Az elmúlt évek során folyamatosan azt lehetett látni, hogy a „bakelitek” iránt egyre nagyobb az érdeklődés, és egyébként a CD eladások is emelkedő pályára álltak. Most az Amerikai Hanglemezgyártók Szövetsége (RIAA) kiadta a 2022-es év legfrissebb statisztikai adatait, és azt lehet látni, hogy a gazdasági nehézségek ellenére is több fizikai zenehordozót adtak el a kiadók.
A RIAA kiemelte, hogy 1987 után most először több hagyományos hanglemezt adta el, mint amennyi CD-t.
Összesen 41 millió vinyl fogyott, míg a CD-k forgalma 33 milliós darabszámot ért el. A bevételek szempontjából valójában már évekkel ezelőtt megtörtént az előzés, mivel a CD-ket szinte mindig olcsóbban meg lehet vásárolni, mint a „bakeliteket”. Néha elég jelentős az árkülönbség, ráadásul sokszor vannak olyan különlegesebb kiadások, amik különösen magas összegért kelnek el.
A vinylek értékesítése az elmúlt 16 évben folyamatosan emelkedett, és mostanra olyan szintre ért, hogy a fizikai zenehordozóknak a 71 százalékát teszik ki ezek. Arról sincs már szó, hogy azért egy elhanyagolható szegmensről lenne szó. 2022-ben a RIAA adatai szerint a zeneipar forgalmának a 11 százalékát tették ki a fizikai termékek. Érdekes módon a letöltéssel történő digitális értékesítések csak 3%-os tettek ki, és a streamelés részesedése 84 százalékra csökkent az USA-ban.
Több mint 1,7 milliárd dollár származott már fizikai zenehordozókból, és magában a hanglemezek eladás 1,2 milliárd dollárnál nagyobb bevételt jelentett a kiadók, előadók számára. Az előző éves adatokhoz képest 17%-os tudtak erősíteni magukban a vinyl lemezek, miközben a CD-k forgalma jelentősen esett, ezek 18 százalékkal kevesebb bevételt hoztak. A RIAA mellett más források is arról számoltak be, hogy 2022-ben a klasszikus hanglemezek eladása lehagyta a kompaktlemezek értékesítését.
A globális trendnek már nemcsak a retró hangulatnak hódoló hipszterek hódolnak, hanem egyre hétköznapibb dologgá válik a „bakelitek” vásárlása. Eleve a lemezjátszók forgalma is nő, és mostanra már az IKEA is forgalmaz saját lemezjátszót. A felmérések szerint a Z generáció és a még fiatalabbak is nagy mennyiségben vásárolnak lemezeket. Tavaly Taylor Swift lemezei voltak a legkapósabbak, csak ezekből 1,7 millió fogyott el, amivel modernkori rekordot állított fel. Harry Styles (719 ezer) és a Beetles (553 ezer) együtt nem tudott annyi vinylt eladni, mint az énekesnő.
Az előadók egyre nagyobb figyelmet fordítanak már arra, hogy az új albumjaikat kiadják hanglemezen is a CD mellett, és egyébként szép lassan elvileg a kazetta is divatba jöhet, bár azért ez most még tényleg nagyon kicsi közösségben számít egyre népszerűbbnek. A kereskedelmi forgalomba kerülő új vinylek mennyisége is évről évre emelkedik, és idővel egyre nagyobb teret hódíthatnak vissza a fizikai zenehordozók.
Attól ugyanakkor nem kell tartani, hogy a streaming platformokra nézve ez bármilyen szempontból káros lenne vagy veszélyt jelente. Ez a két formátum teljesen más igényeket elégíti ki, és amikor azt lehet látni, hogy csökken ezeknek a piaci részesedése, akkor sincs szó arról, hogy összességében kevesebb lenne a bevételük. Az Apple Music és a Spotify úton-útfélen elérhető mindenki számára, és akik lemezeket vásárolnak, nagy arányban tartanak fenn streaming előfizetést is.