Shop menü

ÚJ RADAR TECHNOLÓGIA TENNÉ A KÖZLEKEDÉST BIZTONSÁGOSABBÁ, ÉS A NIO MÁR EZZEL DOLGOZIK

Az NXP és a Nio összefogásának eredményeként az önvezető és egyéb biztonsági rendszerek egy úgynevezett 4D radarral egészülhetnek ki.
Szécsi Dániel
Szécsi Dániel
Új radar technológia tenné a közlekedést biztonságosabbá, és a Nio már ezzel dolgozik

Korábban Elon Musk arról beszélt, hogy nincs szükség az autókban radarokra. Nos, az akkoriban elérhető radarokra talán tényleg nincs szükség, de az elmúlt időszakban ezen a fronton több érdekes megoldás is előkerült. Az elmúlt hónapokban már arról is lehetett híreket hallani, hogy a Tesla is újra használhat radarokat, és most a Nio kapcsán egy nagyon érdekes fejlesztésről számolhatunk be.

A Nio egyre elterjedtebb Európában is, és mint az ismeretes, Magyarországon is fenntart gyárat, ahol akkumulátor cserélő megoldásokat készítenek egyebek mellett. A cég folyamatosan igyekszik innovatív megoldásokkal szolgálni, még ha azok néha el is térnek az éppen aktuális trendtől. Az akkucserére például csak a Nio fektet nagy hangsúlyt, de könnyen lehet, hogy ez a törekvése végül kifizetődő lesz. Most viszont azért került elő a cég neve, mert elkezdett egy olyan radaros rendszeren dolgozni, ami egy teljesen új, NXP által fejlesztett alapot használ fel, és sokkal többet ígér, mint az eddigi megoldások.

Az NXP Semiconductors az elmúlt években fontos járműipari beszállító lett, és nagyon sokat költ arra, hogy a piaci pozícióját megszilárdítsa. Az új 4D radar technológiája pedig könnyen lehet, hogy a következő években általánosan elterjedt lesz, és először a Nio használhatja majd ezt a megoldást a személyautóiban, hogy fokozza a biztonságot. A 4D radar leginkább a nevében emlékeztet a korábbi radaros megoldásokra, a teljesítménye teljesen más szinten van minden szempontból.

Minden eddiginél nagyobb pontosságot, jobb távolság becslést, gyorsabb működést, szélesebb érzékelési szögeket és korlátozott látási viszonyok mellett is megbízhatóbb működést ígér a 4D radar. Ezekkel a szenzorokkal az autó képes lesz egészen nagy felbontásban előre figyelni akár 300 méteres távolságot lefedve. Az NXP mérnökei által létrehozott technológia alkalmas arra, hogy a közlekedésben résztvevőket felismerje, és rangsorolja.

Galéria megnyitása

Tudni fogja a jármű a 4D radarok képének feldolgozása után, hogy autó vagy biciklis van előtte, és különösen nagy figyelmet szentel arra, hogy például a „veszélyeztetett úthasználókat” különösen pontosan érzékelje és osztályozza – akár nagy sebességgel történő haladás közben is. A komplex szituációkban, mint a városban közlekedésben, pontosan átlátja majd a helyzetet a 4D radar, és az autópályán is sokkal hatékonyabb lesz, mint az évekkel ezelőtt rendelkezésre álló radarok voltak.

A Nio autóiba kerülő 4D radar már egy 16 nm-es csíkszélességen gyártásba kerülő, minden eddiginél nagyobb számítási kapacitással rendelkező radar processzorral jár majd karöltve, ez gondoskodik majd arról, hogy az eddigieknél sokkal nagyobb felbontásban tudja a rendszer abszolválni a képalkotási feladatot. Nemcsak az autókat és a bicikliseket látja majd a rendszer, hanem az autó mögött, annak a holtterében álló gyerekeket is érzékelni fogja.

Galéria megnyitása

Az új egység képes arra is, hogy haladás közben felbecsülje az autó körül tárgyak sebességét, miután a háttérben folyamatosan figyelembe veszi az „akadályok” mozgását és összeveti a jármű tempójával. Ráadásul itt nagyon fontos, hogy az NXP 4D radarja egymagában tudja kiemelkedő pontossággal figyelni a nagy, közepes és mérsékelt távolságokat, lényegében három az egyben csomagnak lehet tekinteni, és akár ötödik szintű autonóm rendszereknek is részét képezheti már a mostani formájában.

Állítólag akár még a LiDAR szenzorokat is képes lesz kiváltani a 4D radar, miközben olcsóbb azoknál, és nincsenek olyan korlátjai, mint a LiDAR-oknak. mmWave technológiát használ az NXP a rendszer működéséhez, és ha tényleg minden úgy van, ahogy a cég állítja, akkor szép jövője lehet a 4D radarnak a járműiparban.

Galéria megnyitása

Hiszen ezzel állítólag még spórolni is lehet, mert olcsóbb, mint a LiDAR, miközben a LiDAR mellett más egyéb érzékelőket is kell használni a járműben, míg a kiegészítő egységek jelentős részét a 4D radar elvileg képes kiváltani. A Nio pedig nemcsak az NXP részéről nyit ebbe az irányba, hanem néhány hete egy kínai 4D képalkotó céggel, a SinPróval is együttműködést jelentett be. Kíváncsian várjuk, hogy más gyártók is elindulnak-e ebbe az irányba.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére