- Nem rossz az elképzelés, de ahhoz hogy állandó játékosbázisa legyen ennél azért több kell.
Aki a Tom Clancy’s nevéhez fűzhető Ubisoft játékoknál mély fordulatokkal és árulással teli történetet vár annak sajnos ismét csalódnia kell. Az Extraction egy egyszerű sztorival rendelkező néha egészen szórakoztató co-op shooter. De vajon hogy jutott idáig a Rainbow Six?
A játékban megtalálható ellenfelek először 2018-ban, az Outbreak-re keresztelt szezonális esemény keretein belül jelentek meg. Amikor ez - legalábbis a Ubisoft szerint - sokak bánatára kikerült a játékból, fogalmazódott meg egy spin-off ötlete. Elsőként Tom Clancy's Rainbow Six Quarantine néven jelentették be a projektet , amit 2020-ra terveztek kiadni. Azonban 2019-ben a stúdió úgy érezte, még nem áll készen a játék kiadására, így csúsztatták 2021-re. Tavaly a már jól ismert ok - a COVID miatti nehézségek - ismét halasztásra kényszerítették őket, egészen mostanáig.
Az Extractionnal a terv az volt, hogy azoknak készítsenek játékot, akik annyira nem rajonganak a PVP stílusért, hanem inkább az együttműködést részesítik előnyben, hogy a már jól ismert Siege karakterekkel lehetőség szerint onnan is átcsábítsanak egy kisebb játékostábort. A cél nem az volt, hogy egy újabb horda-módot hozzanak létre, hanem hogy a játékosok inkább megfontoltan, csapatként dolgozzanak össze.
A játék indítása után egy rövid videó fogad minket, ahol megismerkedünk az aktuális helyzettel. Az USA területét több helyen is Archeans névre - később csak Archie-ra - keresztelt űrlények támadják meg. Természetesen a Siege-ből ismert operátorok már meg is alapították a REACT nevet viselő különleges egységet, akik az Archiek elemzésére és eliminálására szakosodtak.
Mielőtt belelkezdhetnénk a játék javába, egy úgynevezett VR-kiképzésnek vagyunk alávetve, ahol megtanítja a játék az alapokat és megismerteti velünk a három leggyakoribb küldetéstípust. Az első a mintavétel, ahol egy különleges ellenfelet kell lopakodva elkapnunk, majd mintát vennünk belőle, míg a második az úgynevezett fészek-scannelés, ahol egy inaktív fészket kell adóvevővel ellátnunk anélkül, hogy bárki észrevenne minket. A harmadik mód pedig a korábban elesett vagy hátrahagyott társunk megmentése. Ehhez alapkarakterek állnak a rendelkezésünkre:
- Doc, akinek a különleges képessége egy élettöltő pisztoly
- Ela, aki kábító aknákat tud az ellenfelekre dobni
- Pulse pedig a szívverés monitorával képes detektálni a közelben lévő idegeneket.
Ez a gyors kiképzés nem vesz igénybe öt-tíz percnél többet. Ezután kerülünk vissza az igazi főmenübe, ahol láthatjuk, hogy megnyílt az első nagyobb pályarész, New York. Itt két opciónk van: vagy rákattintunk a quick startra, ami összerak minket ismeretlenekkel egy csapatba, vagy mi választhatjuk ki New York-on belül a három helyszín egyikét, ahol szeretnénk indítani az első bevetésünket a sok közül.
Minden egyes pályarész indításakor ki kell választanunk az elérhető operátorok egyikét és annak felszerelését. Ha ezzel megvagyunk, a játék kisorsol hármat a már feloldott játékmódok közül, majd elindul a bevetés. Minden küldetés három részre van osztva, amiket kisebb fertőtlenítő zónák választanak el. Ezek csak akkor nyílnak ki, ha teljesítjük az ott megkapott feladatot, amelyre minden esetben tizenöt percet kapunk.
Ha úgy érezzük, hogy túl nagy falat az aktuális cél, bármikor kérhetünk kimenekítést az éppen legközelebbi evakuálási ponton. Ilyenkor az addig összegyűjtött XP-t zsebeljük be és egy kisebb tapasztalat-bónuszt, ami azért jár hogy életben maradtunk. A meccs alatt szerzett sebzés velünk marad.
Alaphelyzetben 100 életponttal és 50 pajzzsal kezdjük a bevetéseket. A pajzs bármikor újratölthető a játékban felvehető egészségügyi csomagokkal vagy társunk képességével, azonban az alap életünk csak akkor töltődik, ha egy másik karaktert használunk a következő küldetésnél. Az ebből származó élettöltés mértékét a küldetés alatt szerzett XP határozza meg.
Szerencsére a játék akkor se büntet, ha esetlegesen az összes játékos harcképtelenné válik, ugyanis ilyenkor jön be az Extraction másik újítása. Az elbukott küldetésre küldött operátorunk elérhetetlenné válik egészen addig, amíg újra vissza nem térünk arra a pályára egy másik operátorral és nem szabadítjuk ki. A kiszabadított operátor pedig csökkentett élettel "sebesült" állapotba kerül, amin csak a már korábban említett élettöltési módszer segít.
Tapasztalati pontot nem csak a célok, hanem a különböző kihívások teljesítéséért is kapunk. Ezekből minden pályarészen tíz fokozat van, fokozatonként három kihívással. Például eliminálj három ellenfelet lopakodva, használj füstgránátot öt ellenfélen és hasonlók. Ha ezeket teljesítjük, XP bónuszt kapunk vagy feloldunk kozmetikai dolgokat egy-egy operátorhoz.
A küldetések alatt szerzett XP segít bennünket a játékban található mérföldkövek elérésében. Összesen 30 ilyen van jelenleg a játékban, és minden szint eltérő bónuszt ad. A legfontosabbak a pályarészek megnyitása, amikből jelenleg négy főbb található a játékban: New York - 0. szint, San Francisco 4. szint, Alaszka 7. szint és a Truth or Consequences-re keresztelt új-mexikói rész 11. szint.
Azonban nem csak ezt tartogatja a mérföldkő-rendszer, hanem minden szintnél kapunk új színezést az operátorokhoz vagy a fegyvereikhez. Itt nem áll meg a játék “jóindulata”, hiszen a korábban lezárt fejlesztéseket is itt oldhatjuk fel. Pl. egy hordozható falat, ami blokkol minden ellenséges lövedéket vagy - ami a leghasznosabb - egy lámpa-fejlesztést, ami a pályákon található - a StarCraft-ból már ismerős elven működő - földön elterülő idegen nyálkát oszlatja el. Ez a játékosokat lassítja, de az Archie-kat erősíti.
Számomra egy pályarész 100%-os teljesítése 5-7 órát vett igénybe, köszönhetően annak, hogy sokszor olyan mérföldkőhöz kötött kihívásokat adott, amiket nem tudtam teljesíteni. (Semlegesítenem kellett volna gránáttal egy ellenfelet úgy, hogy a gránát csak a 12. szintnél elérhető, én pedig annál a kihívásnál csak 8. szinten voltam.) Az Extraction kifejezetten élvezhető játék abban az esetben, ha van kivel együtt játszanunk, egyedül ugyanis sokkal gyorsabban buknak ki a játék hiányosságai, monotonitása, és ezáltal a felejthetősége.