Múlt héten jelentette be az Apple, hogy jelentős változások jönnek Európában az iOS ökoszisztémában. A jövőben bárkinek lehetősége lesz saját piacteret létrehozni ellenőrzött körülmények között, és csökkennek az Apple sajátos „adóterhei” is. Első pillantásra úgy tűnhet, hogy a cég jó irányba indult el az EU nyomásgyakorlásának engedve, de egyre többen illetik nagyon komoly kritikával a változásokat.
Tim Sweeney, az Epic Games első embere reagált az Apple bejelentésére elsőként. Azonnal belengette, hogy a változásoknak köszönhetően a cége elérhetővé fogja tenni az iPhone-okra a Fortnite-ot sokak örömére. De az Apple-t sokszor meglehetősen élesen bíráló szakember úgy látja, hogy egyáltalán nem érdemes előkapni a behűtött pezsgőket, az ünneplésre ugyanis nem igazán lát okot.
Egyelőre még sok kérdés van az új rendszer körül, vannak még megválaszolatlan kérdések és tisztázásra váró részletek, de néhány nagyon súlyos problémát már most lehet látni Sweeney szerint. Égő veszélyeshulladékként jellemezte a változásokat, és azt mondta, hogy az Apple rosszindulatú módszereket használva próbál megfelelni az új digitális piacokról szóló jogszabálynak. Véleménye szerint az Apple véletlenül sem szeretne a fejlesztőknek kedvező, fair módon változtatni a rendszerén.
Az Epic szeretne majd elindítani egy saját piacteret, de Sweeney szerint az Apple valószínűleg mindent megtesz majd annak érdekében, hogy ezt a próbálkozást technikailag megakadályozza. Ettől függetlenül most az a célja, hogy az Epic Games Store elérhető legyen Androidon és iOS-en is, és minden eddiginél kedvezőbb költségek mellett üzemeljen, megfelelő alapot biztosítva a fejlesztők számára, és ennek keretében exkluzív címeket is kínálnak majd, elsőként a Fortnite-ot.
Daniel Ek, a Spotify alapítója és vezérigazgatója is kemény szavakkal illette az újításokat. „Teljes egészében egy bohózatot láthatunk.” Emelte ki a szakember, hozzátéve, hogy az új szabályzat egész egyszerűen egy zsarolás. Zsarolás azok számára, akik fontólra veszik, hogy elhagyják az App Store-t, és zsarolás azokkal szemben is, akik abban gondolkodnának, hogy saját piacteret hoznak létre.
A legnagyobb problémát az újonnan bevezetni kívánt, „Core Technology Fee” címszó alatt futó adóban látja, ami előírja a harmadik féltől származó piactereken keresztül elérhet, 1 milliónál több telepítéssel rendelkező alkalmazásoknak az évenkénti egyszeri 0,5 eurós telepítési költséget. Szóval minden egyéni telepítést követően egy éven belül, ki kell fizetnie a fejlesztőknek 0,5 eurót. Ha egy eszközön a következő évben újratelepítik az adott appot, akkor ismét jön a 0,5 eurós sarc.
Ezt a teljesen ingyenesen elérhető alkalmazásokál is ki kell fizetni, így például a Spotify-nak is számolnia kell ezzel a költséggel adott esetben. Ek szerint ez sok kisebb fejlesztő számára óriási csapást jelent, ha nem profitorientált üzleti modellel dolgoznak, hanem ingyenes szoftvereket biztosítanak széles közönség számára.
Még a Spotify-t is nagyon kellemetlenül érintheti ez, ha a frissítéseket is figyelembe fogja venni az Apple, hiszen a cég több mint 100 millió embert szolgál ki iOS-en keresztül. Sok millió dolláros költséget tehet ez a döntés a streamingszolgáltatásra úgy, hogy az sem biztos, hogy a felhasználó egyáltalán használja az alkalmazást, és nem csak egyszerűen le van neki töltve.
Sarah Bond, a Microsoft Xbox részlegének igazgatója sem elégedett az új helyzettel, de azért lényegesen visszafogottabban fogalmazott a többi vezetőnél. Úgy látja, hogy az Apple rossz irányba tett lépéseket. „Reméljük, hogy meghallgatják a visszajelzéseket a tervekkel kapcsolatosan, és folytatják a munkát egy olyan megoldáson, ami lényegesen elfogadhatóbb lesz mindenki számára.” – tette hozzá Bond.
A Microsoftnál már dolgoznak egy mobilos Xbox piactér létrehozásán, ami alternatívát jelentene az Apple és a Google alapvető piacterek számára, és megtörné ezek dominanciáját a játékos fronton, ami egyébként a techcégeknek egy jelentős bevételt biztosít. A szoftveróriás szerint nagyszerű lehetőségük adódna a DMA révén, de az új szabályozások könnyen elveheti a fejlesztők kedvét attól, hogy az újonnan létrejövő új piacterek felé nyissanak.
Ezen felül a Microsoft számára pozitív változás lenne, hogy elvileg a jövőben már a játék streaming szolgáltatások is elérhetővé válhatnának az Apple készülékeire akár az App Store-on keresztül is. Ez az Nvidiának is remek hír. Azonban a cégek egyelőre ezt a változást fenntartásokkal kezelik addig, ameddig a részletek nem ismertek, ugyanis az eddigiek alapján nem bíznak abban, hogy a cupertinóiak nem próbálnak majd keresztbe tenni a próbálkozásaiknak valamilyen újabb eszközzel.
Az sem vet jó fényt az Apple-re, hogy egyelőre igencsak érdekesen értelmezi az új szabályokat azt figyelembe véve, hogy ezek pontosan mire vonatkoznak, és mire nem. A cég álláspontja az, hogy a DMA-nak kizárólag az iOS-nek kell megfelelnie, a táblagépeken futó iPadOS-nek már nem. A cég szerint ezek teljesen különböző operációs rendszerek, és az Európai Unió az iOS-t nevezte meg központi digitális platformként.
Ez az ügy egészen biztos, hogy nem fog ennyiben maradni, hiszen az EU minden bizonnyal egy kalap alatt kívánta kezelni az iPadOS-t és az iOS. Tekintve azt, hogy az iPadOS alapját teljesen nyilvánvalóan az iOS biztosítja, csak az előbbi valamelyest át van alakítva annak érdekében, hogy a táblagépek formátumát hatékonyabban szolgálja ki.