A YouTube a digitális tartalomfogyasztás megkerülhetetlen olvasztótégelye. Hiába a Netflix vezeti a streaming piacot, a YouTube-ot nézik legtöbbet a televíziójukon az emberek a hagyományos tévéadásokon túl. Hiába van a Spotify a zenestreaming ranglista élén, a YouTube-on hallgatják a legtöbb zenét az emberek. És a podcastekkel is ugyanez a helyzet.
Mostanra meghaladja az 1 milliárd főt azoknak a tábora, akik a YouTube-ot használják a különböző beszélgetős műsorok követésére.
Annak ellenére, hogy a YouTube nem éppen ideális hely egy podcast felvételek számára, azt lehet látni, hogy a tartalomkészítők is egyre nagyobb elánnal viszik a platformra a műsoraikat. Az Apple Music és a Spotify együtt sem tud olyan nagy podcast hallgató tábort felmutatni, mint amivel a YouTube rendelkezik havi szinten. A vállalatok pontosan tisztában vannak ezzel, éppen emiatt nem is igazán szoktak erre vonatkozó statisztikai adatot közölni.
A jelenlegi helyzettel igazából egyedül a YouTube nyer, és azzal éri el, hogy mégis mindenki ezt a platformot válassza, hogy itt lehet nagy eléréseket összehozni. A vállalat nagyon ügyesen él a piaci erőfölényével.
A YouTube pontosan tisztában van azzal, hogy mennyire jó helyzetbe került a podcast tartalmak népszerűségének növekedése révén. Valójában hosszú ideje megfeszítetten dolgozott azon, hogy ez sikerülhessen neki. A szolgáltatásnak nagyon jól jött, hogy az emberek ennyire rákaptak a podcastek fogyasztására, ezzel ugyanis képes egyre szélesebb közönséget rávenni az előfizetésre. Azon felül, hogy rengeteg reklámot tud célba juttatni.
Egy podcast adás általában több mint egy óra hosszúságú, a videóban pedig az esetek többségében egyáltalán nem történik semmi, csak egy stúdiófelvételen lehet figyelni azokat, akik beszélgetnek egymással. A YouTube-on azonban csak akkor lehet a képernyőt lekapcsolni mobilon, ha az érintett befizet a Premium díjcsomagra, és a letöltési opció is ehhez kötött. Az utóbbi időben egyre többen vannak, akik már azért fizetnek elő, hogy lekapcsolhassák a képernyőt. Persze nemcsak mobilon fogyasztanak sok podcastet a felhasználók.
Nagyon érdekes adat, hogy 2024-ben több mint 400 millió órán keresztül néztek televízión beszélgetős műsorokat az emberek.
Ez viszont a készítőkre is nyomást helyez, hiszen kénytelenek adni a hang- mellett a képminőségre is. Jó felbontású kamerákkal kell dolgozni, szép stúdiót kell építeni, és rengeteg nyersanyagot kell feldolgozni, amihez erős hardverekre van szükség. Miközben a képi tartalom nagyjából teljesen érdektelen.
A készítőknek elképesztően nagy plusz kiadás és sok munka a YouTube használata egy hagyományos, hangalapú platform helyett, miközben a hallgatóknak is több fejfájást okoz a Spotify vagy egyéb felület helyett a YouTube-on fogyasztani ezeket a tartalmakat.