Shop menü

WARNO – HARMADIK VILÁGHÁBORÚ, MÁSKÉPP

Az Új hidegháború végső pontján a háború elkerülhetetlen, egyetlen döntés maradt csak – melyik oldalra állunk?
Villányi Gergő
Villányi Gergő
Warno – Harmadik világháború, másképp

Szerzői értékelés

Olvasói értékelés

A Szovjetunió felbomlása nagy fordulatot hozott nemzetközi és bizonyos országok személyes történelmében is. De el lehet játszani azzal a gondolattal is, hogy mi lehetett volna, ha másképp alakulnak a dolgok? Ha például Gorbacsovot 1987-ben egy katonai puccs eltávolítja a helyéről, és a hadsereg és a KGB veszi át az irányítást. Finnország szovjet kormányt kap és az addig szovjet befolyás alatt levő államok a szövetségen és a Varsói Szerződés keretein belül maradnak.

Egymásnak feszül egy új Hidegháború keretein belül a NATO és a Keleti blokk, majd a kölcsönösen végrehajtott – egymás elleni erőfitogtatást jelentő – hadgyakorlatok és mozgósítások egy lépésnyire sodorják a feleket a háborútól, miközben a Szovjetunió élelmiszer és nyersanyaghiánnyal valamint folyamatos tüntetésekkel néz szembe.

Galéria megnyitása

A szembenálló feleket a Warno története szerint inkább a paranoia és a végletekig kiélezett feszültség ugrasztotta egymásnak, elérve azt a pontot, ahol már egyik fél sem hátrálhatott vagy várhatott tovább. A NATO oldaláról ebben az alternatív 1989-ben ez nagyjából a következőt jelentette: A hidegháború csúcspontján a 16 tagállam hozzávetőlegesen kb. 4,5 millió főnyi aktív katonai állományt tartott fenn, köztük kb. 435 000 előre telepített amerikai katonát.

Ezzel szemben a Varsói Szerződés hadereje annak csúcsán kb. 6 milliós katonai állományt jelentett, több hadnemben a másik oldalhoz képest kettő vagy majdnem háromszor annyi egységet (pl. páncélos, tank-elhárítás, tüzérség, páncélozott személyszállítók) és ezek mellett a harci helikopterek terén nagyjából kiegyensúlyozottnak volt mondható a két fél. Az egyetlen nagy különbség a NATO javára a szállító és támogató helikopterek terén jelent meg és ez majdnem ötszörös túlerőt jelentett.

Galéria megnyitása

Elemzések szerint egy valós összecsapás során, a Varsói Szerződés egységei a konfliktus kezdeti napjaiban lerohanták volna Nyugat-Európa egyes részeit, egyszerűen a Közép-Európában állomásozó csapataiknak a NATO-hoz viszonyított puszta létszáma miatt. A NATO azonban légi fölényben volt, jobb technológiával és erőforrásokkal rendelkezett, amelyek végül is képesek lettek volna egy invázióval szemben fellépni a háború későbbi szakaszában.

Galéria megnyitása

Két helyszínen is át kell vegyük a parancsnokságot, a nagytérképen zászlóaljakat mozgatunk és hadmozdulatokat, vezénylünk le, miközben összetett stratégiában kell, hogy gondolkodjunk. Az összecsapások során pedig a taktikai hadviselés, a hadnemek bevetésének sorrendje, módja, a rendelkezésre álló haderő behívása és mozgatása a feladatunk, miközben különféle célokat kell elérnünk.

Galéria megnyitása

A nagy térképen akciópontból mozgunk és harcolunk, a világoskék zóna után még tudunk támadni, a sötétkék után viszont nem. A mozgás tekintetében is figyelembe kell vennünk, hogy a zászlóaljunk milyen egységekből áll. A gépesített egységek értelemszerűen lassabban haladnak erdős terepen, a légi támogatást nyújtó helikopteres egységeket hidegen hagyják a terepviszonyok, a tüzérség viszont speciális szabályok alá esik, ők 1 vagy 2 kockányit mozoghatnak csak, ha utána még támadni is akarnak. A nagy térképen az egységek 8 kockányi távolságban szúrják ki az ellenséges egységeket, az észlelés a bevetéseknél már egy sokkal trükkösebb dolog lesz.

Galéria megnyitása

Már az összecsapás elején taktikai döntést kell hoznunk – mi lesz az a két egység, ami a támadók gerincét alkotja, milyen támogató egységet kapnak és hozunk-e (tudunk-e, akarunk-e) tüzérségi és légi támogatást adni hozzá? Lehetőségünk van a csata gyors lejátszására is (autoresolve), de a kezünkbe is vehetjük az irányítást. Külön faktor a zászlóalj fáradása (fatigue) és az is, hogy milyen terepen zajlik az ütközet – egy síkság nem ad túl nagy védelmet, de a városi terep 30%-ot is hozzáadhat, ez pedig mindkét oldal jól tudja. Minden fontosabb hadszíntéren győzelmi pontokat (VP) kell gyűjtenünk a győzelemhez – ez jelentheti stratégiailag fontos területek elfoglalását/megtartását és ellenséges zászlóaljak megsemmisítését is.

Érdekes mód, a NATO egy pontot kap csak egy megsemmisítésért, a Varsói Szerződés hadereje viszont kettőt, mivel történelmileg és az egymással szemben álló hadseregek erejét és fejlettségét figyelembe véve az utóbbinak ez sokkal nagyobb erőfeszítésébe került, kisebb százalékkal volt rá esélye.

Galéria megnyitása

A Warno igazán azoknak fog tetszeni, akik szívesen beleássák magukat egy háború, az adott korszak harci egységei, a járművek, lőszerek, hadtestek és minden hasonló témába, lehetőleg minél részletesebben. A játék ugyanis igyekezett valós térképpel, adatokkal, jármű képességekkel dolgozni, de elvileg még a zászlóaljak elnevezései, a rövidítések, a „kódnevek” (callsign) is valós adatbázisból lettek felhasználva. Ehhez kapcsolódik a komplex stratégiai és taktikai harc, ami a nagytérképen és az összecsapások térképén komolyan veszi azt, hogy ki lát kit, milyen fegyverrel/lőszerrel lövünk milyen egységre, mekkora fedezékben, takarásban vagyunk, egy tank melyik oldalán mekkora a páncéljának a védelme.

Galéria megnyitása

Az RTS játékokhoz tartozó RTT (Real Time Tactics) kiváló példája a Warno és elismerést érdemelnek a készítők azért a részletességért, a taktikai opciók és faktorok ilyen mértékű megvalósításáért. Mindehhez pedig vérbeli 80-as évekbeli, főként synthwave jellegű zene is dukál, ami remek aláfestést ad bármit is csináljunk a játékban.

Háború, hadjárat és csataszimulátor Warno és ebben a sok apróságban őszintén vagy lubickolni, vagy elveszni lehet csak. Akinek ez nem fekszik, vagy túl bonyolult, az zavarodottan fogja feltenni a kérdést, hogy miért nem lehet egyszerűen legyártani egy hordányi mamut tankot és leradírozni a térképet. Ezért jó, hogy van választék, így mindkét oldal megkaphatja, amire vágyik.

Galéria megnyitása

Összefoglalás

Szerzői értékelés

Egy új hidegháború és az azt követő valós háború egy „mi lett volna, ha?” helyzetben
A stratégiai és a taktikai harc nagyon részletesen ki lett dolgozva, ahogy az egységek, fegyverek, hadnemek képességei is és ehhez szuper zenét is kapunk ingame…
…a komplexitás és a mélység sok gyakorlást igényel, még a tutorialok után sem lesz könnyű dolgunk.

Az értékeléshez kérlek jelentkezz be!

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére