek. „Minél kedvezőbb volt az első benyomás, annál több időt töltöttek az adott oldalon” ‒ mondja Sheng. A 25 oldalból 16-ot osztályoztak pozitívan a résztvevők.

Galéria megnyitása

A kutatásban azért screenshotokkal dolgoztak, mert bár a betöltődés sebessége, az egérmozgás és más faktorok is nagyban befolyásolhatják a weboldalról alkotott elsődleges benyomásokat, ezekkel jelen esetben nem kívántak foglalkozni a kutatók. A weboldalak áttekintése során nem volt időlimit, tehát mindenki annyi ideig nézhette az oldalt, amíg úgy nem érezte, hogy képes értékelni azt. Ez átlagosan húsz másodpercet vett igénybe.

A kísérlet során hét olyan régió határolódott el a weboldalakon, amelyekre kiemelt figyelmet fordítottak az alanyok. A kiemelt fontosságú részletek a szemlélésükkel töltött idő sorrendjében a következők:

1. Az intézmény logója ‒ erre átlagosan 6,48 másodpercet szántak a szemlélődők.

2. Főmenü ‒ 6,44 másodperc.

3. Keresődoboz ‒ 6 másodperc.

4. Közösségi oldalak ikonjai (Facebook, Twitter) ‒ 5,95 másodperc.

5. Központi kép ‒ 5,94 másodperc.

6. Írott tartalom ‒ 5,59 másodperc.

7. Az oldal alja ‒ 5,25 másodperc.

A színhasználat ugyan nem képezte a kutatás részét, a résztvevők szerint azonban ez is jelentős a weboldal megítélése szempontjából. Véleményük szerint fontos, hogy az uralkodó színek kellemes érzetet keltsenek, valamint az is kiemelt jelentőségű, hogy a szöveg színe elváljon a háttértől és könnyű olvashatóságot tegyen lehetővé. Az adatok alapján kiderült, hogy nagyon fontos a központi kép alaposan átgondolt megválasztása, valamint Sheng kiemeli, hogy az egyetemeknek mindenképpen érdekükben áll a közösségi hálók ikonjait nyitóoldalukon elhelyezni. 

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére