A Tesla az év elejét nagyon gyengén indította, a COVID világjárvány óta most először csökkenést mutatott az eladási indexe, éppen ezért a pénzügyi eredmények sem úgy alakultak, ahogy azt a befektetők szeretnék. A cég pedig már a részletes negyedéves jelentést megelőzően elárulta, hogy egy óriási átszervezést indít, amiben sokan fogják elveszíteni a munkájukat.
10 százalékra tehető leépítés jöhet a Teslánál, ami a legutóbbi létszámadatok alapján azt jelenti, hogy legalább 14 ezer munkavállalótól válhatnak meg.
A Tesla korábbi negyedéves beszámolója szerint 140 ezer felett volt egy kicsivel a dolgozók lélekszáma, hiszen egy autógyártó nagyon széles közönséget foglalkoztat a változatos munkakörökben. Részleteket most még nem lehet tudni annak kapcsán, hogy az elbocsátások pontosan mely területeket és mekkora mértékben fognak érinteni. Tekintve az „akció” méretét, valószínűleg nem sok olyan részleg lesz, ami érintetlenül marad, globálisan lehet számolni a munkahelyek felszámolásával.
A legmagasabb szinteken is lesznek majd személyi változások az elkövetkezendő időszakban. Kiderült ugyanis, hogy Drew Bagliano és Rohan Patel is távozik. Bagliano 2006 óta volt a vállalatnál, és az utóbbi időben már közvetlenül Musknak jelentett alelnöki pozícióban. Míg Patel 2016-ban került az autógyártóhoz, és korábban Barack Obama kormányában felelt a klíma- és energiapolitikáért.
Elon Musk a leépítési ügy kapcsán arról beszélt, hogy ezt most muszáj megtenniük, a vállalat érdekeit kell néznie a vezetésnek, és akkor lehet sikeres az előrelépés, ha az ilyen pillanatokban meghozzák a legkeményebb döntéseket is. „Nincs, amit ennél jobban utálnék, de ezt is meg kell tenni.” – szögezte le az üzletember.
„Nagyjából 5 évente át kell szerveznünk a vállalatot annak érdekében, hogy a növekedés következő szakaszába tudjunk lépni.” – magyarázta a döntést Musk.
A techcégeknél zajló leépítésekre a tőzsde az utóbbi időben általában jól reagált, és nem zárnánk ki, hogy a Tesla is azt szerette volna látni, hogy a rengeteg dolgozó „elengedése” pozitív hatással lesz majd a részvényárfolyamra, de nem így alakult. Majdnem éves mélypontra zuhant a cég, és bizony elég jó esély van arra, hogy sikerül az éves negatív „csúcsot” megdönteni. Az viszont borítékolható, hogy ennek tükrében a gyengébb negyedéves beszámoló már jobb fogadtatásban részesülhet.
Jelenleg a Teslának az jelentheti az egyetlen jó hírt, ha a többieknek is rossz. A vállalat abban bízhat, hogy más autógyártók – elsősorban a BYD – is a gyengélkedés erőteljes jeleit mutatják majd az első negyedévben. Ebből a szempontból pedig jól áll, mert a kilátások alapján sokan fognak visszaesésekről beszámolni.
Azt például már tudjuk, hogy a BYD eladásai brutálisan nagyot zuhantak, mindössze 300 ezer BEV-t tudott a vállalat az első negyedévben leszállítani a Tesla ugyancsak gyenge 386 ezres eredményéhez képest. Így az első negyedévben a Tesla újra a világ legnagyobb tisztán elektromos autókat gyártó vállalatává lépett elő. A leépítéseket követően pedig a cég kiadásai sokat fognak csökkenni, így a pénzügy eredmények szebb képet festhetnek majd.