Shop menü

VÉLEMÉNY: MI TÖRTÉNHETETT A CYBERPUNK 2077-TEL?

A játék ugyan jó, de mintha nagyon nem az lenne, amit beharangoztak volna. Elmélkedünk, mi lehet a háttérben.
Vaffler Dániel
Vaffler Dániel
Vélemény: Mi történhetett a Cyberpunk 2077-tel?

Megjelent a Cyberpunk 2077, és a legtöbb érdeklődő valószínűleg már alaposan belevetette magát. Aki egy megfelelő PC-n kezdte el a játékot, az többségében élvezi is, mint ahogy az új generációs konzolokkal sincsenek nagy bajok, míg az előző generáción - de főleg Xbox One-on - sokszor egyszerűen játszhatatlan az anyag.

De a technikai részleg az egy dolog, most nem erről szeretnék beszélni. Még ha csalódást okoztak is elsőre a fejlesztők, a bugokat ki fogják javítani, és valószínűleg fognak tudni annyit optimalizálni, hogy PS4-en és Xbox One-on is jól fusson a játék. Azt azért el kell ismerni, hogy technológiai fronton eléggé profi a CD Projekt Red csapata.

Most sokkal inkább arról szeretnék beszélni, hogy a Cyberpunk 2077 valahogy nem egészen az lett, amit hosszú évekkel ezelőtt beharangoztak.

Ha visszaemlékszünk a CD Projekt Red számos alkalommal hangoztatta, hogy a Cyberpunk 2077 lesz majd a valaha készült legimmerzívebb szerepjáték, egy igazi élő-lélegző várossal. Azt is mondták, hogy ehhez a városhoz egy teljesen új mesterséges intelligencia-rendszert készítenek, hogy a több ezer lakos életét teljesen tudják szimulálni, mindenki tegye a dolgát, és mindenki reagáljon a különböző eseményekre. Azt is hangoztatták, hogy ebben a soha nem látott részletességű világban a játékosnak elképesztő mennyiségű lehetősége lesz csak úgy "élni az életét", tevékenykedni és elmerülni a város mocskában. Azt ígérték, hogy szinte az lehetsz a Cyberpunk 2077 romlott, nagyvállalatok által uralt korrupt világában, aki csak szeretnél.

Nem egyszer utalt arra a stúdió, hogy a Cyberpunk 2077 egy igazi next-gen nyitott világú szerepjáték lesz, ami végre továbblép az eddigi határokon, és ami hosszú évekre utat mutat majd a konkurenciának.

A játék megjelent, és attól függetlenül, hogy a élvezzük-e vagy sem, az egyértelműen látszik, hogy a fenti ígéretek nem valósultak meg. A városban az NPC-k mindenféle cél nélkül kóvályognak, vagy csak állnak egy helyben, a különböző eseményekre egyáltalán nem, vagy teljesen egyformán reagálnak. Az autós forgalom is csak mutatóba van, hogy mégiscsak legyen valami, mesterséges intelligencia vagy bármilyen tudatosság láthatóan nincs mögötte.

Hogy valójában a játék világa mennyire nem funkcionál ténylegesen élő VILÁGKÉNT, azt talán a legjobban a rendőrök mutatják, akik egyszerűen csak odateremnek, ha rosszul viselkedtünk, ha pedig elmenekülnénk, akkor üldözni már nem tudnak - autót vezetni nem képesek, és láthatóan semmiféle mesterséges intelligenciájuk nincs az alapvető lövöldözésen kívül.

Mondhatjuk, hogy az élő-lélegző, aprólékos kidolgozottsággal működő világok királya a Rockstar. Ehhez a Cyberpunk 2077 messze nem ér fel, de még azt is megkockáztatnám, hogy a Ubisoft játékaihoz sem. A Watch Dogs 2 nem egy kiemelkedő alkotás, de a világ még itt is működőképesebbnek, interaktívabbnak tűnik.

Hogy pontosan mi történhetett a CD Projekt Red berkein belül, azt egyelőre nem tudjuk, és valószínűleg addig nem is fogjuk tudni, amíg egy jó kapcsolatokkal bíró újságíró egy rakás névtelenül nyilatkozó alkalmazott segítségével össze nem rakja a sztorit. De egy sejtésem azért akad. Ugyebár a belsős információk szerint a CD Projekt Red már jóval több mint egy éve erőteljesen túlóra-üzemmódban volt, a nyár folyamán pedig egy belsős szivárogtató azt is megszellőztette, hogy valójában az a játék, amit ténylegesen meg fogunk kapni, még csak nemrég óta készül.

Ez utóbbi elsőre elég nehezen hihető, hiszen elméletileg alsó hangon több mint négy éve, de az előkészítési fázist is tekintve már vagy hét éve dolgoznak a Cyberpunk 2077-en. Azonban a játék világának fentebb leírt állapota és a korábbi ígéretek kontrasztja sejtetni engedi, hogy mi is történhetett valójában.

Galéria megnyitása

Valószínűleg a CD Projekt Red egyszerűen túl nagyot akart markolni. Gyaníthatóan túl sok komplex rendszert akartak megvalósítani, túl részletes szimulációt akartak készíteni, túlságosan belemerültek a világ elkészítésébe, és egyszerűen nem jutottak vele sehova. Ez a dolog a Rockstarnak megy a maga tucatnyi stúdiójával és több ezer emberével, de úgy látszik, hogy a lengyelek ehhez még kicsik.

És itt érdemes elgondolkozni azon, amit a fentebb említett belsős forrás mondott. Egész egyszerűen azt gyanítom, hogy miután hosszú évekig próbálkoztak, és a feature creep miatt valószínűleg nagyon sokáig fejlesztési pokolban tengődött a játék, valamelyik fejesnek vagy projekt menedzsernek elege lett, az asztalra csapott és ezt mondta, hogy ezt a dolgot el kéne engedni, és csinálni kéne azt, amihez értenek: egy szimpla történetorientált akció-szerepjátékot, amihez a nyitott világ a The Witcher 3-hoz hasonlóan csak a hátteret adja.

Valószínűleg ettől a ponttól számítva mondhatjuk azt, hogy ténylegesen nekiálltak csinálni azt a játékot, ami december 10-én megjelent. A világként működő világ és egyéb "sallangok" nélküli hagyományos akció-RPG-t. Ha ez tényleg így lenne, akkor érthető lenne, miért lett az egész egy kicsit még félkész, csiszolatlan és bugos, hiszen valójában "nem olyan régóta" dolgoztak rajta.

Számomra ez viszonylag egyértelműnek tűnik abból is, hogy maga a világ egyébként mennyire részletes és kidolgozott.

Döbbenetes mennyiségű munkát tehettek bele a grafikusok és a pályatervezők, ehhez hasonló biztos, hogy még egy jó darabig nem lesz. Egész egyszerűen lenyűgöző a világ aprólékossága, így szimplán nem tudom elhinni, hogy ne lettek volna eredetileg ezzel jóval nagyobb terveik. Egyszerűen túl nagy a kontraszt a nyitott világ kidolgozottsága és aközött, amit egyébként a játék a jelenlegi formájában kezd vele, vagy amire "szükség" lenne.

Ahogy a cikk elején is írtam, ez csak a saját elméletem, semmiféle bizonyítékkal nem tudok szolgálni rá, de minél többet tolom ezt a játékot, számomra annál inkább válik egyértelművé, hogy valami ilyesmi történhetett. A Cyberpunk 2077 tehát valójában nem az a játék lett, amit a CD Projekt Red ígért nekünk - azt a játékot egyszerűen nem tudták elkészíteni, pedig biztos vagyok benne, hogy vért izzadva próbálkoztak hosszú ideig.

Ezzel együtt azt nem lehet mondani, hogy a Cyberpunk 2077 rossz lenne. Iszonyatosan képes magába szippantani, lenyűgöző a hangulata, nagyon izgalmas a története és szórakoztatóak a karakterei. Alapvetően a játékmechanizmusok többsége is rendben van, a grafikája pedig (megfelelő PC-n) lenyűgöző. Csak abban reménykedem, hogy legközelebb tényleg kapunk egy mély, élő-lélegző Cyberpunk-világot is az egész mögé.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére