Nem csak a DJI termékei fordulnak meg nálam rendszeresen, de már az Insta360 is visszatérő vendégnek számít, hiszen januárban az Ace Pro az első 8K-s apóságként bizonyíthatott, nem is olyan rég pedig az igazi 360 fokos akciókamerájukat mutathattam be, mely kifejezetten pozitív benyomásokat hagyott maga után. A gyártó elismert szereplője a rezgéscsillapítással felvértezett, kompakt rögzítőeszközök szegmensének, így mindig érdemes rárepülni az újdonságaikra. A tartalomgyártók és sportolók körében is népszerű gyártó ráadásul nem elégszik meg a konkurencia legnépszerűbb termékeinek szolgai utánzásával, ehelyett igyekszik egyedi ötletekkel és megoldásokkal kiegészített eszközöket prezentálni.
Ez igaz a tavaly nyáron napvilágot látott GO 3 modelljükre is, mely a felhasználók számára fontos kényelmet és praktikumot igyekezett előtérbe helyezni a moduláris, avagy szétszedhető megközelítéssel. A 100 ezer forintot bőven meghaladó árkategóriában azonban hiába kiemelt szempont az ötletes dizájn és a vitán felül minőségi tálalás, ha az egyre inkább elvártnak számító 4K-s felbontású videók rögzítése hiányzik az összképből. Elsősorban tehát ezt a fájó hiányosságot hivatott orvosolni az egy évre rá kiadott GO 3S, mely immár szállítja a jogosan elvárt magasabb felbontást, cserébe a másodpercenként elérhető képkockasebesség tekintetében továbbra is hagy kívánni valót maga után.
A gyártó igyekezett valami egyedivel felbukkanni és egy pillanatra kiemelkedni az akciókamerák tengeréből, kifejezetten a kompaktságra helyezve a hangsúlyt, miközben nem feledkezett meg a vízállóságról sem, mint a hasonló termékek esetében kiemelten fontos szempontról. A kérdés már csak az, hogy az egy évvel az elődje után érkező, frissített modell kiköszörüli-e a csorbát és orvosolja-e az elődmodell hiányosságait, illetve, hogy megállja-e a helyét az olyan nagyágyúk mellett, mint a GoPro, mely hasonló árkategóriában egyértelműen az élmezőnyt képviseli.
Specifikációk
Rekesz | F2.8 |
Fókusztáv | 16mm |
Videó felbontás | Normal, Pre Recording, Lopp Recording, FreeFrame: 4K: 3840x2160@24/25/30fps; 2.7K: 2720x1536@24/25/30fps, 2752x1530@50fps; 1080p: 1920x1080@24/25/30/50fps |
Timelapse | 4K: 4000x3000@30fps |
TimeShift | 4K: 4000x3000@30fps, 2.7K: 2720x2040@30fps |
Slow Motion | 2.7K: 2720x1530@100fps; 1080p: 1920x1080@120/200fp |
Fotó felbontás | 4000x2250 (16:9); 2880×2880 (1:1); 3968x1472 (2.7:1); 4000x3000 (4:3) |
ISO | 100-3200 |
Formátumok | Videó: MP4, Fotó: JPG, DNG |
Dimenziók | GO 3S: 25.6x54.4x24.8 mm; Action Pod lehajtott LCD-vel: 63.5x47.6x29.5mm; Kihajtott LCD-vel: 63.5x86.6x29.9mm |
Kódolás | H.264 |
Max bitráta | 120Mbps |
Giroszkóp | 6-tengelyes |
Tárhely | 64 GB és 128 GB |
Akkumulátor | GO 3S: 310mAh; Action Pod: 1270mAh |
Csomagolás és tálalás
Ha valamit biztosan nem vethetek az Insta360 szemére, az a termékeinek tálalása, mely ebben az esetben is kiválóan sikerült. Az aprólékos kidolgozottság már a kamerát körbefogó doboznál elkezdődik, a fekete ládikó és a 4K-s felbontást fennen hirdető dobozkép egyaránt kellemes első benyomást keltenek. A felhasznált karton kifejezetten masszív, a feszes belső elrendezéssel együtt pedig tesznek róla, hogy számos réteg védje a terméket, az extrém helyzetekre tervezett kütyü biztonsága tehát garantált.
A doboztető leemelésekor az adat- és töltőkábelt, illetve a tájékoztatófüzeteket és matricákat rejtő lapos dobozkával találkozunk, mely egy QR kódot is elénk tár, ha digitális formában szeretnénk elérni az ismertetőanyagokat. Ha ez nem lenne elég, egy további elválasztólapon az első lépéseket segítő, tömör útmutató is rendelkezésünkre áll, bár a nagy vörös gyűrűvel ellátott bekapcsológombot talán a legtöbb vásárló enélkül is megtalálja majd.
Ezután már csak a három részre osztott belső tér marad hátra, mely középen magát a kamerát, alul és fölül pedig a különböző rögzítési módokat lehetővé tevő kiegészítőket tartalmazza. A mellékelt elemeket tehát nem csak úgy beszórták a dobozba, mindennek méretre kivágott helye van, az elrendezés átgondolt, a tálalás tehát összességében igényesre sikerült. Amit hiányoltam, az valamiféle hordozótok vagy hasonló, hogy két felvétel között ne csak simán zsebre vágjuk a kamerát. A cég természetesen már a 3S-hez is gyárt keményfedeles hordozótáskát és bélelt szövetszütyőt is, ám az utóbbit is külön kell megvásárolnunk, az alapcsomagból sajnos kimaradt.
Dizájn és minőség
Az Insta360 GO széria vezérelve a kompaktság, konkrétan megjelenésekor a világ legkisebb akciókamerájaként hivatkoztak rá, tehát minden más tulajdonsága és képessége csak ezután következhet. Ehhez mérten a harmadik kiadás új dizájnjának hála a mellékelt töltőtok nem csak töltés feladatát láthatja el, de egyfajta meghosszabbított készülékháznak is tekinthető a nélkülözhetetlen kezelőszervekkel és a kijelzővel. Ez tehát annyit jelent, hogy a GO 3S a mélyedésébe illesztve jól felismerhetően betagozódik a tenyérnyi akciókamerák sorába, ám a lencsét hordozó részt ki is emelhetjük a helyéről és a ruhánkra vagy sapkánkra csíptethetjük.
Ám mielőtt a megoldásban rejlő lehetőségekről esne szó, nézzük meg, hogy mutat maga a termék. Egészen szokványosnak mondható, hogy a hasonló akciókamerák többsége leginkább fekete vagy sötétszürke színben kapható, ami nem véletlen. Ezzel szemben az Insta360 GO modellek már a kezdetektől elérhetők voltak fehér színben is, ám a magam részéről maradnék a jól bevált sötétebb árnyalatoknál. Ez egyszerűen jobban áll neki, de talán még a síeléskor mindent uraló, vakító fehérség közepette sem árthat, ha a kamera jól elkülönül a környezetétől. Ettől függetlenül üdvözlendő, hogy van választásunk, sokaknak biztosan szimpatikus lesz, hogy nem az ezredik fekete kis dobozt kapják a pénzükért.
De ha már tégla, a 3S szép, lekerekített formákkal és élekkel bír, ez pedig nem csak esztétikai szempontból kellemes, de a gépnek a fogása is egészen kényelmes. Ahogy az elvárható, az anyaghasználat a gyártóra és a komolyabb árkategóriára jellemző módon kifejezetten igényes, kezdve az általános burkolattól, a gombokon és a csatlakozón át egészen a kijelzőt szorosan tartó zsanérig. A termék teljes tömegét a kamera 39.1 grammja és az Action Podra keresztelt, dokkolóként is funkcionáló burkolat 96.3 grammja adja össze. Van hát benne anyag, de amíg a kamera önmagában elképesztően könnyű darab, még a Poddal együtt is bőven az elviselhető határon belül marad, mely pont annyit nyom, hogy ne maradjon észrevétlen.
A kijelző tekintetében is viszonylag egyedi, de legalábbis korrekt megoldással találkozhatunk. Mivel a szétszedhető készülékről van szó, magán a kamerán továbbra sincs segédkijelző vagy másodlagos kijelző, ezt a hiányt az Action Pod hivatott orvosolni. A gyártó egy felhajtható LCD-t választott, így adott esetben szelfimódban is hasznos támogatást nyújthat a különböző paraméterek leolvasásához vagy a megfelelő beállítások elvégzéséhez. A 2.2 hüvelykes érintőkijelző éles képet ad és a felbontása is megfelelő, a szövegek jól olvashatók rajta. Erős napsütésben talán határeset, de a novemberi fényviszonyok mellett nem volt gondom vele, a kép további részleteinek vizsgálatához pedig amúgy is érdemes lehet inkább a mobilunk nagyobb kijelzőjére támaszkodni.
Maga a kijelző amúgy hozza a megszokott Insta360 színvonalat, tehát gyorsan reagál az érintésre és precízen érzékel, minden szuper. Ugyanez mondható el a beépített giroszkópról, mely kiválóan alkalmazkodik a forgatáshoz és a kijelző pozíciójához. A Pod forgatásakor a képen látható információk, illetve a menürendszer egyből a megfelelő helyre ugranak, attól függően, hogy horizontálisan vagy vertikálisan tartjuk. A kamerát kiemelve nagyjából 5, szerencsés esetben max. 10 méteren belül közvetíti a képet a Pod kijelzőjére, a kamera fogatásakor viszont a kijelző továbbra is a Pod pozíciójához illeszkedik, azt viszont látni fogjuk rajta, ha a kamera pl. függőleges pózba fordult.
A GO 3S a Pod nélkül teljes mértékben vízálló, akár 10 méteres mélységig is merülhetünk vele, az Action Pod viszont csak IPX4-es cseppállósággal rendelkezik. Fontos, hogy a kamera önmagában nem tekinthető teljesértékűnek, hiszen nem csak kijelző vagy kezelőszervek, de töltőcsatlakozó sincs rajta. A Pod tehát megkerülhetetlen elem, a kamerát a helyére kell pattintanunk ahhoz, hogy tölteni tudjuk és a különböző funkciókhoz is csak itt férünk hozzá, ahogy a felvétel paraméterei sem finomhangolhatók enélkül. Gondolhatunk rá távirányítóként is, töltőként is, összességében nem rossz megoldás. Egy dolgot azonban megtehetünk a kamerával, a lencse alatti fele ugyanis nem csak a visszajelző LED-et hordja, de egyben lenyomható felvételindító- vagy fotógombként is funkciónál.
A kamera erős mágnessel és egy extra rögzítőelemmel kapaszkodik a Podba, melyet a Type-C fölötti, fizikai kioldógombbal lazíthatunk fel, hogy a kamerát kiemelhessük. Az oldalsó USB csatlakozó amúgy teljesen fedetlen, tehát ez egy újabb nyomós ok arra, hogy megóvjuk a komolyabb nedvességtől. A Pod tetején lévő felvételindító, illetve a jobb oldalon található be- és kikapcsoló, illetve az alatta lévő Q funkciógombok mindegyike gumis borítást kapott, ezek beázása tehát még komolyabb eső, vagy akár egy pocsolyába ejtés esetén sem túl valószínű.
A kis kameratesten lévő mágnes azonban nem csak a Podba való kapaszkodást, illetve a telep töltését segíti elő, de abban is segít, hogy a dokkolóból kiemelve olyan helyekre is rögzíthessük, ahová a nagyobb méretű kamerákat nem feltétlenül. A gyártó érdekes megoldása a nyakba akasztható pánt, melyen egy mágneses tallér csüng. Ezt érdemes a pólónk alá rejteni, kívülről pedig rápattintani a kamerát, így a vékony textilbe kapaszkodva kellő erővel tartják meg a pozíciójukat. Érdekes megoldás, adott esetben a mikrofonokhoz hasonló csíptetésnél még jobb is lehet, a madzagon lévő szilikonelemekkel pedig a póráz rövidebbre húzható.
Amit sokan hiányosságnak találhatnak, az a hagyományos, menetes rögzítőpont hiánya, melyet nem csak az apró kamerán nem találni, de a Pod alján is hiába kerestem. Ezáltal a szelfibotra vagy sisakra történő rögzítés egy fokkal komplikáltabb feladat, melyhez igénybe kell venni a mellékelt kiegészítők egyikét is. A tartóelem a két kapocs mellett természetesen a mágneses megoldást sem nélkülözi, így a kamerát és a Podot is ugyanezzel a módszerrel képes megtartani. A megoldás jól működik, de tény, hogy a GO 3S önmagában nem csavarható fel a szokványos kiegészítőkre, a mellékelt Pivot állvány alkalmazása tehát nem megkerülhető.
Képességek
A GO 3 legnagyobb technikai hiányossága főleg a 4K kihagyása volt, mely minden jópofa és hasznos erénye ellenére is hátrébb sorolta a nagyobb felbontással dolgozó kamerákhoz képest. A gyártó a frissített modellen már elérhetővé tette ezt, ráadásul megnövelte a bitrátát is, ami immár 50 helyett nagyjából 100 Mbps. Csak nagyjából, mert bár papíron 120 Mbps a maximális érték, de a gyakorlatban legfeljebb 100. Ez viszont így sem elhanyagolható mértékű fejlődés, a felvételek végeredményben sokkal jobbak és részletgazdagabbak lesznek, ami örömhír a GO szériával szimpatizáló felhasználóknak.
Emellett azonban nem árt tudni, hogy hiába a 4K-s felvételek, a 60-as képkockaszám sajnos nem fért bele a költségvetésbe, így legfeljebb 24 vagy 30 fps mellett rögzíthetünk. A különösen sima vagy belassított felvételekre vágyóknak így be kell érniük a 2.7K-s móddal, ahol 100 fps-sel videózhatunk, ami már nem rossz. Sovány vigasz, hogy bár van 200 fps-es szuperlassított felvétel, azt sajnos csak 1080p-s módban kapjuk meg, ami már erős kompromisszumot jelent a képminőség tekintetében. Nincs továbbá lehetőségünk 10-bites színmélységgel rögzíteni és a hatékonyabb H.265-ös tömörítés sem opció, ami a rendelkezésünkre álló tárhely miatt fontos.
A szabad tárhely kifogyott, SD kártya nem is volt
De ha már tárhely, szokatlan lehet, hogy a GO széria, illetve a 3S kizárólag beépített memóriára támaszkodik, MicroSD bepattintására nincs lehetőség. Ez egyfelől korlátozza a rögzíthető felvételek mennyiségét, illetve nehezíti a kész anyagok lementését, exportálását is. A készülék 64, illetve 128 GB-os opciókat kínál és én egyértelműen a nagyobbat ajánlom, ezen a szinten egyszerűen nem éri meg az olcsóbb modellt választani. Főleg azért, mert a 128-as változattal közel három órányi 4K-s felvételt és több, mint 4 órányi 2.7K-s rögzíthetünk 24 fps mellett. Ez így egész korrekt, a felével viszont nem elégednék meg.
A legnagyobb kellemetlenség mégiscsak a videók és fotók lementése, illetve a tárhely felszabadítása. Ha nem akarunk komoly pénzt költeni egy kissé esetlen és drága MicroSD-s kiegészítőre, akkor a mobilos, illetve a PC-s szoftverre és az adatkébel használatára lesz szükség. Az Androidos vagy iOS-es app természetesen ingyenes, a PC-s Insta360 Studio letöltéséhez azonban meg kell adni egy valós sorozatszámot is. Az alkalmazások a szokásos módon működnek, tehát telefonon Wi-Fi és Bluetooth, illetve a helyadatokhoz való hozzáférés megadása szükséges, ezt követően a kamera és az app is megadja a szükséges lépéseket. A párosítást követően friss firmware érkezésére számíthatunk kelet felől, amit lehetőleg feltöltött akkumulátorokkal fogadjunk, nehogy gond legyen.
Ahogy azt korábban írtam, a cég szoftveres támogatása rendben van, a funkciók jól működnek és bugokat sem tapasztaltam. Az viszont egyáltalán nem szimpatikus, hogy ugyan a kamera tárhelye hozzáférhető anélkül is, de bizonyos egyedi paraméterekkel bíró felvételek exportálása előtt letöltésekre, telepítésekre és egy sor engedélyre meg beállításra vagyunk attól, hogy a fájljainkat végre szabadon mozgathassuk. Ez egy, azon ipari gyakorlatok közül, mely a teljes digitalizáció kellemetlen hatásai között szerepel és üdvözölném, ha a gyártók a korlátozások és nehezítések helyett inkább az egyszerűséget és a felhasználóbarát megközelítést támogatnák. Sajnos egyes funkciók csak a szoftverben történő módosítás és exportálás után kerülhetnek a videókba, mely nem szimpatikus megoldás.
Képminőség
A GO 3S nagyot lépett előre a 4K-val és a megnövelt bitrátával, a dinamikatartomány is rendben van, bár 10-bites színmélység szintén nem fért rá a listára. A kamera egyértelműen erős nappali fényben tudja megmutatni a képességeit, ekkor kifejezetten korrekt, bár nem lenyűgöző felvételeket készít. Tekintve, hogy a dokkoló nélkül is működő GO 3S milyen apró és könnyű kis kütyü, ez így is kifejezetten rendben van, ám aki félhomályban is azonos minőséget, esetleg vállalható esti felvételeket szeretne, annak érdemes lehet átgondolnia a dolgot.
Ez egy apró kamera apró szenzorral, egyszerűen nem is életszerű túl sokat várni tőle, az éjszakai felvételek pedig ehhez mérten közel vállalhatatlanok. Ez a termék leginkább napfényes kirándulásokra, biciklis nyári csapatásokra és vakító hómezőkön való száguldozásokra termett, de még közepes fényviszonyok mellett, naplemente környékén is egészen vállalhatóan dolgozik. Igazából meg is lepődtem, hogy mennyit ki tud hozni az egyre sötétebb környezetből, szóval nagyjából kihoztak ebből az apróságból, amit lehetett. Fotózni szintén nem ezzel akarunk majd, de a képek alapvetően vállalhatóak, szükség esetén tehát nem csak mozgókép rögzítésére lesz alkalmas.
Praktikus?
Ami tetszett, hogy a kamera a dokkolótól függetlenül is szuperül használja a beépített giroszkópját és a rezgéscsillapítás is ugyanúgy a beállítások szerint működik. A mágneses nyakba akasztós tartóelem szintén jópofa megoldás, ám vastagabb ruhadaraboknál már ügyelni kell rá, hogy kevésbé tart majd szorosan. Ezt lehetőleg még használat előtt mérjük fel, nehogy útközben essen le rólunk. Ha mégis megtörténne, az előre felapplikált lencsevédő lecsavarható és pótolható, illetve ND filterekkel is helyettesíthető.
Szintén tetszett az Action Pod távirányító funkciója, így a fix helyre rögzített kamerát menet közben is felügyelhetjük, irányíthatjuk. Ilyenkor érdemes 5 méteren belül maradni, ez garantálja a stabil kapcsolatot, illetve nem árt tudni, hogy ilyenkor nem csak a kijelzőn látható kép minősége gyengébb, de a galéria tartalma sem hozzáférhető. Az akciókamera alapvetően a szélesebb perspektívákra épít, de 30 cm-es távolságig egészen éles és fókuszált képekre képes, ha közeli felvételekre vágynánk. Hasznos továbbá a legutóbbi felvételek elvetésének lehetősége is, tehát ha biztosra vesszük, hogy az aktuális felvételre nem lesz szükségünk, a rögzítőgomb segítségével még ott helyben megszabadulhatunk tőle, nem kell a galériában matatnunk.
Ami az üzemidőt illeti, a csak a kamera önmagában durván 35 percen keresztül képes 4K- felvételt rögzíteni, mielőtt vissza kell fektetni a bölcsőjébe. A Poddal együtt viszont több, mint 90 percen át képes dolgozni, mielőtt lemerülne. Ez alapvetően nem hangzik rosszul, ám nem árt tudni, hogy a Pod folyamatosan tölti a kamerát és egy ponton kimerülnek a tartalékai. Ez alapvetően nem lenne meglepetés, ám ekkor a kijelző lekapcsol, így nem fogjuk látni, hogy mi történik a felvételünkkel, ami finoman szólva nem ideális.
Ami a korrekt üzemidő mellet szintén dicséretes, az a képstabilizátor, illetve a visszafogott melegedés. Bár én a kamerát a hűvös, szeles novemberben teszteltem, alapvetően csekély mértékben sem tapasztaltam feltűnő melegedést, ami jó jel, ha nyáron kerülne bevetésre. Beltérben használva szintén megbízhatóan dolgozott, kikapcsolni csak az akku teljes lemerülése után kapcsolt ki, túlhevüléssel én nem találkoztam. Ami viszont sajnálatos hiányosság, az a külső mikrofon csatlakoztatásának hiánya, a készülék egyszerűen nem rendelkezik ilyen funkcióval, ami sokak számára jelenthet kellemetlenséget, mivel a beépített dupla rögzítőegység nem tökéletes. Főleg komoly, illetve professzionális munka esetén kellemetlen, ilyenkor külön kell megoldanunk a hangsáv felvételét, amit aztán vágáskor a képhez kell igazítanunk, szóval ez igazán lehetne praktikusabb.
Kell ez nekem?
Az Insta360 GO 3S egy izgalmas és praktikus megoldás, számos jó funkcióval, mint a távirányítóként is használható, dokkolós Action Pod, mely hagyományos akciókamerát varázsolt ebből a kompakt megoldásból. Az együtt és külön is működő elemek koncepciója alapvetően tetszetős, hiszen egymással szinkronban képesek dolgozni, miközben a kamera önállóan is használható. Bár a gyakorlati megvalósításra még ráfér némi fejlesztés, csiszolás, az ötlet alapvetően jó, még ha nem is épp tökéletes.
A 4K felbontás megérkezése örömteli, ahogy a megnövelt bitráta is üdvözlendő fejlemény, a felhasználók ezáltal jobb képminőséget élvezhetnek. A stabilizáció rendben van, a giroszkóp és a menürendszer is gyorsan és pontosan dolgozik, az érintőkijelzővel egyetemben. Számos ponton tehát jól teljesít a GO 3S, ám bizonyos hiányosságai nem teszik egyértelműen ajánlható vétellé. A lemerülő akku miatt kikapcsoló kijelző, a szoftverek nélkül részben elérhetetlen felvételek, a memóriafoglalat hiánya, a nem cserélhető akku és nem csatlakoztatható külső mikrofon is egy-egy az olyan kompromisszumok között, amelyet sokan biztosan nem vállalnak örömmel.
Ez egy korrektül, már-már egészen jól sikerült kamera, ám mintha valahogy minden ügyes és előnyös megoldására jutna valami, ami nem engedi teljesen pozitív irányba billenni a mérleget. Az esti felvételeket felejtsük el, a képekhez való hozzáférés a legkevésbé sem praktikus és a mellékelt állvány, illetve kiegészítők nélkül rögzíteni sem tudjuk a megszokott módon. Nekem alapvetően tetszett, de alapvetően csak azoknak ajánlanám, akik kifejezetten a kompaktságát találják előnyösnek, illetve hasonló áron nem találnak jobb képességű vagy praktikusabb akciókamerát. Az innovációra való törekvésért és az alapvetően kifejezetten jól működő, igényes kivitelezésért azonban megkapja tőlem a különdíjat és kíváncsian várom, hogy mit tud majd a következő verzió.