Az elektromos hajtású járművek piaca nagyon szépen fejlődik, és minden bizonnyal még most is csak a pályája elején jár ez a terület. Nagyon sok innovatív megoldásra számíthatunk ezen a fronton az elkövetkezendő évtizedekben, és a Lightyear autója ebből a szempontból akár mérföldkövet is jelenthet.
A villanyautók tervezését sokféle szempontból lehet megközelíteni. A Mercedes nemrégiben készített egy olyan ténylegesen működő tanulmányautót, ami a hatótávra lett kihegyezve, és ezzel sikerült rekordot elérnie. Most pedig hasonló elvek mentén érkezett meg a Lightyear első autója, a Lightyear 0 névre keresztelt modell. Azonban ez a jármű még többet ígér úgy, hogy elvileg már a gyártás a beindítás előtt áll, és leadhatóak rá a rendelések.
Ideális körülmények között akár 7 havonta is elég lesz feltölteni a Lightyear 0-t.
A Lightyear nagyon merész kijelentésének alapja az elképesztően hatékony felépítés mellett a napelemek alkalmazása. Az újdonság állítólag képes lesz annyi energiát magába szívni a napon állva, hogy abból az átlagos napi ingázást - vagy legalábbis annak egy jelentős részét - gond nélkül tudja fedezni. Állítólag egyetlen nap alatt akár 70 kilométernyi hatótávot tud majd tölteni napsütéses területen, de még felhősebb éghajlaton is képes lesz elmenni átlagosan napi 50 kilométeres használat esetén több, mint 1000 kilométert egy töltéssel.
Formája alapján a Lightyear 0 egy sportautó, méghozzá sokan gondolhatnák, hogy az erősebbek közül való, de a valóságban éppen ennek az ellenkezőjéről van szó. A tervezők egy teljesen átlagos menetdinamikai tulajdonságokkal rendelkező járművet hoztak össze. 10 másodperc alatt képes letudni a 100-as sprintet, és csak 160 km/h a végsebessége. Persze az összes nyomaték azonnal rendelkezésre áll azonnal, lóerőből pedig 174-et sikerült összezsúfolni az autó különböző pontján elhelyezett motorokba.
A villanymotorok a kerékagyba vannak beépítve, ami javítja a jármű viselkedését, valamint annak hatékonyságát. Még a WLTP szabvány szerinti hatótávja is 625 kilométer az autónak- ennél ugyebár a napelemes töltés egyáltalán nincs figyelembe véve. Ebből azt gondolhatnánk, hogy nagy és nehéz akkupakkon ül az autó, de egyáltalán nem erről van szó: a gördeszka kialakítású alapok mindössze 60 kWh-s teleppel szolgálnak. A trükk az, hogy mindössze 10,5 kWh az átlagos fogyasztása 100 kilométeren, tehát lényegesen „zöldebb” még az átlagos villanyautóknál is.
A jármű légellenállási együtthatója 0,19 Cd, ami minden kereskedelmi forgalomban kapható autóénál alacsonyabb. Csak a Mercedes képes ezzel versenyezni, az EQS-nél 0,2 Cd-ről beszélhetünk. A kéttónusú „festés” is sportosságot sugall, de a valóság ebben az esetben is más. Az autó felületét nem kevesebb mint 5 m2-nyi napelem borítja, és az alkalmazott sötét felületű cellák különösen magas hatékonysággal képesek üzemelni. Fontos azt is elmondani, hogy csak 1575 kilogramm az egész Lightyear 0, vagyis nem nehezebb egy átlagos szedánnál – ennek érdekében szénszálas anyagokból sincs hiány.
Mindezek mellett az autó helykínálata is parádés, ugyanis 640 literes a csomagtere, és 5 felnőtt kényelmes utazására biztosít elegendő helyet az utascellában. Az utasok szórakoztatását - és persze a sofőr informálását - az Android Automotive OS rendszer fogja megoldani, ezt a 10,1 hüvelykes érintőképernyőn keresztül lehet majd kihasználni – ez nagynak éppen nem nevezhető. Van beépített kamerarendszer is, és minden alapanyag "vegán" a kabinban.
A Lightyear 0 nagyon sokat ígér, de valószínűleg nem lesz tömegcikk, ugyanis az alapára 250 ezer euró, vagyis nagyjából 100 millió forint. De azért sem fog ebből túl sok szaladgálni az úton, mert a kínálat erősen limitált, csak 946 készül majd belőle éves szinten. Az előállításért egy finn cég, a Valmet felel.