A Twitternél történtek furcsa dolgok az elmúlt hetekben, hónapokban, de talán a mostani a legérdekesebb eset. Néhány napja leálltak azok az alkalmazások, amik harmadik féltől származnak, de a mikroblog menedzselésére alkalmasak. Egyszerűen nem működik a szoftverek java, és egyre inkább úgy fest, hogy szándékos tiltásról van szó, de senki nem mond semmit az ügyben.
Ha valami történt a Twitternél, arról legalább Elon Musk beszámolt, sőt mi több, akár milyen kellemetlen dologról volt szó, általában előre jelezte, hogy mire lehet számítani. Most azonban egyik pillanatról a másikra állt le az összes „third-party” Twitter kliens alkalmazás működése. Eleinte a dolog váratlansága okán arra gondoltak az emberek, hogy ez valamilyen hiba lehet, amit hamarosan helyrehoznak.
Már napok óta állnak a kliensek, de továbbra sem jött semmilyen hivatalos bejelentés vagy Elon Musktól származó reakció.
„A Twitter nem adott semmilyen információt arról, hogy mi történik a háttérben” – jelentette ki a Tweetbot alkalmazás egyik fejlesztője, Paul Haddad. „Épp úgy sötétben tapogatózunk jelen helyzetben, mint ti.” – üzente a felhasználónak. Ezt pedig nem a Twitteren tette meg, hanem egy Mastodon bejegyzésben, amit jelzés értékűnek is vehetünk.
Egyre erősebb az a gyanú, hogy a Twitter egész egyszerűen kirántotta a talajt a harmadik féltől származó kliensek alól. Azt azonban nem tudjuk, hogy ha így van, akkor miért nem hajlandó ezt kommunikálni az érintettek felé, hogy lehetséges az, hogy ennyi embert mindenféle tájékoztatás nélkül hagynak.
A Twitternél jelenleg nem üzemel sajtókommunikációért felelős részleg, így nem igazán van olyan felület, ahol az újságírók hivatalosan kérdéseket tudnának intézni a vállalathoz. Persze szó nincs arról, hogy ez bármilyen módon korlátozná a kommunikációt a cég részéről, ha bármilyen információval szeretnének szolgálni. De a jelek szerint ebben az ügyben egyelőre teljes a hírzárlat, mert tényleg semmit nem lehet tudni továbbra sem.
Rövid időre volt, hogy újra elindult a Tweetbot, be tudtak jelentkezni az emberek és képesek voltak böngészni a bejegyzéseket, de ennél többre nem volt lehetőségük, mostanra pedig újra leállt az applikáció működése. Ha ki szerettek volna írni valamit a Twitterre, már hibát kaptak azok is, akik éppen be tudtak lépni. Azt írta nekik a kliens alkalmazás, hogy „elérték az adatlimitet”. Hogy mi volt erre a magyarázat, az mostanra kiderült.
Több fejlesztő is rávilágított arra, hogy amennyiben a megszokottól eltérő API kulcsokat használnak, akkor egy ideig üzemelnek a szoftverek, viszont ez nem teljes jelent megoldást. Azért is problémás a lépés, mert a Twitter az új alkalmazásoknál erőteljesen korlátozza a forgalmat, ezzel is védi a rendszert. Egy szakember elmondása alapján 15 percenként összesen 300 tweetet lehet megosztani egy új API kulcs alkalmazása mellett. Szóval ezért lehetett az, hogy akik be tudtak lépni, azok is hibába futottak, mikor posztolni akartak.
Ennyi idő és ilyen „tájékoztatás” mellett nagyjából borítékolható egyébként, hogy szándékos leállításról van szó, de azt nehéz megmondani, hogy ezt miért nem képes tisztességes módon közölni a mikroblog, miközben több ezer ember kirúgását és több mint 50%-os leépítést gond nélkül tudott jelezni. Egyébként The Information egy belső levelezésben elcsípett részletet közölt, ebben egy felsőbb beosztásban levő szoftverfejlesztő azt írta, hogy szándékos a leállás.