1. oldal
Jó játékot készíteni nem egyszerű dolog. Méltó folytatást készíteni egy olyan programhoz, amit sokan az egyik legjobbnak tartanak a műfajában viszont még nehezebb. Nem kis fába vágta tehát a fejszéjét a Naughty Dog, amikor nekiállt fejleszteni az Uncharted sorozat legújabb részét, hiszen a második epizód egy minden szempontból kiváló akció-kalandjáték volt. A szimpatikus kincsvadász, Nathan Drake kalandjait bemutató alkotás nem csak technológia, hanem játékmenet szempontjából is rabul ejtette a rajongókat, nem beszélve a könnyed hangvételű, de jól megírt és izgalmas történetről, ami tele volt lélegzetelállító jelenetekkel. Az i-re a multi tette fel a pontot, hiszen az élvezetes játékmódoknak köszönhetően a játékosok hónapokig nyúzták az Uncharted 2-t. Magas elvárásoknak kellett tehát megfelelnie a harmadik felvonásnak, ám a kiadó által az elmúlt évben kiadott videókat látva bíztunk benne, hogy nem fogunk csalódni a Naughty Dog munkájában. Sok idő telt el az első bejelentés óta, az elmúlt héten viszont végre kézbe vehettük az Uncharted 3-at, így megbizonyosodhattunk róla, hogy jogos volt-e a fejlesztőkbe vetett bizalom.
A széria korábbi részeihez hasonlóan ezúttal is egy legenda nyomába eredhetünk, ha belevágunk az egyjátékos módba. A körülbelül 10 órás kaland középpontjában ezúttal egy rég elveszett város, a Homok Atlantisza áll, mely valahol a Rub Al Khali sivatagban terül el, már ha hiszünk a meséknek, no meg Nathan Drake-nek. Érdekes módon a játék kissé visszakanyarodik az első részhez, hiszen ismét hősünk egyik őse, Sir Francis Drake útmutatásai alapján kezdődik meg a kutatás a város után. Mivel az Uncharted széria egyik nagy vonzereje mindig is az érdekfeszítő történet volt, ezért halálos bűn lenne túl sok részletet elárulni e cikk keretében, de pár apróságra talán kitérhetek, hiszen ezek már szerepeltek a trailerekben is. Ami a szereplőket illeti, ismét felbukkan a játékban Victor Sullivan, aki barát, mentor és apafigura is Drake számára. Az Uncharted 2 kapcsán sokan nehezményezték, hogy Sully a történet egyharmada után kiszállt a történetből, és kevés szerepet kapott. Nos, ezúttal a játék nagy részében hallgathatjuk a vén medve tanácsait, amikre szükség is van, hiszen Drake a maga könnyelmű módján gondolkodás nélkül veti bele magát a legveszélyesebb szituációkba is. Különösen igaz ez legújabb kalandjukra, ami esetében hősünk valamiért még elszántabb, és gyakran még felelőtlenebb, mint korábban. Hogy ennek mi az oka, az természetesen kiderül a történetből. Jellemző a játékra, hogy a korábbi részektől eltérően sokkal komolyabban foglalkozik a szereplők közti kapcsolatokkal, és ez nem csak Drake és Sully, hanem hősünk és egy másik visszatérő szereplő, Elena esetében is igaz. Attól persze nem kell félni, hogy drámába vagy túlzott romantikába csapna át az Uncharted 3, de érdekes volt látni e kapcsolatok alakulását. Egy gondolatot megérdemel a játék főgonosza is, aki meglepő módon nem egy marcona férfi, hanem videójátékoktól szokatlan módon egy idősödő hölgy, Katherine Marlowe. Ő – érthető módon - nem testi erejével, hanem finom machinációkkal próbálja elérni célját.
2. oldal
A széria korábbi részeihez hasonlóan az Uncharted 3 játékmenete is az akció, a platform részek és a puzzle feladványok körül forog. Mivel ezek megvalósítását már a második epizódban is nagyon jól eltalálták a fejlesztők, nem lepődtünk meg túlságosan, hogy szinte tökéletesen működnek a folytatásban is. Bár a lőfegyverek használatával kapcsolatban voltak fenntartásai pár játékosnak (főleg a célzás pontosságával és sebességével kapcsolatban), tapasztalataim szerint ez inkább a többjátékos módban okozott problémát, a single részt nem igazán érintette (de természetesen a fejlesztők már dolgoznak ezek javításán). A fegyverek között főként azokat találjuk, amiket a második részben is megismertünk, néhány új darabbal kiegészülve. Érdekes és hasznos újdonság viszont, hogy most már vissza tudjuk hajítani a mellettünk földet érő gránátokat, aminek gyakran hasznát vehetjük a húzósabb harcokban. Ami nagyobb átalakításon esett át, az az ökölharc, hiszen sokkal kiforrottabb lett, mint a játék elődjében volt. Ennek köszönhetően könnyebben tudunk egyszerre több ellenfél ellen harcolni, az ellentámadások is sokkal gördülékenyebbek (és látványosabbak), ráadásul most már meg tudjuk ragadni az ellenfeleket, hogy aztán a falhoz, asztalhoz lökjük őket. Ott jól megsorozhatjuk a gyomrukat, vagy fejbe verhetjük őket valamilyen tárggyal. Ezeknek az apró újításoknak köszönhetően igazán filmszerű, pörgős „kocsmai verekedéseknek” lehetünk részesei.
Nagyon sok ügyességi, platform rész is szerepel az Uncharted 3-ban, ám ezek nem változtak az előző részhez képest. Továbbra is meglehetősen egyszerű része ez a programnak, hiszen legtöbbször egyértelmű, hogy merre kell másznunk, meghalni igazából csak akkor lehet, ha véletlenül rossz irányba ugrunk. A logikai feladványok már egy fokkal érdekesebbek, mert bár pár darabnál nincs több belőlük a játékban, azok kivételesen ötletesre sikerültek. Nem magától értetődő darabokról van szó, megoldásukhoz mindig igénybe kell venni Drake naplóját, ami tele van jegyzetekkel, rajzokkal. Sajnos inkább a program első felében fogunk találkozni ilyen feladatokkal, később már az akció-platform elemek kerülnek előtérbe. Nem tudok szó nélkül elmenni az egyik feladvány mellett, amit érezhetően az első Indiana Jones film egyik jelenete ihletett, külön dicséret ezért a fejlesztőknek (akik játszottak már a játékkal, biztosan tudják, hogy melyikről van szó). A filmes inspirációk az Uncharted 3 több jelenetén is felismerhetők egyébként, az említett Indiana Jones mellett a Ryan közlegény megmentése és a Smaragd románca is visszaköszön ilyen-olyan formában.
3. oldal
A Naughty Dog az előző részben már megmutatta, hogy milyen jól tudja adagolni a különböző játékelemeket, és ebben ezúttal sem kell csalódnunk. Az akció-platform-puzzle részek sosem válnak monotonná, mindig pont akkor változik a feladat, amikor már kissé „sok lenne” a lövöldözés vagy az ügyességi rész. Tovább színesíti a játékmenetet, hogy néhány helyen lehetőségünk van lopakodással megoldani egy-egy pályaszakaszt. Ez jellemző volt a korábbi Unchartedre is, ám ezúttal kicsit nagyobb figyelmet kapott. A szóban forgó szakaszokra Drake mindig felhívja a figyelmünk, és ajánlott megfogadni a tanácsát, hiszen ha itt észrevesznek minket, akkor hatalmas túlerővel kell megküzdenünk. Ha tehát el szeretnénk kerülni ezeket az egyenlőtlen harcokat, próbáljuk csendben, takarásból elkapni az őröket.
Mielőtt belekezdenék a technikai részletek kivesézésébe, lássuk mit nyújt ezúttal a játék többjátékos módja? Az Uncharted 2 meglepően jó multival rendelkezett, és bár voltak kisebb-nagyobb hibái, nem kellett szégyenkezniük az alkotóknak. A harmadik rész kapcsán a fejlesztők ígérték, hogy ezúttal még nagyobb figyelmet fordítanak erre a részre, és bizony ez így is történt. Bár az elkövetkezőkben valószínűleg a Battlefield 3 és Modern Warfare 3 lesz a sláger ezen a fronton, aki valami újdonságra, érdekességre vágyik, és nem ódzkodik a TPS műfajtól, annak szinte kötelező kipróbálni az Uncharted 3 multiját. Kezdésként lássuk mi újság a játékmódok frontján: összesen nyolc típus közül választhatunk, melyek között bár vannak olyan darabok, amiket már ezerszer láttunk, mint például deathmatch, team deathmatch, plunder (egyfajta zászlórablás), a hangsúly a kevésbé ismert módokon van. 
4. oldal
Visszatért a második részből a kooperatív küldetéses móka (Co-op Adventure), amelyben 2 másik társunkkal 5 pályán különféle egyszerűbb feladatokat kell megoldanunk. Ezek nem a fő történethez kapcsolódnak (viszont van saját sztorijuk), és néha egészen furák tudnak lenni, az egyikben például az első két Uncharted főellenségei ellen kell felvennünk a harcot. Egy másik koop mód a Co-op Arena, amihez hasonlót sok más játékban is láthattunk már. Ebben az ellenfelek újabb és újabb hullámát kell túlélnünk, szintén 2 másik játékos társaságában. Ami itt újdonságnak számít, hogy minden egyes körben más feltételekkel kell játszanunk. Előfordul például, hogy csak egy kijelölt helyről szabad lelőni az ellenfeleket, vagy harc közben a pályán lévő szobrokat el kell juttatni egy bizonyos helyre. A harmadik kooperatív mód a Co-op Hunter Arena, amiben egy társunkkal az a feladatunk, hogy a pályákon lévő szobrokat meghatározott helyre vigyük. A csavar az egészben, hogy a gép által irányított ellenség tagjai között ott van két emberi játékos is, akik bár gyengébb fegyverekkel rendelkeznek, mint mi, ám az AI-nak köszönhetően túlerőben vannak. Érdemes megemlíteni, hogy az Uncharted 3-ban online és osztott képernyős offline kooperatív mód is szerepel, ha tehát rendelkezünk két kontrollerrel, akkor ismerősünkkel együtt is tudunk játszani egy gépen.
Ami a többi kompetitív játékmódot illeti, leginkább a Team Objective típus érdemel említést, amelyben két ötfős csapat harcol. Több körből áll egy összecsapás, és minden körben változnak a szabályok. Míg egyszer sima Team Deathmatch zajlik, addig a következőben egy kiemelt játékos megvédése/levadászása a feladat, vagy épp egy terület elfoglalása, netán egy szobor megszerzése és a többi. Ennek a változatosságnak köszönhetően egy pillanatra sem válik unalmassá az harc. Természetesen a kiváló játékmódok mit sem érnének megfelelő térképek nélkül, és az Uncharted 3 e téren sem okoz csalódást. Közel egy tucat pálya közül választhatunk, melyek némelyike ráadásul egészen speciálisra sikerült. Akad olyan helyszín, aminél egy felszálló repülőgépen kezdődik a tűzharc, majd a repülőtéren folytatódik, amit időnként megtámad egy felettünk elhúzó 2. világháborús vadászgép. A sivatagi pályán pedig mindig számítanunk kell egy a homokviharra, aminek köszönhetően nagyon lecsökken a látótávolság. Visszatért az előző részből ismert testreszabhatóság, természetesen megújult formában. A szerzett tapasztalati pontok révén kioldható boosterek (különleges képességek) már ismerősek lehetnek, ezúttal viszont lehet fejleszteni is őket, továbbá az egyes fegyverek is mindenféle kiegészítővel szerelhetők fel. Megjelentek a medálok is a játékban, amikkel különféle cselekedeteinket jutalmazza a játék (meglehetősen gyakran). Ha ezekből eleget összegyűjtöttünk, akkor aktiválhatjuk az úgynevezett kickback képességünket, ami egy rövid ideig nagy előny biztosít nekünk, vagy valamilyen tápos fegyvert ad. A rengeteg megnyitható felszerelés, képességek és apró újítások (buddy rendszer, powerplay, küldetések vásárlása, kincsek megszerzése) bemutatásával még oldalakat lehetne megtölteni, így röviden csak annyit mondanék, hogy az Uncharted 3-ban az elmúlt évek egy legérdekesebb multiját sikerült összehozniuk a fejlesztőknek.
5. oldal
Az eddig elmondottak alapján talán az jött le, hogy az Uncharted 3 a tökéletes játék, hiszen mind az egyjátékos, mint a többjátékos mód kivételesen jól sikerült, de sajnos hibátlan értékelést még ez a program sem érdemel, hiszen pár apróság belerondít az összképbe. Ezek közül az egyik az irányítást érinti, ugyanis a kör gombhoz túl sok funkció tartozik, ami bezavarhat egy-egy komolyabb tűzharcban. Ezt a gombot használva tudunk megragadni valakit ökölharc közben, ugyanakkor ezt kell használnunk az elguruláshoz és a fedezékbe vonuláshoz is. Több olyan szituáció is előfordult, amikor Drake nem azt tette, amit szerettem volna, aminek végül csúnya vége lett. Kevésbé zavaró, de említésre méltó hiba az, ami a logikai feladványok megfejtéséhez kapcsolódik. A fejlesztők bevezettek egy alapvetően jó ötletet a játékban, ugyanis ha a feladványokat egy-két percig nem tudjuk megoldani, akkor Sully apró tippeket ad, hogy mit is kellene csinálnunk. Ugyanakkor biztosan nem én vagyok az egyetlen, aki jobban szeretne saját kútfőből rájönni a megoldásokra. Sajnos társunk túl hamar súgja meg a helyes megfejtést, és ezt az opciót nem lehet kikapcsolni. Ami a történetet illeti, összességében jelesre vizsgázott e téren a program, viszont egy-két helyen előfordulnak magyarázatra szoruló események.
A fenti negatívumok után zárjuk valami pozitívabb dologgal a tesztet, konkrétan a látvány és a hangzás elemzésével. Két évvel ezelőtt a második rész újradefiniálta, hogy miként is kellett kinéznie egy akkori játéknak. Bár az Uncharted 3 nem tekinthető egyértelműen a legszebb játéknak a piacon, hiszen olyan vetélytársakkal, mint a Battlefield 3, az Arkham Asylum, vagy a Rage, ember legyen a talpán, aki eldönti, hogy melyik fest jobban. Az tény viszont, hogy a játék továbbra is lenyűgöző, a helyszínek részletesen ki vannak dolgozva, és ami még fontosabb, rendkívül változatosak. Járni fogunk a világ több pontján is, mindenhol teljesen egyedi hangulatot és stílust fogunk megtapasztalni. Legyen szó akár egy viharban hánykolódó teherhajóról, romos sivatagi városról, vagy egy angol kiskocsmáról, nagy élmény lesz bejárni őket. Amiben pedig nagyon sokat lépett előre a játék elődjéhez képest, az a filmszerű élmény prezentálása. Már a második epizód sem volt piskóta ezen a téren, viszont a folytatás még inkább erre helyezi a hangsúlyt. Olyan jeleneteknek lehetünk részesei, amiket csak a mozikban láthatunk, ráadásul legtöbbször nem tétlen szemlélők vagyunk akció közben, hanem ilyenkor is a mi kezünkben van hősünk irányítása. A karakterek mozgás- és arcanimációi terén sem adták alább a fejlesztők, sőt, talán még élethűbbek lettek, mint korábban. Az animációk folyamatossága szinte minden helyzetben biztosított, és az arcmimika is kiválóan sikerült. Utóbbihoz érdemes megjegyezni, és ezt a fejlesztők is kiemelték, hogy sosem használtak motion-capture-t az arcmozgás modellezésére, mivel szerintük a kézi animáció sokkal nagyobb szabadságot biztosít számukra.
6. oldal
Hangzás terén sem sajnáltuk a maximális pontszámot a játéktól, hiszen nem volt olyan pontja az audió csomagnak, amibe bele tudnánk kötni. A zenék kiválóak, amint meghallottuk a főmenüben a széria jellegzetes témáját, az rögtön magával ragadott minket, de ez igaz volt az összes többi zenére is. A történet közel-keleti témájának köszönhetően érezhető az arab motívumok erőteljes jelenléte a felhozatalban, ami még különlegesebbé teszi a zenei gyűjteményt. Ami a szinkront illeti, túl sok meglepetésben nem lesz részünk. Nolan North és a többi színész már évek óta együtt dolgoznak a szérián, érezni lehet, hogy milyen tökéletes az összhang közöttük a felvételek alatt, aminek köszönhetően kiváló dialógusokat hallhatunk az Uncharted 3-ban. No persze ebben nagy szerepe volt Amy Hennignek is, aki szinte egymaga írta meg az összes párbeszédet. Le a kalappal előtte.
A fórumokon az elmúlt napokban komoly vita folyt arról, hogy vajon az Uncharted 3 képes volt-e túlszárnyalni a második részt, vagy továbbra is az előző epizód marad a sorozat csúcspontja? A program egyjátékos módjának kétségkívül van pár kisebb hibája, ami az elődben nem volt megtalálható (vagy nem volt nagyon szembetűnő), ugyanakkor ne felejtsük el, hogy mekkora fejlődés történt a többjátékos módot illetően. Ezzel együtt úgy érzem, hogy ha egy hajszállal is, de talán az Uncharted 2 megőrizte első helyét, az viszont nem kérdéses, hogy a folytatás apró negatívumai ellenére is az év egyik legjobbja lett. Ha rendelkeztek PlayStation 3-mal, semmiképpen se hagyjátok ki a játékot, kötelező darab!
Platformok: PlayStation 3
Tesztelt platform: PlayStation 3