Az Euro NCAP a legnagyobb jelentőséggel bíró biztonsági értékeléseket biztosító szervezet, és a törésteszteken túl már egyéb jellemzőket is figyelembe vesz az értékelései során. A szakemberek mindig igyekeznek tartani a lépést a technológiai fejlesztésekkel, és úgy döntöttek, hogy a továbbiakban már azt is figyelembe fogják venni a biztonsági értékeléseknél, hogy mennyire lehet gördülékenyen kezelni az infotainment rendszereket.
Az Európában forgalmazott autók biztonságával foglalkozó szervezet ma már mindenféle vezetés támogató rendszert is figyelembe vesz, amikor pontozza az autók biztonságosságát. A lehető legtöbb szempontot figyelembe véve igyekszik a járművek biztonságáról képet adni. Az utóbbi időben pedig a biztonság szempontjából egyre égetőbb téma lett az, hogy az autók fedélzeti rendszere egész egyszerűen elvonja a figyelmet az útról. Ezért az Euro NCAP már erre is oda fog figyelni.
Nemhogy fizikai gombok nincsenek már lassan a járművekben, hanem sok esetben még a műszerfal is egyetlen képernyőre korlátozódik. Ez pedig egész egyszerűen nem tud ugyanolyan jó lenni, mintha lenne az ember előtt a legfontosabb adatokkal egy műszeregység, minimum egy dedikált képernyő formájában, az pedig már csak hab lenne a tortán, hogy az olyan alapfunkciók, mint például a légkondicionáló, rendelkezzenek saját gombokkal. A jövőben pedig az Euro NCAP tesztjein a legmagasabb pontszámot csak akkor kaphatják meg a járművek, ha ilyen jellegű feltételeket is teljesíteni fognak.
2026 januárjától lép életbe az új pontozási rendszer, tehát nagyjából két évet ad a vállalatok számára a szervezet, hogy felkészüljenek a változásokra. Az Euro NCAP eredményeket a cégek mondhatni véres kardként szokták körbe hordozni, és nem ritka az, hogy reklámokat is felhúznak erre, de minimum kiemelik az adott jármű erényeként. Éppen ezért a szervezet úgy gondolja, hogy van elég nagy hatalma ahhoz, hogy a jelenlegi rossz trendeket megtörje.
„Az érintőképernyők túlzott használata az egész ágazatban probléma, mivel szinte minden járműgyártó a központi képernyőre helyezi át a legfontosabb kezelőszerveket, ami arra kényszeríti a sofőröket, hogy levegyék a szemüket az útról, ez pedig növeli a figyelemelterelésből adódó balesetek számát” – mondta Matthew Avery, az Euro NCAP stratégiai fejlesztési igazgatója.
A szervezet elsődlegesen tényleg az alapfunkciók gombjainak, fizikai kezelőszerveinek megtartására, visszahozására fókuszál majd. Az irányjelző, a vészvillogó, a duda, valamint az ablaktörlő dedikált kezelőszervvel kell rendelkezzen. Ezeken felül az SOS segélyhívó funkció aktiválását is megoldhatóvá kell tenni gombbal. Ez a lista a tervek szerint még bővülni fog, még csak a kiindulási alapról esett szó.
Ha a cégek nem tesznek a megfelelés érdekében, könnyen lehet, hogy jelentősen átalakul majd a jelenlegi toplista.
Az elmúlt években rendre a Tesla vitte a prímet az Euro NCAP-nél a remek vezetéstámogató rendszereknek, és a szinte példátlan eredményekkel zárt törésteszteknek. Ugyanakkor a Tesla az, aki a beltér lecsupaszítását olyan mesterien űzi, hogy már indexelni sem a megszokott módon kell a járműveiben, hogy ezzel is spóroljon néhány dollárt a gyártás során. Éppen ezért az új rendszerben könnyen lehet, hogy visszább fog csúszni az Euro NCAP toplistáján, ha ezen a gyakorlaton nem változtat.
Mindenképpen remek hír, hogy a technológiai megoldások térnyerésével párhuzamosan az Euro NCAP próbál tenni azért, hogy a rendelkezésére álló eszközökkel próbálja féken tartani a gyártókat. És bízunk abban, hogy ezt más biztonsági szervezetek is átveszik majd, hogy valóban globális változás történjen ezen a fronton.