George Lucas a világot 1977-ben meghódító eposza rajongók milliói mellett értelemszerűen az ekkoriban még gyermekcipőben járó játékipar figyelmét is felkeltette. Az Apple már 1978-ban piacra dobott egy nem hivatalos Star Wars programot, amiben TIE-vadászokat szedhettek le a kalandokra vágyók, egy évvel később pedig az akár a barátainkkal is játszható Star Wars Electronic Battle Command megjelenésének örülhettek az űreposz szerelmesei. Ez lényegében egy mai szemmel megmosolyogtató teljesítményű, egyetlen, egy csillag megtalálásáról szóló alkotást futtató konzol volt.
Innentől kezdve nem volt megállás, és annak dacára, hogy az első fecske érkezése óta eltelt négy évtized során a franchise ezen ága számtalan mélypontot megélt, ráadásul a jogokat birtokló EA sajnálatos módon látványosan nem tud mit kezdeni a lehetőséggel, a Star Wars nap alkalmából ma kizárólag a szépre próbálunk emlékezni.
Lássuk hát a kínálat legjavát!
Ha huszonöt esztendőnyi fejlődés ellenére egy cím még mindig kategóriája sarokkövének számít, és gyakran előkerül összehasonlítási alapként a műfajról szóló cikkekben, akkor bátran kijelenthetjük, hogy készítői teljesítményükkel beírták magukat az ágazat történelmébe. A Totally Games alapítójának, Lawrence Holland-nek sikerült ez a bravúr, mert 1993-as klasszikusa, a Star Wars: X-Wing az űrszimulátorok zsinórmértéke lett, az egy évre rá kiadott Star Wars: TIE Fighter-ről, vagy a Star Wars: X-Wing Alliance-ről nem is beszélve.
A valósághoz kevésbé ragaszkodók szabadidejét 1998-ban a Star Wars: Rogue Squadron és 2001-es folytatása, a Rogue Squadron II: Rogue Leader szipkázta el. Elvégre, a nagyrészt az eredeti trilógia eseményeire fókuszáló művekben egymást érik a villámgyors reflexeket igénylő csaták.
Ugyan a Baljós árnyak megítélése meglehetősen felemás, az 1999-es Episode 1: Racer a film egyik legjobb jelenetére, a fogatversenyre épül. Huszonöt pálya, megannyi fejlesztési lehetőség és megszerezhető karakter: ha kicsit is szeretjük az efféle mókát, a GOG kínálatába nemrég bekerült program kihagyhatatlan.
Az önjelölt hadvezérek napja viszonylag későn, 2006-ban virradt fel, de megérte várni, mivel az Empire at War, melyben nem csak a jó ügyért küzdő felkelők, hanem a Birodalom oldalán is beszállhatunk a két oldal grandiózus háborújába, egy kiváló RTS lett. Ráadásul több mint három évvel az eredeti szerverek leállását követően 2017 szeptembere óta a Steam-en keresztül újfent kipróbálhatjuk, hogy le tudunk-e győzni egy másik, hús-vér stratégát.
A lövöldözni vágyók is sem panaszkodhatnak. Az 1993-as Rebel Assault és folytatása az 1995-ös Rebel Assault II: The Hidden Empire a bőségesen adagolt FMV-animációknak hála filmszerű élménnyel kényeztették azokat, akik beruháztak egy kópiába, ráadásul a maguk korában grafikájuk is páratlannak számított.
A 90-es évek második fele az FPS-ekről szólt, és a Star Wars sem maradt ki a buliból. Az 1995-ben debütáló Dark Forces és folytatásai, a Dark Forces 2, a Jedi Outcast és a Jedi Academy izgalmas játékmenetükön és henteldékhez mérve parádés történetükön túl amiatt is emlékezetesek lehetnek, hogy Kyle Katarn és Jaden Korr rendkívül változatos arzenállal indulnak bennük csatába. Hiszen a második résztől kezdve az aktuális főszereplő lőfegyverek mellett fénykardot is ragadhat, sőt, az Erő különféle oldalának hatalmával is megkeserítheti a vérét akaró ellenlábasai többnyire igen rövid életét.
Miközben a tavaly megjelent Star Wars: Battlefront II egyetlen komoly érdeme az, hogy az Electronic Arts mohósága miatt a mai napig komoly viták zajlanak arról, hogy mennyire etikus véletlenszerű jutalmakat adni valódi pénzért, a 2005-ben kiadott névrokonnál mástól volt hangos a sajtó. A lapok nem győzték dicsérni a parádés pályákat és a változatos kasztokat, a konzolokon osztott képernyőn is nyüstölhető Conquest módról, vagy az átlagos karaktereknél jóval erősebb hősökről nem is beszélve.
Méltatásból két évvel később sem volt hiány, hála a Republic Commando-nak. Annak ellenére, hogy a klónkatonákból álló Delta osztag viszontagságai körül bonyolódó taktikai FPS kampánya kissé rövid, a multin pedig érződik, hogy csupán afféle kötelező függelék, a minőség szerencsére fordítottan arányos a mennyiséggel, ezért még ma is megéri elővenni, ha tervezést igénylő akcióra vágyunk.
Megfontolt döntésekből az RPG-vonulatnál sincs hiány. 2003 két ok miatt is aranyat érő év volt a rajongók számára. Ekkor indult nyolc évig tartó útjára a Star Wars Galaxies és bár a mechanikákat túlságosan is átdolgozó kiegészítők és patch-ek miatt messze nem volt olyan egyértelmű siker, mint listánk néhány eleménél, azért sokan szerették. Bár az érdemi fejlődéshez nem ártott időmilliomosnak lenni, sokaknak szerzett kellemes órákat.
Az év igazi nagy dobása azonban a BioWare által jegyzett, a D&D harmadik kiadásának módosított szabályait használó Star Wars: Knights of the Old Republic volt. Morális döntések, váratlan fordulatok, illetve helyzetek – az elsőrangú belbecs miatt a kissé kopottas külcsínre alig érkeztek panaszok és a négyezer évvel a negyedik rész előtt játszódó mű egyik díjat a másik után nyerte. Szerencsére azt, hogy az Obsidian által jegyzett folytatás sem maradt le jeles elődjétől, jól mutatja, hogy bekerült az ágazat legjelentősebb teljesítményeit összegző "1001 videojáték, amivel játszanod kell a halálod előtt" című könyvbe. (Bár itt megjegyeznénk, hogy mint kiderült, a szűk határidő miatt rengeteg tartalom kimaradt belőle, amit később a rajongók fejeztek be, érdemes rágúglizni ha valaki játszana vele.)
Az újfent a BioWare keze munkáját dicsérő, a GTA V előtt a legnagyobb költségvetésből gazdálkodó alkotás titulusát birtokló 2011-es Star Wars: The Old Republic sem okozott csalódást azoknak, akik mélyebben el akartak merülni George Lucas mesés világában. Bár sosem lett olyan népszerű, mint a műfaj koronázatlan királyának számító World of Warcraft, ám még 2018-ban is tisztes felhasználóbázissal bír. Igaz ahhoz, hogy fennmaradhasson, Free to Play modellre kellett váltson (megtartva az előfizetés lehetőségét) és azóta kicsit felemás a játék élete, valamint a kiegészítőknél is nagy a minőségbeli szórás.
Végül felsorolásunkat a mára hazánkban szinte teljesen eltűnt játéktermek sztárja, az 1998-as Star Wars Trilogy Arcade zárja. Ebben tehetjük magunk próbára, valamint Bobba Fett-tel és magával Darth Vaderrel is megmérkőzhetünk.
Természetesen még rengeteg Star Wars játék született az évek során, és simán lehet, hogy van, akinek a kedvence le is maradt a listáról (én még a Shadows of the Empire-rel is jól szórakoztam, pedig nem kapott anno túl jó értékeléseket). Ti mit szerettetek a legjobban? Van olyan a régebbiek közül, amit máig elővesztek néha?
Végül pedig hogyan máshogy is zárhatnánk a mai napon egy Star Warsos írást, mint: