Értem, hogy a régi dolgok feltámasztásának korszakát éljük, de őszintén megmondom, egyáltalán nem hittem volna, hogy valaki fogja magát, és nem csak, hogy visszahozza a V-Rallyt, de egyenesen V-Rally 4-nek nevezi el, mintha egy-két év telt volna el a legutolsó epizód óta, és nem pedig közel húsz. Tegyük hozzá, nincs ezzel probléma, mert akik ismerik az 1997-ben elindult sorozatot, azok valószínűleg értékelni fogják, hogy érkezett egy igazi folytatás, ami nem próbál meg mismásolni.
Ezzel együtt mondjuk ki: a V-Rally, habár egy kedvelt sorozat volt, sosem tartozott a legnépszerűbb játékok közé. A ralit eleve kevesebben kedvelik, mint a hagyományos pályaversenyeket, és ezen még az sem tudott segíteni, hogy egy ideig az Electronic Arts birtokolta a játék jogait, és el is nevezte Need for Speed: V-Rallynak.
Akárhogy is, mindez már nagyon rég történt, és a V-Rally most a BigBen Interactive kezei közt van. Ugyanez a kiadó szerezte meg 2016-ban a Test Drive jogait is, azonban az csak most márciusban derült ki, hogy ezzel együtt a V-Rally is hozzájuk került (merthogy ekkor jelentették be a V-Rally 4-et). A fejlesztést pedig az a francia Kylotonn végezte, akik ugyan kiemelkedő játékot még soha nem tettek le az asztalra, de a ralizásban van tapasztalatuk, hiszen ők készítették a WRC 7-et.
A kiadó nem rendelkezik a hivatalos WRC-licencekkel, ami valahol nem is akkora probléma, hiszen azt éppen elég játék fedi le amúgy is. Így viszont foghatták magukat, és elszakadhattak a valós pályáktól, és a gépszörnyeket mindenféle fikcionális pályákra szabadíthatták rá. A helyszínekből jó pár akad, elkezdve Bolíviától, az Egyesült Államokon keresztül Angliáig, Romániáig és Japánig. A környezetek kifejezetten látványosak, és persze az adott országra jellemző tájakat, látványosságokat és építészetet tömörítik össze, mint egy megtestesült sztereotípia. De ismétlen, ezzel nincs gond, és mivel nem kellett hivatalos útvonalakhoz ragaszkodni, egészen fantáziadús szakaszokat hoztak ki a fejlesztők.
Szerencsére az autók azonban már valóságosak, és többféle kategóriát találunk belőlük, attól függően, hogy milyen versenytípuson indulunk, merthogy ebből is többféle van. Nyilván az alapot a klasszikus, szakaszonkénti ralizás adja, de emellett van V-Rally Cross, ami a ralikrossz helyi elnevezése, és ami az elvárásoknak megfelelően zárt pályán, ellenfelekkel szemben zajlik, van Hillclimb, ahol brutális célgépekkel hasíthatunk felfelé a hegyen az idő ellenében, van buggis szórakozás, és van gymkhana is (amit itt éppen Extreme-Khanának hívnak).
Szóval, vannak változatos helyszíneneink, többféle versenytípusunk, és ehhez illeszkedő autóink, eddig nagyjából minden stimmel. A V-Rally 4 igazából két helyen hasal el, és ez a kettő talán a legfontosabb: az irányíthatóság és a karrier mód.
Kezdjük az előbbivel. Ez a sorozat mindig is inkább az árkádos irányvonalat képviselte, ami rendben is van, csak ugye ennek pont az egyszerű, élvezetes vezethetőségről kellene szólnia. Azonban a V-Rally 4 inkább nevezhető kezelhetetlennek, mintsem élvezetesnek. Az egész olyan, mintha az autóknak semmi súlya nem lenne, a kontroller legkisebb mozdítására is elkezdenek ficánkolni, nagyon idegesek és furcsák, és ezen semmilyen beállítási lehetőség nem változtatott. Nem mondom, hogy nem lehet ráérezni, de ennél még a kifejezetten valósághűre becélzott Dirt Rallyval is hamarabb zöld ágra vergődtem. Pontos fizikai modellt persze ne keressünk, az autók olyanok, amilyenek, a fizikához nem sok közük van.
Ezzel együtt ha megszoktuk, akkor viszonylag élvezeteseket lehet autózni az egészen jó grafikával megvalósított környezetekben, csak kérdés, hogy ehhez meddig lesz kedvünk. A játék gerincét képező karrier mód ugyanis eléggé fapados és unalmas. A felállás a szokásos: egy újonc pilótát alakítunk, akinek a semmiből kell felküzdenie magát. Ehhez meg kell vennünk az első autónkat, majd sorban indulni a futamokon, ami segítségével pénzt kereshetünk, ebből pedig fizethetjük az autónk javítását, valamint a rendelkezésünkre álló szakértői csapatot.
Felvehetünk továbbá mérnököket is az autónk fejlesztésére, illetve fizethetünk menedzsert, aki különböző kedvezményeket tud kiharcolni a különböző eseményeken. Oda kell figyelnünk, mert ha egyszer beneveztünk egy eseményre, akkor bizony menet közben hiába szállunk ki, a pénzünket nem kapjuk vissza, márpedig a pénz a legfontosabb, hiszen ahogy fentebb írtam, mindent ebből kell rendeznünk.
Éppen ezért nem meglepő, hogy a V-Rally 4 hamar átmegy grindolásba, ahol kénytelenek vagyunk végigszenvedni a legunalmasabb, egyre több versenyből álló eseménysorozatokat is. Sokkal jobb lett volna, ha kezdetben kaptunk volna a különböző versenytípusokhoz egy-egy autót, és mindenki a saját stílusának megfelelő irányba indulhatott volna el. De nem, így két verseny között csak turkáljuk az egyszerű menürendszert, majd megyünk a következő unalmas futamra. És mivel kénytelenek leszünk azokban a versenyfajtákban is elindulni, amikhez amúgy semmi kedvünk, ez azt jelenti, hogy azokra az autókra is folyamatosan kell költenünk, így tehát nem feküdhetünk rá arra, hogy kimaxoljuk a nekünk tetsző járgányt.
A karrier módon kívül pedig van a hagyományos gyorsverseny, és egy nagyon alapvető multiplayer, ahol kijelölünk egy eseményt és egy pályát, csinálunk egy lobbit, és már indulhat is az egész. De legalább egészen jól működik, komolyabb laggal és egyéb hibával nem találkoztam.
Az viszont már talán betudható technológiai hibának, hogy hiába egészen korrekt a grafika, ha PS4-en csak 30fps-sel fut a játék. Egy ilyen ideges kezelhetőségű játékhoz, meg úgy általában az autóversenyekhez nagyon fontos lenne a 60fps, érzésem szerint szinte egy más szintre emelné a játékot. Ráadásul a környezetek ugyan tényleg szépek, és az autók részletessége is rendben van, de kénytelenek leszünk szembenézni állandó pop-innel, valamint későn betöltő textúrákkal.
Összességében a V-Rally 4 nem egy teljesen elveszett játék, ha már hozzászoktunk az irányításához, akkor egy-egy futamra egészen élvezetes tud lenni, de ehhez érdemesebb inkább a gyorsversenyt igénybe venni, mintsem az üres és unalmas karrier módot. Ám én inkább azt javaslom, hogy aki mindenképp ralis játékra vágyik, inkább döntsön a Dirt 4 vagy Dirt Rally mellett, attól függően, hogy árkádosabb vagy szimulátorosabb élményt szeretne kapni.