Shop menü

UNKNOWN 9: AWAKENING – AMIKOR A VILÁG JOBB, MINT A FŐHŐSE

Ősi civilizációk nyomai, egy természetfeletti erő és titkos testvériségek – mi más kell még egy jó kalandhoz?
Villányi Gergő
Villányi Gergő
Unknown 9: Awakening – Amikor a világ jobb, mint a főhőse

Szerzői értékelés

Olvasói értékelés

A Scientific American 2018 áprilisi számában jelent meg az a cikk, ami komolyan veszi – és egyelőre feltételezi – hogy a mi civilizációnkat évmilliókkal korábban megelőzhette egy vagy több másik is. A geológiai gondolatkísérlet szélsőséges felmelegedési időszakokat keres, ahol a hőmérséklet rövid idő alatt, gyorsan emelkedett. A melegedés oka természetes is lehet, de hasonlóképp a maihoz, a háttérben egy indusztriális, hozzánk hasonló fejlettséget elérő civilizáció is megbújhat a feltételezés szerint. Ez utóbbinak pedig a mai ismereteink szerint kémiai nyoma van a földrétegekben még akkor is, ha más nyoma nem maradt.

Van már bizonyítékunk olyan eseményre, ahol ez történt, az 55-56 millió évvel ezelőtti PETM (Paleocene–Eocene Thermal Maximum) például 200 ezer évre kb. 5-8 fokos hőmérséklet növekedést hozott. Egy, a Doctor Who világából vett értelmes faj miatt szirulelméletnek nevezett gondolatkísérlet tehát nem romokat, maradványokat keresne – ezek évmilliók vagy tízmilliók alatt eltűnnek – hanem a földrétegeket vizsgálná nyomok után.

Galéria megnyitása

Az Unknown 9: Awakening készítői szintén az előzőhöz hasonló gondolattal játszottak el, de választ is adtak rá. Itt prehumán civilizációk egész sora létezett, ezek viszont egy úgynevezett ciklust bejárva olyan hatalomra, tudásra tettek szert, ami a hanyatlásukat is okozta. Láttunk már ilyet a Mass Effect univerzumot uraló ciklusok képében, vagyis a gondolat nem új, hiszen Atlantiszt is ide emelhetnénk. Az U9 világában viszont nem csak romok, szoborok és egy ősi nyelv töredéke maradt fenn, de ezeket az emberiség meg is találta.

Galéria megnyitása

A másik dimenzió (Fold) az emberi és azon is túlmutató történelem lenyomatait és egy Am-nak nevezett energiát őriz, az ehhez kapcsolódók pedig innen meríthetnek tudást, de ez sok képességük erőforrása is. Az Am, egyfajta spirituális erőként használva mind az emberi képességek továbbfejlesztésére, mind technológiai eszközök (főként fegyverek, gépek) létrehozására is alkalmas. Ezt vizsgálja több, paranormális jelenségeket és a múltat kutató közösség is, amik egyikének mi is tagjai vagyunk. A Leap Year Society törekvései békések, tagjai (Questor) harcos-tudósok, az Ascendants viszont szélsőséges frakció, ami hatalomra és tudásra tör, bármi áron.

Galéria megnyitása

Az emberiség töredékes tudással bír csupán azzal kapcsolatban, hogy az ősi civilizációk és a ciklus, ezek a nemrég felfedezett energiák hogyan kapcsolódnak egymáshoz, de gyakorlati téren már komoly előrelepések történtek. Tudjuk, hogy a Sahin-nak nevezett ősrégi civilizáció sem kerülhette el a végzetet, bár a tagjai minden tudásukat latba vetették.

Végső esélyként kilenc kiválasztottat halhatatlanná tettek (Unknown 9) és megbízták őket, hogy vegyék fel a harcot a ciklussal, törjék meg azt és őrizzék népük tudását. Mindezeknek a mai világra gyakorolt hatásaival és a háttérben mozgó szálakkal kapcsolatban csupán sejtéseink vannak, de a kalandok közepette ez a világ is egyre jobban feltárul és olyan dolgokba kapunk betekintést, ami a mi civilizációnk túléléséhez is szorosan kapcsolódik.

Galéria megnyitása

A főszereplőről kezdetben nem tudunk meg sokat, a neve Haroona és Anya Chalotra színésznőről mintázták meg, mint főhőst, aki amúgy a Witcher sorozatból is ismerős lehet. Tanoncként kíséri tanítóját egy veszélyesnek ígérkező küldetésre és a kb. fél órás tutorial nem csak egy jó adag történelmet zúdít ránk, de megismerkedünk Haroona különleges képességeivel is. A karakter érdekes mód sokban hasonlít a sorozatbéli Yenneferhez, nagyon jó képességei vannak, de bizalmatlan, cinikus és sokszor úgy tűnik, mintha egy morcos tinédzser harcát látnánk, aki az egész világgal rosszban van.

Ebben persze az őt ért veszteségek és az előélete is benne van, vagyis érezhető az az erőfeszítés is, hogy ne egy sablonos 2D-s karaktert lássunk csak a személyében, de a végeredmény így is sokszor kevésnek érződik egy főszereplőhöz. Az egész koncepcióra árnyékot vet, hogy sok téren egy (már emlegetett) Indiana Jones másolatról beszélünk, akit viszont nagyon-nagyon nehéz megkedvelni. Nem is a hősiesség vagy a karizma hiányzik Haroona karakteréből, egyszerűen nehéz hozzá kapcsolódási pontot találni – antihősnek túl pozitív, főhősnek viszont kevés.

Galéria megnyitása

A játék 1908-ban, majd 1912-ben játszódik, főként Indiában, ami már kulturális utazásként is izgalmas keretet ad a bejárt pályák és küldetések tekintetében. Az alternatív múlt és a sokféle természetfeletti, történelmi, okkult elemmel egy Indiana Jones kaland legjobb részeit ötvözi, amiben kétféle módon is előre juthatunk.

Galéria megnyitása

Az Unknown 9 egy akciójáték, potenciális lopakodós részekkel. Alapvetően bármekkora ellenállásnak nekiugorhatunk és egyre több képességünk lesz arra, hogy legyőzzük az ellenfeleinket. Azonban Haroona sem szuperhős és a játék akció jellege a reflexeket is igénybe veszi – ezt jó fejben tartani, mert 3-4 ellenség rövid idő alatt túl tudja terhelni a felkészült harcosokat is.  Mivel a speciális képességek adják harci tudásunk legjavát, a fejlesztők úgy oldották meg az Am (manapont) kérdést, hogy interakciókból, vagyis harcból töltődünk és az így szerzett energiát gyógyításra, támadásra, trükkökre, láthatatlanná válásra, lökésre stb. használhatjuk.

Kicsit olyan érzés a főszereplővel játszani, miközben pofonokat osztogat, arrébb vetődik, majd „varázsol”, mintha tényleg Indiana Jones női megfelelőjét jedibe oltották volna. A végeredmény teljes mértékben működőképes. Ha viszont kevésbé konfrontatív játékélményre vágyunk, vagy megtizedelnénk az ellenséges tábort támadás előtt, a már emlegetett lopakodva hátbatámadás és a blitzkrieg taktika is remekül működik.

Galéria megnyitása

A képességfa is három részre van osztva, itt harci képességek, lopakodást segítő erők és támogató/hatékonyság növelő skillek közül válogathatunk. Az egyik legérdekesebb taktikai eszközünk az lesz, hogy be tudunk lépni ellenségeink testébe és őket irányítva keseríthetjük meg az ellenünk törők életét.

Egy jól elhelyezett lövés, ütés vagy AoE nemcsak kárt okoz a katonákban, de figyelemelterelésre is használhatjuk. Néhány olyan helyzet van csak, amikor ez az út nem járható, ezek egyike a bossharcok, a másik pedig, amikor mondjuk egy mesterlövész elől rohanva/bujkálva kell megtalálni azt az a módszert, amivel végül semlegesíteni tudjuk.

Galéria megnyitása

Az Unknown 9: Awakening készítőit a történet, a háttér és a világ kidolgozásáért dicséret illeti, Luther karaktere pedig üde színfolt, jól kiegészíti Haroonát és erre a játéknak szüksége is van. Ahol viszont komoly fejlődésre lenne szükség – és ezt a patchek remélhetőleg megadják – az a grafikai glitchek sajnálatosan nagy száma, valamint, hogy a játék ne szaggasson be néha-néha rettenetesen. A pályák kidolgozottsága több helyen is nagyon jó lett, a grafika maga viszont nem az U9:A erőssége.

A történelmi, okkult, ponyvás keret és az akció jól kiegészítik egymást és a misztikus témák adagolása is jól működik, még azt is nyugodtan ki merem jelenteni, hogy kifejezetten érdekesek a kérdések, amikre választ keresünk. Egy vérbeli kalandjátéknak pedig egyvalamire van csak szüksége, egy kalandorra, aki nem ijed meg a saját árnyékától, ezek pedig mi lehetünk, ha útnak indulunk az egzotikus Indiába.

Galéria megnyitása

Összefoglalás

Szerzői értékelés

Akció/lopakodó mechanikákkal jól körülbástyázott kalandjáték, amiben Indiana Jones is szívesen részt venne.
A történet, a keret és a helyszínek tekintetében színes kalandot kapunk, a harcrendszer is izgalmas…
…a kurta-furcsára sikerült főhős, a néhol látványosan gyenge grafika, a glitchek és a szaggatások viszont eléggé bezavarják a játékélményt és az összképet.

Az értékeléshez kérlek jelentkezz be!

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére