Napok teltek el azóta, hogy az Apple felhasználók bankszámláit elképesztő mennyiségű megalapozatlan terheléssel szórta meg az Apple Pay-en keresztül az App Store rendszere. Továbbra is sok a kérdőjel az ügyben, éppen ezért már a kormány, valamint a jegybank is válaszokat, és mielőbbi kárrendezést követel.
Az elmúlt napokban megtudtunk néhány részletet, de nem világos, mikorra lesz mindenki kártalanítva, és arra sem derült fény, mi „tört el” a színfalak mögött, ami ilyen káoszt tudott okozni. Az Apple már kiadta azokat az információkat, amik alapján a kártérítéseket el lehet indítani, ennek ellenére még most is vannak, akik várnak a hiba rendezésére. Ez a jegybank szerint elfogadhatatlan, és más kritikákat is megfogalmaztak a bankokkal szemben.
Noha a rendkívül kellemetlen szituációt az Apple indította el, a Magyar Nemzeti Bank úgy látja, hogy a pénzintézetek is hibáztak; éppen ezért vizsgálatot kezdeménye.
Mint azt már korábban megtudhattuk, mindenki kártalanítva lesz, azonban a jagybank szerint ez a folyamat túl hosszú ideig tart. Mostanra a helyzetet illet volna mindenkinek megoldania, miután az Apple már elvileg megadta az ehhez szükséges információkat. Az OTP közlése szerint pénteken kaphatták meg téves levonásokról szóló listát. Azonban a bank szerint napokba telik, mire sikerül mindenkinél gondoskodni a visszaállításról.
Azt is kifogásolják a szakemberek a bankok esetében, ahogyan a panaszokat kezelték. Rendkívül sok esetben ugyanis mindössze annyit tettek, hogy az Apple-höz irányították az embereket, ahol persze a lakosság ismét süket fülekre talált. Ráadásul nem nyújtottak megfelelő tájékoztatást sem önállóan, ami ugyancsak aggályos.
Az MNB beszámolója szerint június 26-án este 6 és 8 óra között nagyjából 780 ezer (!) jogosulatlan terhelés történt, ezeknek az értéke pedig együtt hozzávetőlegesen 2 milliárd forintos terhet jelentett a hazai lakosság számára.
Az érintettek azt tapasztalhatták órákon keresztül, hogy a bankok és az Apple sem ura a helyzetnek, hosszú időre megfelelő tájékoztatás nélkül maradt mindenki, és egészen lassan kerültek a helyükre a „kirakó” egyes elemei. Bizonyos kérdésekre még jelenleg is várjuk a válaszokat. A cupertinóiak egyelőre csak azt ismételgetik, hogy nem kibertámadás történt, ami megnyugtató, de ettől függetlenül még jó lenne ismerni az ügy részleteit. Annyit tudunk, hogy „Apple nemzetközi bankkártya elfogadó partnerénél következett be hiba.”
Fontos információ, hogy a sajtóban és a közösségi oldalakon megjelent információkkal ellentétben, az ominózus időszakot követően már nem történtek indokolatlan terhelések.
Sokan írtak arról még később is, hogy az Apple Pay-en keresztül újabb kártyaterhelések történtek, de erről igazából nincs szó. Ha kaptak is ilyen jellegű üzeneteket a felhasználók, akkor azok valójában már csak a korábbi terhelésekhez kapcsolódhattak. Ezekről különböző üzeneteket, értesítéseket küldött a rendszer az érintetteknek, és csupán ezek keltettek újabb riadalmat.
A mostani hiba kiválóan rámutatott arra, hogy milyen veszélyei lehetnek a mai kényelmes fintech megoldásoknak. Ezt sokan kihasználták arra, hogy a digitális, virtuális kártyák alkalmazásának fontosságára felhívják a figyelmet. Ha valaki ilyenekkel rendezi az online banki tranzakciókat és különböző szolgáltatásokat is egyszerűen létrehozható „társkártyákra” bízza, akkor sokkal egyszerűbb dolga van, ha például le kell tiltani az elérést, vagy korlátozást kell bevezetni.
A virtuális kártyák sok előnnyel járnak minimális hátrányok, kényelmetlenség mellett. Mert bár ezeket azért folyamatosan menedzselni kell, de közben legalább a valódi bankkártya nincs közvetlen veszélynek kitéve.
A mostani ügyben a letiltott kártyákat a pénzintézetek ingyenesen pótolni fogják, de más esetben ez jó eséllyel nem így alakulna. Rengeteg hazai felhasználóra hathat kijózanítóan az eset, és tudatosabb kártyahasználat irányába terelheti az embereket, adott esetben nemcsak azokat, akik érintettek is ebben.