A digitális oktatásban lépett nagyot előre a Jánoshalmai Mezőgazdasági Technikum és Szakképző Iskola, miután a fejlett technológiát bevetve folytatják az agrárképzést.
Az ő tantermükben indult ugyanis el az a mintaprojekt, ami virtuális térben oktatja a diákokat a munka- és erőgépek használatára. A VR szoftvert a magyar tulajdonú Pix VR fejlesztette és a program segítségével a tananyag 4x olyan gyorsan átadható a diákoknak, mint a hagyományos módszerekkel. Az ő fejlesztésük ráadásul egy jól átgondolt keretrendszer, így más oktatási intézmények is tudnak maguknak tananyagot összeállítani.
„A koronavírus-járvány jelentősen rányomta a bélyegét a hagyományos tantermi oktatásra, a tanműhelyi képzés pedig egyébként is sok esetben nehezen kivitelezhető a gyakorlógépek szűkösebb elérhetősége miatt. Mindeközben az agárpiac és -technológia gyorsan fejlődik, amellyel a hazai oktatásnak is muszáj lépést tartania a szektor versenyképességének növeléséhez. Korábban elsősorban iparvállalatok számára fejlesztettünk élvonalbeli VR-megoldásokat. Hatalmas lehetőség volt számunkra, hogy ezúttal a hazai oktatás megújításában is részt vehetünk."
"A fejlesztés során az volt a fő célunk, hogy olyan technológiai rendszert készítsünk, amelynek használatával gyorsan lehet átadni komplex tudásanyagot, amit később a felhasználók könnyedén tudnak bővíteni és testre szabni. Ezt elsajátítva pedig a diákok a munkaerőpiacra kikerülve komoly előnnyel indulhatnak majd a potenciális munkaadóknál” – mondta Jekler Balázs, a Pix VR Training Kft. ügyvezető igazgatója.
A technológia nagy előnye, hogy bárhol és bármit lehet vele oktatni, így például a diákok a VR-on keresztül jóval hamarabb meglátogathatnak veszélyes üzemeket, mint amire a valóságban lehetőségük lenne, az izommemóriájukba pedig úgy vésődnek be a mozdulatok, hogy nem kerülnek életveszélyes helyzetbe. Ezen kívül a technológiának hála spórolni is lehet, mert egy-egy helyszínen való oktatás akár megfizethetetlen vagy kivitelezhetetlen lehet, ezzel szemben a VR-ban ez nem probléma.„
A VR-alapú képzés hatékonyan használható az agrárium mellett többek között a gyártásban, az autó- és gyógyszeriparban, az építészetben és az építőiparban, mérnöki területeken, valamint az oktatásban – a középfokú képzéstől kezdve a szakképzésen és a felsőoktatáson át a felnőttképzésig. Ezért hisszük, hogy ez a mostani projekt amellett, hogy kiterjeszthető a többi agráripari szakképzési egységre, egyben a kiindulási alapja is egy olyan átfogó, a teljes hazai oktatási rendszer számára készülő VR-keretrendszernek, amelynek felhasználásával minden intézmény egyszerűen, gyorsan, ezáltal pedig költséghatékonyan tud magának egyéni oktatóanyagokat készíteni” – tette hozzá az ügyvezető.