A Spotify azok közé tartozik, akik hatalmasat nyertek a pandémián. A járvány hatására az otthonmaradt felhasználók lényegesen nagyobb hajlandóságot mutattak az online szolgáltatások kipróbálására, és mivel a zenehallgatást szinte mindenki szereti, így a Spotify számára ez különösen jó lehetőség volt. Most viszont új nehézségekkel kell szembenéznie.
A negyedéves zárás alkalmával elmondta a Spotify, hogy az előzetesen kitűzött célokat sikerült túlteljesítenie. Számszerűsítve a cég immáron 356 millió aktív előfizetővel rendelkezik, amiből 158 millióra tehető azoknak a száma, akik előfizetéssel rendelkeznek. Itt minden csomagot egybeszámol a vállalat. Jellemzően valamilyen kedvezményes konstrukciót alkalmaznak a hallgatók.
Éves szinten 24 és 21 százalékos növekedésről beszélhetünk a teljes aktív tábor és az előfizetői számot tekintve. Azonban negyedéves összevetésben csak 3 és 2 százalékos pozitív mérleget könyvelhetett el a cég. Ez azért van, mert a pandémia alatt váratlanul nagyot ugrott az érdeklődőknek a száma. Most abban az újszerű helyzetben van a Spotify, hogy a hirtelen jött közönséget kell maradásra bírnia.
A vállalat próbálna azért tenni, hogy nagyobb arányban legyenek azok, akik előfizetéssel használják a streaming szolgáltatást, de ez nem nagyon akar neki összejönni. Még egy hajszálnyit csökkent is a fizető hallgatóságnak a mennyisége összevetésben. Tavaly ilyenkor az emberek 45,45 százaléka fizetett a Spotify-ért havidíjat bármilyen formában, ezúttal viszont csak 44,38%-ról beszélhetünk.
Akik nem fizetnek a szolgáltatásért, azoknak az esetében a Spotify reklámokból próbál bevételt szerezni, de ez sajnos nagyon alacsony összeget termel. Noha most még eléggé szép növekedést is tudott elérni a vállalat ezen a téren. A reklámokból 46%-kal tudott több bevételt szedni, mint korábban, ez 216 millió eurós összeget jelent. Miközben az előfizetők (akik ugyebár kevesebben vannak) 1,93 milliárd eurót adtak be a kasszába az első negyedévben.
Összesen 2,15 milliárd dolláros bevételt hozott össze a Spotify, és elképesztően vékony profittal zárt, de legalább nem fordult mínuszba. A 16 százalékos bevételnövekedés mellett mindössze 23 millió eurós nyereséget tudott összehozni. De hozzá kell tenni azt is, hogy egy évvel ezelőtt még 17 millió eurós működési vesztességet volt kénytelen elkönyvelni a Spotify.
Annak érdekében, hogy növelje a bevételeit, rendszeresen emeli az árakat a vállalat. Általában a kedvezményes előfizetői díj mellett igénybe vehető konstrukcióknak az árát szokta emelni a cég. Az pedig, hogy éppen hol emel, eléggé változó, de leginkább a fejlettebb országoknál látható díjszabást szokta felfelé srófolni.
A napokban azt is bejelentette a vállalat, hogy a beszélgetős műsoroknál már lesz külön előfizetési lehetőség, amivel a tartalomgyártókat szeretné elsősorban még tovább ösztönözni. Nagyon sok energiát fektetett abba a vállalat, hogy a podcastokat felpörgesse a platformján, és mostanra nagyon széles kínálat áll rendelkezésre ezekből is a zenék palettája mellett.
Fontos, hogy ebből kezdetben nem vesz le magának pénzt a Spotify, tehát ez teljes mértékben a beszélgetős műsorokat készítőknek a finanszírozására szolgál majd. A tartalomgyártók maguk dönthetik azt el, hogy milyen előnyben részesülnek majd az előfizetők. Két évig lehet majd az előfizetői díjakat zsebre tenni, és 2023 után is csak 5%-ra tart majd igényt a vállalat. Havi 3, 5 vagy 8 dollár lehet majd az előfizetés összege.