Egyre közelebb vagyunk ahhoz, hogy az Egyesült Államokban tényleg betiltsa a kormány a TikTok használatát. Az emberek elkezdtek alternatívát keresni, és ennek eredményeként megint egy olyan applikációt sikerült felkapniuk, ami kínai gyökerekkel rendelkezik, és eddig szinte csak a Távol-Keleten volt ismert.
A Xiaohongshu neve nem cseng túl jól a nyugati világban, angolra fordítva ez azt jelenti, hogy RedNote, de hivatkoznak erre szimplán RED-ként is. Egy olyan közösségi platformról van szó, ami a multimédiás tartalmakra helyezi a hangsúlyt, és a TikTokhoz hasonlóan remek felületet nyújt a virális tartalmak terjedésének.
Az Apple App Store legnépszerűbb alkalmazása lett a Xiaohongshu, miközben néhány hete még valószínűleg senki nem hallott róla a Kínán és a környező országain kívül. Megelőzte a toplistán még a ChatGPT-t is, és a közösségi média appok körében magabiztos vezetővé vált. Eredetileg a Xiaohongshut úgy emlegették, mint Kína válaszát az Instagramra. Szinte csak 1990 után született felhasználói vannak a platformnak, azon belül is jellemzően a női közönség a nagyobb. A felhasználói tábor összetétele nagyon hasonlít a TikTok kezdeti időszakában látottra.
A Xiaohongshu felülete leginkább a Pinterestre hasonlít attól függetlenül, hogy az Instagram kínai versenytársának szánták, és most a TikTok helyét veheti át. Azt azonban egyelőre még nem jelentenénk ki, hogy tényleg ez lesz majd a TikTok utódja. Hiszen egyelőre az sem biztos, hogy szükség lesz olyan applikációra, ami átveszi a TikTok helyét. Nagyon forró a talaj a szolgáltatás lába alatt, de sokan még mindig bíznak abban, hogy lesz megoldás az ügyére, és talpon maradhat.
A TikTok mostanra rengeteg amerikai állampolgár megélhetését jelenti, vagy legalábbis jelentős mértékben függ a platformtól, és az ott kialakított, felépített követői táborától. A Xiaohongshu számos kereskedelmi funkciót is biztosít amellett, hogy teret ad a tartalmak, fotók, videók megosztására a követőkkel. Éppen ezért került a látótérbe, mint lehetséges menekülőút.
A platformon tömegével jelentek meg azok a bejegyzések, amelyekben a felhasználók a #TikTokRefugee címkét használják. Ezzel igyekeznek bevonzani olyan követőket, akik ugyancsak a TikTokról „menekültek” a Xiaohongshura. Nehéz azt megmondani ezen a ponton, hogy mi lesz majd a Xiaohongshu népszerűségének felfutásából, de az mindenképpen ironikus lenne, ha az amerikai felhasználók az egyik kínai alkalmazásból a másikba vonulnának át. Miközben éppen azzal az indokkal tiltják be a TikTokot, mert a származása, háttere miatt nemzetbiztonsági kockázatot jelent.
A Xiaohongshu egyébként olyannyira nem új, hogy 2013-ban indult, több mint 11 éves, de a COVID-19 alatt kapták fel először igazán. 2020 előtt csak néhány tíz millió regisztrált használta, 2024-re viszont 300 milliós felhasználói kört ért el. Eddig jellemzően Ázsiában hódított, most viszont ez megváltozhat.
Az évek során a Xiaohongshu olyan támogatókra tett szert, mint az Alibaba, a Tencent, a ZhenFund, és lehetne még sorolni a listát hosszasan. Egy 2024-es befektetési körben már 17 milliárd dollárra értékelték, ha pedig tényleg sikerülne a nyugati világban is érvényesülnie, akkor valószínűleg hirtelen hatalmasat nőne.