Shop menü

TÖRTÉNETE SORÁN ELŐSZÖR NEM TUDOTT NÖVEKEDNI A FACEBOOK, ÉS EZ CSAK A JÉGHEGY CSÚCSA

A Meta is nehézségekbe ütközött az idei második negyedévben, ahogy sok más vezető vállalat is, és a kilátások sem túl jók.
Szécsi Dániel
Szécsi Dániel
Története során először nem tudott növekedni a Facebook, és ez csak a jéghegy csúcsa

Egészen eddig az IT ágazat szereplői általában nagyon szépen szerepeltek, bár a Meta esetében már az előző negyedév sem alakult felhőtlenül, de a mostani pénzügyi beszámolója minden eddiginél rosszabb lett. Várható volt, hogy egyszer elér majd erre a pontra, de korábban az elemzők hosszabb növekedésben reménykedtek.

A több mint egy évtizede tartó folyamatos bevételnövekedésnek vége szakadt.

A Facebook, illetve ma már Meta, még sosem jelentett éves összevetésben negatív eredményt, most azonban ennek is eljött az ideje. Kevesebb lett az idei második negyedévben produkált bevétele, mint az egy évvel korábban jegyzett eredménye. Bár az elmaradás nem sok, mindössze egy százalék, de így is nagy jelentősége van ennek. Az elemzőket viszont ez nem különösebben lepte meg, mindössze egy enyhe 4 százalékos árfolyamesés követte a pénzügyi beszámolót.

Tavaly 29,08 milliárd dollár volt a vállalat bevétele, most pedig 28,82 milliárd dollárt tudott összehozni. Szóval tényleg egészen minimális a visszaesés, de minden más szám sokkal csúnyább. A Meta kilátásai sem túl jók jelenleg, és talán ez a nagyobb probléma. A várakozások szerint nem egyszeri alkalomról van itt szó, a harmadik negyedévben még nagyobb mértékben csökkenthet a bevétel éves viszonyításban.

Galéria megnyitása

A második negyedévben a Meta profitja elképesztő módon megcsappant, és nemcsak egy területen, hanem általánosan alakult ki rossz gazdasági helyzet. A vállalat működési nyeresége 8,36 milliárd dollár lett, miközben egy éve még ez a szám 12 milliárd dollár felett járt. Itt nemcsak arról van szó, hogy a harmadával zuhant a nyereség, hanem azt is hozzá kell tenni, hogy jelentősen rosszabb lett a platform profittermelő képessége, 43%-ról 29%-ra módosult ez az index.

A nettó nyereség pedig még csúnyább képet fest, ezen a fronton már 36 százalékos mértéket öltött az éves csökkenés. Az egy évvel ezelőtt megtermelt 10,4 milliárd dolláros profit 6,7 milliárd dollárra esett vissza, szóval 3,7 milliárd dollárra maradt kevesebb pénz a kasszában most, mint tavaly ilyenkor.

A Meta bevételeinek jelentős részét a hirdetések adják, és tavaly ezen a fronton az Apple nagyon bekeményített. Az iOS/iPadOS rendszerű készülékeken a reklámok már sokkal kisebb hatékonysággal érnek célba, és a vállalat elmondása szerint csak ebből a döntésből eredően 10 milliárd dollárt veszített tavaly, és azóta is folyamatosan jelentős kiesése van emiatt.

Galéria megnyitása

A vállalat már korábban elkezdte visszafogni a kiadásokat, és megállította a munkaerő felvételt, de elnézve a mostani eredményeket, könnyen lehet, hogy lesznek még itt megszorítások. Miközben a vállalat egyébként jelentős átalakításokban gondolkodik, de talán a rossza gazdasági helyzet miatt csúsznak majd azok a fejlesztések, amiket a cég a TikTokkal való rivalizálás miatt tervezett be.

Mark Zuckerberg most kitért arra, hogy a jövőben a különböző közösségi felületeken jelentősen meg fog növekedni az olyan tartalmaknak a felbukkanás, amik nem követett forrásokból származnak. Több mint kétszer annyi „ajánlott” bejegyzés bukkanhat majd fel, mint eddig. Ezáltal is próbál majd nagyobb bevételt elérni a cég. Viszont ahhoz, hogy ennek a rendszernek megteremtsék a megfelelő alapot, az is költséges, hiszen új gépi tanulási rendszereket kell létrehozni.

Galéria megnyitása

Az egyetlen dolog, amit pozitívumként lehet most említeni, hogy legalább az aktív felhasználói szám ezúttal emelkedett. 4 százalékkal tudott nagyobb aktivitást elkönyvelni a Meta a platformjain, és magában a Facebook 3 százalékkal gyarapodott. 1,97 milliárd napi szinten aktív felhasználóval rendelkezik a közösségi oldal, összesítve pedig 2,88 milliárd egyedi felhasználója van a Facebooknak, a Messengernek, az Instagramnak és a WhatsAppnak.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére