Ahogy arról korábban beszámoltunk, az Embracer Group megvásárolta a Square Enix tulajdonában álló Crystal Dynamics, Eidos Montréal és Square Enix Montréal stúdiókat, valamint több mint 50 címet a kiadó katalógusából - úgy mint Tomb Raider, Deus Ex, Thief és társai. Erre reagálva a Square Enix közölte, hogy azért nem tervezik teljesen elhagyni a nyugati piacot.
Azonban most egy friss pénzügyi beszámoló szerint, melyet a Japánban dolgozó David Gibson pénzügyi elemző dolgozott fel, nagyon úgy tűnik, hogy további stúdióktól válhat meg a cég, és a Crystal Dynamics valamint az Eidos eladása csak az első lépés volt. Úgy tűnik, a második fázisban a Square Enix szeretné átstrukturálni a tulajdonrészét és a tőkéjét, aminek az okaként azt hozták fel, hogy a játékok fejlesztése egyre drágább, és így a 100%-ban saját tulajdonú stúdiók esetében nagyon óvatosnak kell lenni, hogy mire adnak pénzt.
Ez pedig hosszabb távon azt jelenti, hogy kevesebb játékot tudnak finanszírozni, és csökken a cég terjeszkedési lehetősége.
Gibson beszámolója szerint néhány stúdió teljes mértékben a Square Enix tulajdonában marad, míg más esetben társtulajdonosokat kereshetnek. Mindez elsősorban az amerikai és az európai stúdiókat érintené, miközben japán stúdiókat inkább vásárolna a kiadó, és többet fektetne japán fejlesztésű játékokba.
Gibson úgy foglalta össze a helyzetet, hogy a Square Enix éppen egy olyan helyzetben értékesít részben vagy egészben stúdiókat a tőkehatékonyság javítása érdekében, amikor mások vásárolnak, így ott lehet az érdeklődők között a Sony, a Tencent, a Nexon és társai. A pénzügyi elemző szerint mindez azért furcsa, mert a Square Enix tőkésített fejlesztői költsége 840 millió dollár, viszont a Crystal Dynamics és az Eidos eladása után a cégnek 1,4 milliárd készpénze lesz, mindezt nulla adósság mellett, így nem lenne rászorulva a fenti pénzügyi műveletekre.
Yosuke Matsuda, a Square Enix elnöke korábban közölte, hogy ugyan továbbra is szeretnék a globális piacon értékesíteni a játékaikat, azonban a japán fejlesztőiknek nem kellene a nyugati stílusú játékokat másolniuk, és hogy nem is feltétlenül kellene kifejezetten nyugati felhasználókat célozniuk.
Kétségtelenül érdekes lépések ezek a Square Enix részéről, főleg a fentiek fényében, így érdekes lesz látni, hogy mindez hogy válik be a későbbiekben.