Oldal I.
Amikor jómagam először játszottam a Sims-szel, már a második rész volt a porondon két darab kiegészítővel. Egészen addig azt gondoltam: „Hmm, életszimulátor…ezzel biztosan nem fogok játszani, hiszen erre ott a valódi élet”. Pusztán szakmai kíváncsiságból próbáltam ki a játékot, és akkor bizony látám, hogy ez jó! Bár valóban semmi értelmét, valódi végcélját nem találtam, mint élményre igenis rá lehet(ett) kattanni! Visszatekintve viszont a második alapjáték önmagában azért eléggé hiányos. Az adott technikai fejlettség mellett, az AI virágkorában szinte kötelező elemeket nélkülözött. Ezeket persze később, a kiegészítőkkel már apránként adagolták, felteszem szándékosan tartva vissza a jobbnál jobb ötleteket, hiszen a ráadásokat is el kellett valamivel adni.
A kiegészítők nem csak más kerettörténetből, környezetből, élethelyzetből indították simjeinket, ennél több szerepük is volt. Általuk csiszolódott szép lassan a grafikus motor, és a játékmenetet illetően is újabb lehetőségek jelentek meg. Most viszont itt a harmadik önálló epizód, mely az ígéretek szerint egyesíti az előd kiegészítőkkel együtt elérhető összes lehetőségét és még ki is bővíti mindazt. Alig fél óra játék után minderről meg is győződtem, sőt a harmadik rész felülmúlta minden várakozásomat.
Oldal II.
A történet szokás szerint a simek létrehozásával kezdődik, melyet egy elég összetett felületen oldhatunk meg. Itt megjegyezném, hogy a maximalisták lehet, hogy el sem tudják kezdeni a játékot, mivel annyi a lehetőség, hogy aki mindegyik kombináció végeredményét meg kívánja tekinteni, akár napokra is beleáshatja magát az „embergenerátor” rejtelmeibe. Első ránézésre úgy tűnhet, hogy most kevesebb öltözék, hajviselet, szem stb. van a lehetőségek palettáján, de ha jobban belemélyedünk, láthatjuk, hogy az alkotóelemek végtelenféle módosításnak vethetők alá. A haladó beállításokban a legapróbb részletekig konfigurálható minden miniatűr vonás, például: arcél, állfirma, a haj-, a bőr- és a szemszín árnyalatai. Az egyes ruhadarabokat, kiegészítőket is legapróbb részleteiben színezhetjük és textúrázhatjuk. Ugyanez vonatkozik a berendezési tárgyakra és az építőelemekre is.
Miután megalkottuk simjeinket, jöhet a beköltöztetés! Az előző részben hatalmas negatívumnak tartottam, hogy rokoni kapcsolat híján két sim nem költöztethető egy háztartásba. A probléma orvoslásra került és immár lakótársi viszonyban is élhetnek karaktereink. Házat viszont az eddig megszokottak szerint vásárolhatunk vagy építhetünk üres telekre. Itt annyi változott, hogy eldönthetjük, bútorozottan, vagy anélkül vesszük meg az új otthont. Az előbbi kicsit drágább, az utóbbinál pedig kiélhetjük lakberendező hajlamainkat a megmaradt kevéske kis pénzünkből, ami valljuk be, nem sok mindenre elég. Ennél a résznél nekem a hazai gazdasági helyzet jutott eszembe, de végülis nem csak nálunk áll így a helyzet, egyszerűen ez a valóság: nehéz kezdet, kevés pénz, kis lakás a legócskább bútorokkal. Innen indul a sztori, melynek célja, megvalósítani az álmainkat. A karakterek beállításánál kiválaszthatjuk azt a négy alaptulajdonságot, ami ezekkel leginkább összhangban áll. Ha például valamilyen művészi álmot dédelgetünk, célszerű az ezt erősítő jellemvonásokból válogatni, ha élsportolók szeretnénk lenni, inkább a fizikai erőnlétre koncentráljunk.
A játékmenet egésze jelentős változásokon esett át. Összetettebb, sokoldalúbb lett az élet a Sims világában. Ezúttal a szükségletek hatással vannak a hangulatra, amit úgy oldottak meg, hogy ha ezek mutatói egy bizonyos szint alá esnek, simünk rosszul érzi magát. A negatív hatásokra szerencsére már jó előre figyelmezet a játék. Ugyanígy minden egyes tárgy is kihat a kedélyállapotra, pozitív, vagy negatív értelemben. A régi, megunt bútorok lohasztják a hangulatot, például a kényelmetlen ágy, vagy akár az olcsó tűzhelyen elkészített étel. Az elemózsiák ezúttal már több fázisú szavatossággal is rendelkeznek. Ha egy kész kaját nem teszünk el a hűtőbe, folyamatosan romlik a minősége. Ezeket nem árt kidobni, a friss kosztok kidobása viszont pazarlás, amit a játék bizony negatív hangulattal büntet az éhező gyerekek miatt. Ha már az ételeknél tartunk, megváltozott a beszerzés menete is. Az előző részben csupán egy folyamatábra mutatta a rendelkezésünkre álló alapanyagok mennyiségét, ami ha elfogyott, telefonon tudtunk utánrendelni. Ezúttal az élelmiszereket a közértben vásárolhatjuk meg, méghozzá tételesen és mindenből annyit, amennyit szeretnénk. Az ételek ugyanis recept szerint, a megfelelő adalékokból készíthetők el. A boltban lehetőségünk van recepteket is vásárolni, melyeket először meg kell tanulnunk, csak azután készíthetjük el az adott hozzávalókból.
Oldal III.
A Sims 2 kiegészítőkben már ellátogathattunk néhány közösségi helyszínre, itt azonban az egész város él, még mobiltelefonok is csörögnek és a létező összes helyre elmehetünk, még akár munkába is elkísérhetjük simjeinket. Igaz, hogy a munkahelyek, iskolák és boltok belső tere nincs kidolgozva, de legalább addig sem kell az üres házat nézegetnünk, míg karakterünk ezekben a létesítményekben tartózkodik.
A városban találhatók még különféle üzletek, parkok, szórakozó-, kiránduló-, és horgászhelyek, iskolák, szakkörök és még sok minden más. Lehetőségünk van körbejárni, megismerni az egyes létesítményeket, ellátogathatunk a művészeti galériába, az ismerőseink otthonába, kórházba mehetünk szülni, látogatni vagy épp sportolhatunk a megfelelő helyen. Mindezeket egyben a térképnézet segítségével láthatjuk át, ahol lehetőség van bizonyos szempontok szerint szűrni is a helyszínek között.
A jártasságok rendszere is megújult. Az írást, festészetet, zenélést már nem csak úgy a vak világba fejleszthetjük, hanem ezeknek különböző szintjein lehetőségünk nyílik új tapasztalatokra, előnyökre szert tenni. A barkácsolás fejlesztésével például öntisztítóvá, vagy törhetetlenné tehetjük tárgyainkat, melyek ennek hatására sosem koszolódnak, sosem romlanak el. A számítógépünket is feltuningolhatjuk a jobb teljesítmény érdekében és megoldhatjuk vele a világ tudományos problémáit, melyekért busás pénzjutalmat kaphatunk. A távcsővel új galaxisokat fedezhetünk fel, amelyeket el is nevezhetünk.
Minden szakértelmhez tartozik egy jártassági napló is. Például, ha zenésszé fejlesztjük emberünket, akkor a naplóban nyomon követhetjük, hogy megtanult e minden lehetséges dalt, hogy mennyi pénzt keresett a zenéléssel, hogy mennyire ismertek a számai és hány koncertet adott. Végre igazi célokért küzdhetünk és ezzel a játék több értelmet kapott, mint valaha.
Oldal IV.
A szakértelmekhez bizonyos „küldetések” is kapcsolódnak, melyek teljesítése a munkahelyi mutatónkat és a jártassági szintünket is felemeli. Ilyen például, hogy zenészként zeneórákat tarthatunk az iskolában, vagy beugorhatunk a lebetegedett muzsikusok helyére.
Az összetett játékmenet következtében a kezelés talán kicsit bonyolult lett. A szabad akarat beállítását kissé elrontották, mivel ha középre húzzuk, akkor olyan mértékben csökken, hogy sokszor az alapvető szükségletek kielégítése is kiesik az automatizálás bűvköréből. Ezen beállítás mellett két simre már nagyon nehéz odafigyelni. Könnyítésképpen szerencsére a feladatok sorba rendezése tartalmaz egy újítást. Ha beállítunk egy egész sornyi teendőt, és közben felmerül valamely szükséglet kielégítésének igénye, akkor az automatikusan a sor elejére kerül, így nem kell eldobnunk a többi tevékenységet.
Nézzük a játék technikai részét! A főcímzene maradt a második rész jól megszokott dala. Ezt a kellemes, vidám dallamot nem lehet megunni és annyira a játék elmaradhatatlan részévé vált, hogy kár is lett volna kicserélni. A többi szám is hasonló módon illeszkedik a program egészéhez és minden helyszínnek megvan a saját témája. Extraként otthonunkban a rádióból különféle stílusokra specializálódott csatornákból válogathatunk.
A grafika természetesen sokat csinosodott a felmenőkhöz képest, miközben a gépigényt sikerült alacsonyan tartani. Maximális beállítások mellett (igaz csak 1024*768-as felbontáson) is tökéletesen futott a tesztgépen (egymagos 3.6 GHz-es proci és egy 8600 GT), ami azt jelenti, hogy egy viszonylag egyszerű masinán is élvezhető. Egyetlen pillanatra sem akadt meg, még a leggyorsabb időbeállítás mellett sem. Ha ennél gyengébb konfigon szeretnénk játszani, grafikai beállítások egész sora áll rendelkezésre, így van lehetőségünk eldönteni, mely látványelemről mondunk le.
Összességében mindent kihoztak a Sims 3-ból, amit ki lehetett. A cikkben leírt újítások csupán töredékei a játékban rejlő lehetőségeknek. Persze biztosan akad számos ötlet, ami már ott motoszkál a fejlesztők agyában és az az érzésem, hogy a legelső kiegészítőben majd ezek is megvalósításra kerülnek. A hatalmas szabadság élvezetes játékot eredményez és az új, érdekes célok (melyek már megvalósíthatók) képesek a gép elé szegezni a játékost akár olyan mértékben is, hogy mindenről megfeledkezik a való életében.