A Microsoft az éves pénzügyi jelentésével kapcsolatban értesítette befektetőit, hogy a vállalat további játékstúdiók felvásárlására készül, így újabb csapatok csatlakozhatnak majd az Xbox Game Studios felhozatalához. Ebben a Microsoft már egyértelműen úgy fogalmaz, hogy a játékplatformjuk a tartalmakból, a közösségből és a felhőből áll össze, külön a konzolokat nem is emlegetik.
A stúdiókkal kapcsolatban ezt írják: "Az exkluzív tartalmaink az Xbox Game Studios ernyője alatt jönnek létre, ami egy first-party stúdiókból álló egység, és ahol ikonikus és egyedi játékélmények születnek".
A lényeg azonban ezután következik: "Továbbra is befektetünk majd új játékstúdiókba és tartalmakba, hogy növelni tudjuk az egyedi címeink felhozatalát. Ezek az egyedi játékélmények jelentik az Xbox Game Pass sarokköveit, ami egy olyan előfizetéses szolgáltatás és közösség, aminek segítségével egy gondosan kiválogatott, több mint 100 játékból álló felhozatalból lehet válogatni".
Nem nehéz látni, hogy alapvetően mi a Microsoft stratégiája. Phil Spencer Xbox-vezér nyilatkozatai alapján egyértelmű, hogy a Microsoft sokkal inkább a Game Passban, és általa minél több platform meghódításában látja a jövőt, nem pedig magában a konzolpiaban. Éppen ezért a vállalat számára különösen fontos az egyedi tartalom, ami becsábítja az előfizetőket, sokkal fontosabb, mint hogy milyen konzolt dobnak piacra.
Persze, ezzel együtt az Xbox Series X, és az olcsóbb Xbox Series S így is fontos szerepet tölt be a stratégiában, hiszen a nappaliban továbbra is ezek fogják tudni nyújtani a legjobb minőségű élményt, amit streamelés útján valószínűleg közel lehetetlen lenne elérni. A Microsoft éppen ezért nem engedheti át a nappalit teljesen a PlayStation 5-nek, hiszen a Sony konzolján nyilvánvalóan nem lesz elérhető az Xbox Game Pass.
Éppen ezért könnyen lehet, hogy még a bivalyerős Series X-et is meglepően olcsón adja majd a MIcrosoft, belsős források szerint a cég az utolsó pillanatig kivár majd az ár bejelentésével, hogy lehetőleg alávágjon a Sonynak.
Ezzel párhuzamosan a belsős játékstúdiók köre ez elmúlt években folyamatosan bővült, olyan mértékben amire 2016 környékén talán kevesen gondoltak volna. Ekkor még úgy tűnt, hogy a Microsoft inkább bezárja a stúdióit, mintsem hogy bővítsen: ekkor tűnt el a PlayDead, a Lionhead, a BigPark, a Good Science, a Function Studios, a State of the Art és a Leap Experience Pioneers is.
A Microsoft hangsúlyozta, hogy ugyan magukat a stúdiók névlegesen már nem léteznek, de a munkatársak nagy részét más, jobban működő belsős csapatokhoz tették át, így tehát inkább egyfajta konszolidációról lehetett beszélni.
Végül aztán 2018-ban kezdtek el záporozni a bejelentések, hogy a Microsoft valójában már hosszú ideje egy nagyobb felvásárlási hullámot készített elő, és több sikeres stúdióval bővítette a first-party csapatok felhozatalát. Abban az évben az E3-on jelentették be, hogy hozzájuk kerültek olyan stúdiók, mint:
- Ninja Theory (DmC, Hellblade)
- Playground Games (Forza Horizon)
- Undead Labs (State of Decay)
- Compulsion Games (We Happy Few)
Majd pár hónappal később robbant a bomba, hogy az Obsidian és az InXile sem tudta visszautasítani a vélhetően meggyőző ajánlatot, így egy csapásra két olyan stúdióhoz jutott a Microsoft, ami önmagában tele van legendás iparági veteránokkal. Emellé pedig The Initiative néven egy teljesen új stúdiót is létrehoztak Los Angelesben.
De a 2019-es év sem telt eseménytelenül. Rögtön februárban átnevezték a részleget Xbox Game Studiosra, jelezve ezzel, hogy ki akarják terjeszteni az Xbox-márkát a konzolon kívülre. Az akkori E3-on jelentették be, hogy megvették a szintén veterán legendákból álló Double Fine-t, és nem sokkal később egy újabb stúdiót állítottak fel World's Edge néven.
Ez utóbbiról azóta kiderült, hogy közvetlenül nem fog játékokat fejleszteni, hanem az olyan külsős partnerekkel működik majd együtt, akik a Microsoft saját szellemi tulajdonai alapján dolgoznak játékokon: ilyen például a Relic, amelyik az Age of Empires 4 fejlesztéséért felelős.
És akkor persze nem szabad elfelejteni azokat a stúdiókat, melyek már eddig is a Microsoft birtokában voltak. Ott van ugyebár a kifejezetten a Halo miatt 2009-ben létrehozott 343 Industries, ami ma már közel 500 fővel működik, a magját azonban a Bungie és az abban az évben bezárt Pandemic régi tagjai alkotják. Az Xbox egy másik alapköve a Gears of War, amiért a The Coalition felelős, valamint a Forza Motorsport, amit pedig a Turn10 készít rendszeresen kimagasló minőségben, meg persze a Rare, ami ugyan egykor a világ legjobb és legértékesebb fejlesztőcsapatának számított, mára azonban kicsit megkopott a renoméja.
Végül pedig nem szabad elfelejteni, hogy az Xbox Game Studios része az a Mojang is, amelyik minden idők legnépszerűbb videójáték, a Minecraftot terelgeti.