Shop menü

WAYMO: SOKKAL MEGBÍZHATÓBBAK A ROBOTTAXIK, MINT AZ EMBERI SOFŐRÖK

Lényegesen kevesebb balesetet okoznak a Waymo önvezető autói, mint az átlagos vezetők, és erről most egy friss statisztikát közölt a cég.
Szécsi Dániel
Szécsi Dániel
Waymo: Sokkal megbízhatóbbak a robottaxik, mint az emberi sofőrök

A Google, illetve az Alphabet égisze alá tartozó Waymo az elmúlt években rengeteg energiát fektetett abba, hogy az önvezető rendszereket fejlessze. Most először pedig már olyan statisztikai adatokkal is tud szolgálni, ami megmutatja, hogy a robottaxik mennyire megbízhatóak. A cég szerint nem az a kérdés, hogy jobbak-e, mint az emberek, hanem az, hogy hányszor jobbak.

A Waymo rendszeresen szokott különböző adatokat publikálni a teszteléseivel kapcsolatosan. Eddig viszont csak olyan számokat láttunk a cégtől, amik magukban foglalták a teljesen önvezetéssel megtett távok mellett a felügyelet alatt levezetett kilométereket is. Ezúttal azonban egy olyan elemzést hozott nyilvánosságra a cég, amiben már kizárólag sofőr nélküli üzemben megtett távok vannak összegezve.

Egy ideje már mennek a teljesen felügyelet nélküli robottaxik, a teljes megtett táv elérte a 7,13 millió mérföldet, ami átszámítva csaknem 11,5 millió km-t jelent.

Eredetileg csak egy kisebb területen üzemeltek ezek, de ma már három nagy amerikai városban járják az utakat a speciális értékelőkkel és más technológiai megoldásokkal ellátott autók. Phoenix, Los Angeles és San Francisco utcáin egyaránt lehet találkozni Waymo robottaxikkal. A rengeteg levezetett idő alatt természetesen több balesetre, rendőri intézkedésre is sor került a járművekkel kapcsolatosan. Ezt lényegében nem lehet kivédeni, de a Waymo számai szerint 6,7-szer kisebb eséllyel kerül sérüléssel járó autóbalesetbe egy ilyen jármű, mint amit egy átlagos ember vezet.

85 százalékkal biztonságosabban lehet a robottaxival utazni a jelenleg elérhető mérőszámok szerint.

Azt is hozzá kell tenni, hogy azért a kisebb koccanások már sűrűbben előfordultak, bár ebből a szempontból is lényegesen jobb a helyzet, mint az átlag vezetők esetén. 2,3-szor kisebb volt az átlagosnál a rendőrségi bejelentést igénylő koccanások mennyisége. Minden esetben a legfrissebb helyi statisztikákat vették alapul az összevetésekhez. Ráadásul nagyobb szigorral vannak, mint az emberek, a kisebb koccanásokat ugyanis az emberek sokszor rendezik egymás között, nem jelentik ezeket, a Waymo viszont mindent jelent, így a statisztika még neki kedvezőtlenül torzít.  

Galéria megnyitása

Összesen három olyan baleset volt, ahol személyi sérülés is történt a rengeteg megtett kilométer ellenére. Kettő súlyosabb közlekedési baleset volt Phoenixben és egy pedig San Franciscóban. Ha a Waymo autói is csak átlagos emberek keze alatt üzemeltek volna, akkor a teszt alatt 17-tel több személyi sérüléssel járó balesetet és 20-szal több rendőri beavatkozást igénylő balesetet okozhatak volna a jelentést felölelő távon. 1 millió mérföldre vetítve a városokban az emberek átlagosan 2,78 súlyos balesetet szenvednek, míg a Waymo 0,41-es átlagot ért el.

Galéria megnyitása

Azok a vállalatok, akik a robottaxikat fejlesztik, óriási kockázatot vállalnak. Egy-egy balesetben bizony emberéletek foroghatnak kockán, éppen ezért a biztonság nagyon fontos. A Waymo egyik legnagyobb riválisa a Cruise például most egy mélyponton van. A vállalat felfüggesztette a működését, miután kiderült, hogy az egyik sofőr nélküli autója elgázolt egy ember, és métereken keresztül vonszolta magával. Egy ilyen balesetnek komoly következményei lehetnek, de a Cruise még tetézte is a bajt. Visszatartotta a bizonyítékokat, megpróbálta eltitkolni az esetről történt videofelvételt a hatóságok elől.

Úgy is tűnhetne, hogy a Waymo megpróbálja jobb színben feltüntetni a robottaxikat a mostani helyzetben, de a cég szerint véletlen egybeesés az, hogy a Cruise-t éppen most hurcolják meg. A vállalat akár 1,5 millió dolláros büntetést is kaphat. Sokan azonnal felszólaltak az önvezető autók ellen, függetlenül attól, hogy azokat mely vállalat fejleszti, milyen technológiai megoldásokat használ.

Trent Victor, a Waymo biztonsági kutatásokért felelős igazgatója elmondta, hogy az által kiadott statisztikák azért fontosak, mert ez növeli a transzparenciát és az érdeklődők bizalmát. Arra is rámutat, hogy a különböző önvezető rendszerek között komoly különbségek vannak, ami a biztonságos működésre is jelentős kihatással van.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére