1. oldal - The Lord of the Rings Online
Egy kis hobbit, aki meghódította a nagyvilágot
J. R. R. Tolkien első kiadott regénye, A Hobbit, amely A Gyűrűk Ura előtörténetének tekinthető 1937-ben jelent meg és nagy népszerűségre tett szert mind a kritikusok, mind az olvasók körében. Maga a trilógia 1954-55-ben látott napvilágot, azonban csak a hatvanas évek végén, hetvenes évek elején került reflektorfénybe, és vált igazán népszerűvé. Ez volt az a korszak, amelyben feléledt az érdeklődés a germán, angolszász, kelta mitológia iránt, az emberek figyelme a fantasy irányába fordult. Klubok, vitakörök alakultak, hogy Tolkien műveinek mélyebb jelentését kutassák. A falakon feltűntek a Frodo Lives! (Frodó él!) graffitik. A hippi szülők körében elterjedt volt, hogy csemetéiknek a könyvek szereplőiről adjanak szép hangzású keresztneveket (aminek a csemeték, felnővén nem biztos, hogy örültek). Az angol író, aki egyetemi tanár, nyelvész és filológus volt, talán maga sem gondolta volna, hogy művei mekkora hatással lesznek a fantasy műfajának alakulására. Orkok, tündék, törpök, hobbitok, entek indultak útnak könyveiből, hogy meghódítsák a filmek, táblás- és kártyajátékok, asztali szerepjátékok és számítógépes játékok világát.
The Lord of the Rings Online
The Lord of the Rings Online - Shadows of Angmar, az első és egyetlen Középföldén játszódó MMO, 2007. április 24-én jelent meg a Turbine Inc. gondozásában. Megjelenésének évében elnyerte a GameSpy-tól "Az év MMO játéka" megtisztelő címet. Az ezt követő év novemberében jelent meg első kiegészítője, a Mines of Moria, melyet 2009 decemberében a Siege of Mirkwood követett. A játék teljességében a könyvek alapján készült, azok történéseit kövei nyomon, a filmekből nem merít (nem láthatjuk benne pl. Legolast pajzson lépcsőszörfözni).
A játék a tipikus MMO stílust követi: egy avatart irányítunk a világban, rajta keresztül lépünk kapcsolatba más játékosokkal és a világ elemeivel. Küldetések teljesítésével tapasztalati pontokat, újabb szinteket szerezhetünk. Szintlépéskor az új képességekre trainerünk meglátogatásával tehetünk szert, társainkkal pedig hat fős csapatokban kalandozhatunk, melyeknek, a más játékokban megszokott party elnevezés helyett itt, a könyvek hangulatához hűen fellowship (szövetség) az elnevezése. A csapatok összekapcsolásával akár 24 fős raideket is alkothatunk, ha kedvünk támad a raidküldetésekhez, vagy meglátogatni a raid instance-okban lakó nagyobb ellenfeleket. A guildeket (klánokat) a játékban kinshipnek hívják.
A LotRO gazdagon kínál mindent, amire egy MMO-ra szükségünk lehet: egyedül járhatjuk a világot, vagy együtt kalandozhatunk barátainkkal kisebb, vagy nagyobb csapatokban, együtt táncolhatunk, zenélhetünk, részt vehetünk az éppen aktuális fesztivál eseményeiben, eltölthetjük az időt képességeink, szakmáink fejlesztésével, kereskedhetünk az aukciós ház segítségével, más játékosok ellen játszhatunk hősként, vagy szörnyek bőrébe bújva. Berendezhetjük házunkat és megcsodálhatjuk másokét, vagy akár horgászhatunk is.
A pályák igényesen, esztétikusan tervezettek, a karakterek, fegyverek, páncélok részletesen kidolgozottak, a szörnyek változatosak, a háttérzene kellemes, az egyetlen negatívum az öregecske engine, amely bizony fejlesztésre szorulna. A motor, bár régi, még mindig erősebb gépet igényel, és ha ilyenünk van, még akkor is előfordul, hogy mozgás közben a táj időnként bedöccen, vagy karakterünk nem reagál olyan gyorsan parancsainkra, ahogy szeretnénk. Az animációk minősége nem egyenletes: pl. a lovak mozgása részletesen kidolgozott és finom, de nézzük csak meg, hogyan mutat, egyébként könnyed, szép mozgású tünde karakterünk, amikor felugrik a levegőbe.
Az évek során a játék kezelőfelülete sokat fejlődött, egyre több kényelmi funkcióval lett kiegészítve. A küldetések leírását kényelmesen kezelhető questlogunk tartalmazza, a térkép megmutatja, hová kell mennünk teljesítésükhöz. Pár gombnyomás segítségével, menüből juthatunk el az instance-okba, vagy vehetünk részt skirmishekben (ezek instance-olt, rövidebb csaták).
Az alkotók minden téren nagy gondot fordítottak arra, hogy a szereplőket, a környezetet és a történetet a könyvekhez hűen adják vissza. Az egyszerűbb küldetések mellett léteznek epikus küldetéssorozatok is, a sztorivonalat ezek segítségével ismerhetjük meg: a játék ezeket könyvekre, fejezetekre osztja. Az alapjáték epikus küldetései Frodo Völgyzugolyba való érkezéséig tartanak; egészen a Mória bányái felé való útnak indulásig követhetjük az ifjú hobbitot. A Mines of Moria kiegészítőben Celeborn és Galadriel parancsnoksága alatt harcolhatunk a tündék oldalán az ork seregek ellen, elkísérhetjük őket Dol Guldurig, a gyűrűlidércek félelmetes erődjéig. A Siege of Mirkwoodban az Anduin folyón átkelve a tündék oldalán folytatjuk a harcot Szauron sötét seregei ellen.
Az epikus küldetések során bejárhatjuk a Gyűrűk Ura nevezetes helyszíneit, és különleges alkalmakkor, nagy ritkán találkozhatunk a főszereplőkkel is, ne számítsunk azonban arra, hogy egy az egyben a könyvből megismert jelenetek részesei leszünk, de ne búsuljunk ezen, mindig ott leszünk a háttérben, a főszereplőket segítve, a Szövetség útját egyengetve, a könyv meg nem írt fejezeteinek hőseként.
2. oldal - Az új előfizetői rendszer sikere
Az új előfizetői rendszer sikere
A szeptember 10-én életbe lépett újfajta előfizetői rendszernek köszönhetően a Turbine bevétele októberre a duplájára nőtt. Több mint egymillió új játékos érkezett, hogy kipróbálja a Középfölde nyújtotta kalandlehetőségeket, és azoknak az egyötöde is visszatért, akik régebben már abbahagyták a játékot.
A siker titka abban rejlik, hogy az új rendszer szabad választási lehetőséget kínál: lehetővé teszi, hogy az alapjátékot ingyen letöltsük, időkorlát nélkül kipróbáljuk, és ha elnyerte tetszésünket, saját magunk dönthetjük el, hogy melyek azok a funkciók, kiegészítők és extrák, melyekért hajlandóak vagyunk fizetni.
A régi előfizetői rendszerben vagy havidíjat fizettünk, vagy fix összegért örökös tagságot vásárolhattunk. Az új rendszerhárom csoportja osztja a játékosokat: ingyenes, prémium és VIP. A rendszer bevezetésével a már meglévő játékosbázis is elégedett lehet: a régi havidíjas előfizetők automatikusan premium tagokká váltak, aki pedig örökös tagságot vásárolt, az új rendszerben örökös VIP tag lett. Ha új játékosok vagyunk, első vásárlásunkkal premium tagokká válunk. VIP tagságot havidíjért kaphatunk.
Az online bolt a játékon belül található, egyetlen gombnyomással érhetjük el. Ebben Turbine pontokat használhatunk fizetőeszközként, amiket nemcsak pénzért vásárolhatunk meg, hanem a játékon belül is szert tehetünk rájuk kalandozásaink során, pl. küldetések teljesítésével, területek felfedezésével. A VIP előfizetők havonta automatikusan 500 Turbine ponttal lesznek gazdagabbak.
A boltban olyan tárgyakat, vásárolhatunk, melyek karakterünket segítik kalandozásai során (pl. gyógyitalok, bónusz statok), vagy csak kényelmesebbé (több hely a bankban), vagy színesebbé (extra emote-ok, hátasok) teszik a játékot, itt vásárolhatunk plusz karakter helyeket, vagy megvehetjük akár a játék kiegészítőit is. Egy VIP előfizető pl. aki most kezdi a játékot, azalatt az idő alatt, míg felnevel egy karaktert az alapjátékban, össze tud gyűjteni annyi Turbine pontot, amelyből megveheti az első kiegészítőt, annak végigjátszásával pedig elég pontja lehet a folytatás megvásárlásához. Az ingyen játszóknak is van erre lehetősége, de nekik ezért persze sokkal komolyabban kell dolgozniuk.Jó hír azoknak a játékosoknak, akik a játékon belül szeretnek maguknak érdemeket és jó felszerelést szerezni, hogy nincsenek a boltban olyan fegyverek, páncélok, felszerelési tárgyak, melyeket a végjátékban csak kemény csapatmunkával, raidek során lehet megszerezni, és melyek megvásárlásával a gazdagabb játékosok érdemtelenül előnyökre tehetnének szert.
Az alábbiakban ízelítőt szeretnénk kínálni a játék által nyújtott lehetőségekből, és egy kis útravaló lembast tenni azoknak a tarisznyájába, akik kedvet kaptak hozzá.
3. oldal - Játszható fajok és karakterosztályok
Játszható fajok és karakterosztályok
A játékban az emberek, tündék, törpök és a hobbitok a játszható fajok (játszhatunk szörnyekkel, is, róluk részletesen a Monster play részben szólunk). Mindegyik fajból indíthatunk férfi, és női karaktert egyaránt, kivéve a törpök esetében, náluk ugyanis sosem lehet tudni, mi rejtőzik a szakáll alatt.
Az alapjátékban hét karakterosztály közül választhattunk (burglar, captain, champion, guardian, hunter, loremaster, minstrel), a Mines of Moria megjelenésével két új karakterosztályt kaptunk: a wardent és a runemastert.
[link target="_blank" href="http://www.youtube.com/watch?v=p42epQwzD1g"]
Burglar[/link]
Ezt a karakterosztályt Zsákos Bilbó inspirálta. A burglar (betörő) mestere az ellenfelek gyengítésének, trükkjeivel csökkenti az ellenfelek sebzését, és sebezhetőbbé teszi őket. Tud lopakodni, hátulról támadni, fellowship manővereket kezdeményezni. Különösen csapatban hatékony, inkább a többieket támogató, mint szóló típusú karakter.
Fajok: hobbit, ember
Szerepe: támogató (debuffer)
Nehézségi szint: haladó, kezdőknek nem ajánlott
Páncélzat: könnyű, közepes
Egykezes fegyverek: tőr, bunkó, buzogány, kard
Kétkezes fegyverek: -
Két egykezes fegyver: igen
Eärnur, Gondor utolsó királya ihlette, aki jó kapitányhoz illően, bátran vezette népét a csatákban, inspirálta embereit, és reménnyel töltötte el szívüket. A társait segítő, bátorító, buffoló közelharci karakter. Képes visszaadni az elvesztett morált, azaz gyógyító típusú harcos. Különböző fajta jelekkel képes megjelölni ellenfeleket, elősegítve, hogy társai többet sebezzenek rajtuk. Speciális segítőt, heraldot (hírnököt, fegyverhordozót) tud maga mellé hívni, aki az oldalán harcol.
Fajok: ember
Szerepe: buffer, gyógyító
Nehézség: közepes
Páncélzat: könnyű, közepes, nehéz
Egykezes fegyverek: tőr, balta, bunkó, kalapács, kard, könnyű pajzs
Kétkezes fegyverek: balta, bunkó, kalapács, kard, lándzsa, alabárd
Két egykezes fegyver: igen
A harc bajnoka, akárcsak Glóin fia, Gimli, akinek közelharci szakértelme Legolas íjásztudásával vetekedett. A champion hatékony, fáradhatatlan harcos, aki nemcsak hogy nem riad vissza attól, ha egyszerre több ellenféllel kell harcolnia, hanem akkor érzi magát igazán elemében. Minél hosszabb ideig tart a csata, annál több fervor pontra tesz szert, amit aztán még erősebb, még hatékonyabb skillek végrehajtására használhat fel. Több különböző harci stílus (stance) közül választhat, van, amelyik a sebzést, míg más a védekezést helyezi előtérbe, természetesen mindig a másik rovására.
Fajok: ember, elf, törp
Szerepe: aoe melee dps
Nehézség: könnyű
Páncélzat: könnyű, közepes, nehéz
Egykezes fegyverek: tőr, balta, bunkó, kalapács, buzogány, kard, könnyű pajzs, nehéz pajzs (trait használatával)
Kétkezes fegyverek: balta, kalapács, kard, lándzsa, íj
Két egykezes fegyver: igen
Csavardi Samu ihlette, aki élete kockáztatásával, hűen védte szeretett barátját, Zsákos Frodót. A guardian a gyengék, és védtelenek őrzője, óvja őket a csatában, ahol mindig az első sorokban harcol. Nehéz páncélzatot viselő közelharcos, akinek feladata, hogy az ellenfél figyelmét magára vonja, és állja az ütéseket, míg társai saját feladataikra tudnak koncentrálni.
Fajok: hobbit, ember, elf, törp
Szerepe: tank
Nehézség: könnyű
Páncélzat: könnyű, közepes, nehéz
Egykezes fegyverek: tőr, bunkó, kalapács, buzogány, kard, könnyű pajzs, nehéz pajzs
Kétkezes fegyverek: balta, bunkó, kalapács, kard, lándzsa, számszeríj
Két egykezes fegyver: nem
A vadász karakterosztály modelljéül Legolas szolgált. A hunter a távolsági fegyverek mestere, messziről képes egyetlen ellenfélre pusztító erejű nyílzáport zúdítani, ám több ellenfél elleni harcban kevésbé hatékony. A harc során képességei használatával focus pontokat generál, melyeket ezután erősebb, hatékonyabb képességekhez használhat fel. Lövései, ütései, csapdái segítségével képes lelassítani ellenfeleit. Csatán kívül gyorsan tud futni. Jól ismeri az erdőt, és csapatát el tudja kalauzolni ("teleportálni") a nagyobb városokba.
Fajok: ember, elf, törp, hobbit
Szerepe: ranged dps
Nehézség: könnyű
Páncélzat: könnyű, közepes
Egykezes fegyverek: tőr, balta, bunkó, buzogány
Kétkezes fegyverek: lándzsa, íj, számszeríj
Két egykezes fegyver: igen
Mintájául Elrond, Völgyzugoly ura szolgált. A letűnt korok tudósa, és az ősi bölcsességek ismerője. Erejét, és tudását hatékonyan használja a sötétség erőinek megfékezésére. A loremaster az ősi tudás mellett az ellenfelek kordában tartásának is mestere. Képességei segítségével ki tudja vonni a harcból az ellenségek egy részét, míg társai legyőzik a többit. Szakértő ellenlábasainak gyengítésében (debuff) is. Ügyesen használja a természet erőit, állatokat hív maga mellé társnak, akik segítik a küzdelemben.
Fajok: ember, elf
Szerepe: támogató (debuff, cc)
Nehézség: nehéz
Páncélzat: könnyű
Egykezes fegyverek: kard (legendary traittel)
Kétkezes fegyverek: bot
Két egykezes fegyver: igen (legendary trait segítségével bot és kard)
Modellje az elbűvölő hangú Lúthien Tinúviel, kinek bajtársai csodálták, ellenségei félték énektudását. A minstrel (énekmondó, bárd) dalai segítségével erősíti, buzdítja társait. Éneke olyan lelkesítő, hogy visszaadja az elveszített morált, vagy olyan félelmetes (warspeech), hogy ellenfelei sebzésére is képes.
Fajok: ember, elf, törp, hobbit
Szerepe: támogató, gyógyító, buffoló
Nehézség: közepes
Páncélzat: könnyű, közepes (class trait segítségével)
Egykezes fegyverek: tőr, buzogány, kard, balta (csak törpék), könnyű pajzs
Kétkezes fegyverek: -
Két egykezes fegyver: nem
Mintája Celebrimbor, elf kovácsmester, a Három Gyűrű megalkotója. A rúnák őrzője és ismerője, aki képzett nyelvész, és ismeri a dolgok valódi nevét, és ez a tudás alkalmassá teszi arra, hogy hatalommal bírjon felettük. A Dragor rúnák csatában, a Nestad rúnák a gyógyításban segítenek, míg a Thalas rúnák segítségével csapattársait támogatja az őrző. A csatában a gyógyító rúnák használatával egyre erősebb gyógyító képességekre tesz szert, offenzív rúnák használatával támadó képességeit segíti. A bölcs rune-keeper okosan taktikázva dönti el, mikor melyiket használja, mivel az egyik a másikat gyengíti.
Fajok: elf, törp
Szerepe: dps, gyógyító
Nehézség: közepes
Páncélzat: könnyű
Egykezes fegyverek: rúnakövek, balta (csak törpék)
Kétkezes fegyverek: -
Két egykezes fegyver: nem
Alapja Haldir, a lothlórieni határ őrzője és testvérei, Rúmil és Orofin. Ezek a jól képzett harcosok nem viselnek nehéz páncélt, hogy könnyebben, gyorsabban mozoghassanak, de így is kemény ellenfelek, akik megvédik gyengébb társaikat a csatában. A lándzsa és a gerely mesterei. Pajzsuknak és speciális képességeiknek köszönhetően jól bírják a hosszú, nehéz küzdelmeket is. Alapképességeiket használva építik fel az ún. Gambit láncot, melynek segítségével fejlettebb, erősebb képességeiket is használatba vehetik.
Fajok: ember, elf, hobbit
Szerepe: tank, dps
Nehézség: nehéz
Páncélzat: könnyű, közepes
Egykezes fegyverek: tőr, balta, bunkó, kalapács, buzogány, kard, warden pajzs
Kétkezes fegyverek: lándzsa, gerely
Két egykezes fegyver: nem
4. oldal - Karakterkreálás és testre szabás
Karakterkreálás és testre szabás
A karakterosztályokat és fajokat külön filmecskék mutatják be, ha kedvet kaptunk valamelyikhez, továbbléphetünk, hogy létrehozzuk hősünket, akit jól megvilágított helyen, fajára jellemző háttér előtt láthatjuk.
Ma már alapkövetelmény, úgyhogy az arcvonásoknál bőséges lehetőségek közül választhatunk. A tündéknél az extrák különböző hajpántok, az embereknél és a hobbitoknál lehetnek szépségpöttyök, sebhelyek, ráncok, vagy szeplők is. Törpöknél extrák helyett természetesen szakáll beállításokat találunk.
A nekünk tetsző testfelépítést egy csúszkán választhatjuk ki, a szem-, bőr-, és a hajszínt paletták segítségével. A paletták színtartományát behatárolja a karakter származási helye: pl. a rohaniak szeme csak a kék, vagy a zöld árnyalataiban pompázhat, a bőrűk színe világos, míg a gondoriak között találhatunk egészen sötét bőrűeket is.
A paletták és a csúszka a variációs lehetőségek számát nagyon nagyra növelik, így kicsi a valószínűsége annak, hogy pl. két, pontosan azonos szemszínű karaktert találjunk, a kombinációkról nem is beszélve.
Ha nehezen találjuk az igazit, vagy csak kíváncsiak vagyunk a sokféle lehetőségre, kérhetünk véletlenszerű kombinációkat, ezekből aztán, a nekünk tetsző részleteket lelakatolva addig nyomogathatjuk a random gombot, amíg el nem jutunk az áhított külsőig.
A játék, néhány gyakoribb elő-, és utótag felsorolásával, és rövid útmutatóval nyújt segítséget karakterünk elnevezéséhez. Kérhetünk számítógép által generált nevet is. Sajnos előfordul, hogy a játék olyan neveket is felajánl, melyek már használatban vannak, így ezeket mégsem választhatjuk.
Ha elégedetlenek lennénk kész karakterünk külsejével, a nagyvárosokban található borbélyok meglátogatásával utólag is igazíthatunk rajta.
A játék során karakterünk kinézetét még egyedibbé tehetjük ruházatunk színének átfestésével, és ha ez még nem lenne elég, ruhadarabonként beállíthatjuk, hogy melyik legyen az a szett, ami rajtunk látható. A játék a háttérben természetesen a "valódi" felszerelésünk statisztikáival fog számolni, míg karakterünket az általunk áhított külsővel jeleníti meg. A kozmetikai jelleggel használt ruhadarabokat nem szükséges külön-külön minden altunknak megvenni, mivel ezek saját karaktereink között megoszthatóak.
A részletes karakterkreálásnak, és a fenti rendszernek köszönhetően a játékban mindig változatos külsejű, egyedi karaktereket láthatunk, és nem fogunk klónokba botlani.
5. oldal - Játékmechanikai "mi micsoda?"
Játékmechanikai mi micsoda, dióhéjban
A külcsíny után a belbecsről is illik néhány szót ejtenünk. A játék rendszere, mint a legtöbb MMO-é igen összetett, itt most csak néhány fontosabb, vagy érdekesebb, főként karakterünkkel kapcsolatos elemére térünk ki röviden.
Egyedi a LotRO-ban, hogy azt a tulajdonságot, melyet más játékokban életerőnek hívunk itt morálnak nevezik, ez a harci kedvünket jelképezi. Ha legyőztek minket, azaz elfogytak a morál pontjaink, akkor nem a temetőben térünk magunkhoz bús kísértetként, csupán legyőzöttek leszünk, és visszakerülünk a legközelebbi táborba. Léteznek olyan karakterek, akik a morálunkat tudják regenerálni, más rpg-kben ők a gyógyítók, papok, druidák lennének, LotROban ők a minstrel, rune-keeper, és a captain karakterosztályok tagjai. Ők nem a sebeink bekötözésével, vagy gyógyító varázslatokkal tesznek minket újra harcképessé, hanem buzdító szavakkal, történetekkel, dalokkal.  A különböző területeken a morálunk, és harci képességeink nem állandóak, a Szauron egységei által irányított sötét, ellenséges vidékeken, félelmetes szörnyek közelében gyengébbek, sebezhetőbbek vagyunk, míg a Megye békés, barátságos mezőin, vagy Bombadil Toma, Galadriel, vagy Gandalf inspiráló társaságában eltölti szívünket a remény. Lelkiállapotunkat a játék kezelőfelülete is tükrözi, ha teljesen eluralkodik rajtunk a félelem, a világ sötétségbe borul, még a mini térképen át is Szauron szeme kukkant le ránk.
Hogyan alakíthatjuk, fejleszthetjük karakterünket a játék során?
Ahogy újabb szinteket, jobb felszerelést szerzünk a játékban, alaptulajdonságaink is úgy nőnek, harci képességeink egyre jobbak lesznek, de fejlesztésükre más lehetőségeink is vannak. Különböző hőstetteket hajthatunk végre, ez lehet adott számú szörny megölése egy területen belül, képességeink ismételt használata, vagy rejtett helyszínek, egyedi tárgyak felfedezése. Ezeket a hőstetteket a játék Deednek nevezi, mechanikájuk lényegében hasonló a más játékokból megismert achievement rendszerekhez. Egy-egy deed végrehajtásáért nemcsak nevünk mellé kitehető titulust kaphatunk, hanem Turbine pontokat (ezeket az online boltban költhetjük el) és Traiteket is.
A Traitek kisebb-nagyobb bónuszokat, plusz tulajdonságokat adnak. Működésük mechanikailag a WoW glyph rendszeréhez hasonlítható, de hatásukat tekintve a LotRO-ban ezek valójában a talentek megfelelői.
A Traitek négy kategóriában oszthatóak: Virtue, Class, Racial és Legendary. A Trait-helyek száma szintfüggő, maximum szinten 5 Virtue, 5 Class, 7 Racial helyünk van, és 3 Legendary, ezekre tehetjük be az általunk megszerzett traitek közül azokat, melyeket kiválasztunk. Bizonyos traiteknek több szintje is létezik. Traitjeinket a nagyvárosokban található bárdok segítenek kicserélni, némi pénzadomány fejében.
A Virtue Traitek tulajdonságainkra, harci képességeinkre adnak bónuszokat. Területek felfedezésével, szörnyek pusztításával tehetünk rájuk szert. A Class Traitek, mint a nevük is mutatja, karakterosztályhoz köthetőek, megadott képességeket erősítenek. Képességeink sűrű használatával szerezhetjük meg őket. A Racial Traitek fajonként különböző traitek, szörnyek ölésével juthatunk hozzájuk.  Vannak köztük pl. új szakértelmek, ill. teleport az adott fajra jellemző területre. A Legendary Traitek karakterosztályhoz kötődő, nagyon erős képességek. Kalandozásaink során a szörnyektől, barátainktól, vagy az aukciós házból szerezhetjük be a hozzájuk szükséges könyveket, ill. 45. szinttől speciális, karakterosztályhoz kapcsolódó küldetések teljesítésével tehetők elérhetővé.
Title, azaz titulus, rang, vagy cím, amit a nevünk mellé kitehetünk, egyedibbé téve ezzel karakterünket. Vannak könnyen elérhető, és nehezen megszerezhető titulusok. Alapban egy titulust kapunk, az alapján, hogy hol születtünk. Újabbakat küldetések, hőstettek végrehajtásával, pvp rangok elérésével, vagy szakmánk különböző mesteri szintekre való fejlesztésével szerezhetünk.
Néhány a sok cím közül:
The Undying – elértük a 20. szintet anélkül, hogy legyőztek volna
Spider-Foe – legyőztünk 30 pókot Bree környékén
Master Apprentice Woodworker – a favágás mestere
Vanquisher of Thaurlach – Balrog legyőzéséért járó cím
Footman, High Warden – pvp titulusok
Fontos megemlítenünk még a Destiny pontokat is, melyeket szintlépésért, küldetések teljesítéséért ill. pvp-ért is kaphatunk. Ezeket pl. ideiglenes tulajdonság-, vagy szakértelem növelésére, rövid ideig tartó xp bónuszok megvételére használhatjuk. Szörnyeknél (róluk később, a pvp részben szólunk) skilleket és traiteket vehetünk belőlük. A Destiny pontokon osztozik az összes hősünk, és karakterünk, függetlenül attól, hogy melyikkel szereztük meg azokat.
A harcrendszer különlegessége a társainkkal együttműködve végrehajtható ún. fellowship manőverek rendszere. Ezek a közösen végrehajtható manőverek igen erősek, akár egy vesztesnek látszó csata kimenetelét is megváltoztathatják, segítségükkel gyógyíthatunk csapatunkon, vagy erősíthetjük azt, segítőket hívhatunk, vagy nagyot durranthatunk a szörnyekbe. Mivel hatásuk igen erős, végrehajtásuk ennek megfelelően jó szervezést és koordinációt igényel.
A könyvekben találkozhattunk olyan különleges fegyverekkel, mint Fullánk, a tőr, melyet Bilbó és Frodó forgatott, Glamdring, a kard, melyet Gandalf használt a Balrog ellen, vagy Aragorn Andúrilja. Nekünk is lehetőségünk van szert tenni hasonló, legendás fegyverekre, melyek abban különböznek a normál fegyverektől, hogy tovább fejleszthetőek, alakíthatóak. Amikor velük kalandozunk, ők is kapnak xp-t és szinteket. Pontokból tehetjük erősebbé azokat a buffokat (legacy), melyekkel fegyverünk minket erősít, a rajta található foglalatokba pedig ún. reliceket helyezhetünk, melyekkel újabb bufokkra tehetünk szert.
6. oldal - Foglalkozások, szakmák
Foglalkozások, szakmák
A játékban hét különböző foglalkozás létezik, ezekből karakterenként egyet sajátíthatunk el. Minden foglalkozás tulajdonképpen egy olyan csomag, amely három szakmát foglal magában a létező tízből, különböző kombinációkban:
Armourer - Metalsmith, Prospector, Tailor
Explorer - Prospector, Forester, Tailor
Armsman - Prospector, Weaponsmith, Woodworker
Tinker - Prospector, Jeweler, Cook
Yeoman - Tailor, Cook, Farmer
Woodsman - Forester, Woodworker, Farmer
Historian - Weaponsmith, Farmer, Scholar
A szakmák közül találunk olyat, amelyeknek lényege az alapanyagok (fémek, fa, bőrök stb.) gyűjtése és feldolgozása, másoknak a késztermék (páncélok, fegyverek, gyógyitalok és más fogyóeszközök) gyártása, ezeket a foglalkozás csomagok különböző arányokban tartalmazzák. Ennek függvényében bizonyos foglalkozásokban könnyebben tudunk haladást elérni, és pénztárcánkat sem terheli meg annyira. Könnyű foglalkozásnak számítanak a Farmer, Prospector, Forester, Jeweler és a Cook, mivel űzőik az alapanyagok nagy részét saját maguk össze tudják gyűjteni, vagy megtermelni. Közepesen nehéz ebből a szempontból a Tailor, Metalsmith, Weaponsmith, Woodworker. A legnehezebb a Scholar dolga, mert neki az alapanyagok beszerzésében nagyobb mértékben kell másokra támaszkodnia.
Ha foglalkozást szeretnénk váltani, erre is van lehetőség, de azokból a szakmából, melyeket az új foglalkozás nem foglal magában, elveszítünk mindent, ami eddig tanultunk. Azok a szakmák, melyeket az új foglakozás is tartalmaz, természetesen megtartják szintjüket, és a megtanult receptjeinket sem fogjuk elfelejteni.
Az alap recepteket trainerünk tanítja, a többit kereskedő npc-ktől vehetjük, vagy az aukciós házból, ill. szörnyektől juthatunk hozzájuk. Léteznek olyan, egyszer használatos receptek is, melyek nem lesznek gyűjteményünk örök darabjai, segítségükkel csak egyszer készíthetjük el az adott tárgyat, és ha újra létre akarunk hozni egyet, újra be kell szerezzük a receptet. Extra receptekhez és fejlődési lehetőségekhez juthatunk, ha belépünk foglalkozásunknak megfelelő céhbe.
A késztermékeket városokban található műhelyekben tudjuk legyártani, és az alapanyagokat is ezeken a helyeken tudjuk feldolgozni. Léteznek olyan tárgyak, melyek elkészítéséhez nem elég az alap műhely felszereltsége, ilyen superior műhelyeket már kevesebb helyen találhatunk.
Ha szakmánkat megfelelő szintre vittük, alapban 5% az esélyünk arra, hogy jobb minőségű tárgyat hozzunk létre, pl. olyan páncélt, amelyen több a bónusz vagy jobbak a statok. Ezt az esélyt jelentősen növelhetjük a scholarok által gyártott speciális tekercsek, vagy extra alapanyagok használatával. A különösen jól sikerült tárgyaknak saját nevet adhatunk.
Nézzük meg, mit takarnak a különböző foglalkozások, és kinek melyiket érdemes választania.
Armourer (páncélkészítő): sokféle páncélt tud előállítani, de leginkább a nehézpáncélzat és pajzsok készítésének szakértője. Ki tudja bányászni az ezekhez szükséges érceket, ám a könnyebb páncélok készítéséhez szükséges alapanyagokat másoktól kell beszereznie. Ez az egyetlen foglalkozás csomag, amely a többi szakma által használt szerszámok, és a nehéz páncélok készítéséhez szükséges metalsmith szakmát magában foglalja. Jó választás pl. guardian, captain, vagy champion karaktereknek.
Explorer (felfedező): ez a csomag két gyűjtögető szakmát is magában foglal, melyek jó megélhetést biztosítanak a felfedező számára, aki képes érceket bányászni (prospector), fát és állatbőröket gyűjteni (a forester mindkettőt tudja). Ez utóbbi adja az alapanyagot a könnyű- és közepes páncélok előállításához, melynek az explorer a mestere. Ez a foglalkozás könnyű, vagy közepes páncélt viselő karaktereknek ajánlott, mint pl. burglar, hunter, minstrel, lore-master, rune-keeper. Ha több altunk is van, és mindegyikkel szeretünk elmélyedni a különböző szakmák rejtelmeiben, érdemes ezt a csomagot fő karakterünknek választani, mert vele járunk-kelünk legtöbbet a világban.
Armsman (fegyverkészítő): az összes fegyverfajtát képes elkészíteni. A fémből készült fegyverekhez (kardok, különböző balták, tőrök) saját maga tudja gyűjteni az alapanyagot, de az íjak, számszeríjak, lándzsák, és egyéb fából készült fegyverek gyártásához mástól kell beszereznie. Ha főleg ez utóbbiak gyártásával szeretnénk foglalkozni, válasszuk inkább a Woodsman foglalkozást. Az armsman jó választás azoknak, akik a csatában pengéket forgatnak.
Tinker: ez a csomag az ékszerész (jeweler), bányász (prospector), és szakács (cook) szakmák érdekes egyvelege. A tinker a saját maga gyűjtötte alapanyagokból nyakláncokat, fülbevalókat, gyűrűket készít. A szakács szakma, amely nem tartozik szorosan a másik kettőhöz, inkább csak töltelékként került bele ebbe a csomagba. Mivel az ékszerész készítette tárgyak mindenki felszerelésének a részét képezik, és a buffoló ételek is jól jönnek az összes karakter számára, ezért ez a foglalkozás bárkinek hasznos lehet.
Yeoman (kisgazda): akinek szakács szakma a kedvence, az jól dönt, ha kisgazda lesz, mivel farmerként meg tudja termelni a főzéshez szükséges hozzávalókat. A csomag kiegészítésként tartalmazza még a tailor szakmát, ha valaki inkább ezzel szeretne komolyabban foglakozni, azaz könnyű és közepes páncélokat akar készíteni, annak inkább az explorer foglalkozás ajánlott, mivel az tartalmazza az alapanyagok beszerzéséhez és feldolgozásához szükséges gyűjtögető szakmát is.
Woodsman (erdőlakó): a fából készült fegyverek (íjak, számszeríjak, lándzsák) készítésének mestere, az ehhez szükséges alapanyagokat is ő gyűjti, és dolgozza fel. Kiegészítésként mezőgazdasági tevékenységet folytat. Ajánlott azoknak a huntereknek, akik szeretik maguk elkészíteni fegyvereiket. Aki szeretne pengéket is kovácsolni, annak inkább az armsman foglalkozást ajánljuk.
Historian (történész): ennek a foglalkozásnak a fő vonzereje a scholar (tudós) szakma, amely kizárólag ebben a csomagban található. A scholar buffoló és egyéb tekercseket, gyógyitalokat és festékeket tud készíteni. A munkájához szükséges alapanyagokat romok között keresgélve, a természetben, vagy elhunyt szörnyek hagyatékában találja, vagy másoktól veszi, mivel ezek nagy része foglalkozástól függetlenül bárki által begyűjthető. A tárgyak, melyeket készít olyan fogyóeszközök, melyeket mindenki használ, ezért mindig kelendőek az aukciós házban. A történész kiegészítésképp a földműveléshez, és a pengék kovácsolásához is ért. Ha főzni is szeretnénk, akkor válasszuk inkább a yeoman foglalkozást, ha a pengék készítését szeretnénk fő profilunknak, akkor az armsmant.
7. oldal - Skirmish rendszer
Skirmish rendszer
A Siege of Mirkwood kiegészítővel került a játékba ez a rendszer, melynek segítségével könnyen, gyorsan, fárasztó utazgatás nélkül egyedül, vagy barátainkkal rögtön fejest ugorhatunk egy általunk választott rövidebb kalandba.
A skirmishek instance-olt, ismételhető rövidebb csaták, pl. segíthetünk a védőknek Gondamon ostrománál, harcolhatunk Elrohir és Elladan oldalán a Sötét Úr csapatai ellen bruineni gázlónál vagy megvédhetjük a Pajkos Póni fogadót a rablók támadásától.
Hogyan kezdhetünk bele a dologba?
Harmincadik szint fölött levélben kapjuk a küldetést, hogy keressük fel a skirmish táborok valamelyikét, ahol a tábor kapitánya újabb küldetéssel lát el minket. Skirmish táborok a nagyobb városok, települések közelében találhatóak.
A küldetés megkezdésével beteleportálhatunk saját instance-olt területünkre, ahol némi eligazítás után már meg is idézhetjük npc segítőnket, és fejest ugorhatunk első csatánkba, amely tulajdonképp maga a tutorial.
A turorial elvégzése után már a menüből is be tudunk majd csatlakozni különböző skirmishekbe. Kiválaszthatjuk a nekünk megfelelő nehézséget is, ill. hogy szólóban, duóban, kisebb, nagyobb csapatban, vagy 12 fős raidben szeretnénk teljesíteni a feladatot. A játék az ellenfeleket a megadott beállítások alapján, szintünkhöz igazítva hozza létre.
A siker jutalma pénz, xp, skirmish pontok, tokenek és persze a dicsőség. A pontokból, tokenekből felszerelést vehetünk magunknak, vagy skirmish npc-nket - akinek saját traitjei vannak - fejlesztgethetjük tovább. A traitek segítségével segítőnk szerepét is kiválaszthatjuk, lehet warrior (melee dps), protector (tank), herbalist (healer), archer (ranged dps). A tábor kapitánya, némi ellenszolgáltatás fejében segít elrendezni npc segítőnk traitjeit, akire rá is fér a fejlesztés, mivel eleinte kicsit gyengécske. Ha nem tetszik segítőnk fizimiskája, fölös tokenjeinket akár ennek megváltoztatására is költhetjük.
Mindegyik választható skirmishez tartozik egy-egy napi quest is, extra jutalmakkal, ezért ha egy nap több skirmisht szeretnénk végigcsinálni, érdemes mindig újat választani, és nem ugyanazt ismételgetni. Ha mégis lenne egy kedvencünk, ahová gyakran visszatérünk, azt sem fogjuk megunni, mert a randomizált elemeknek köszönhetően két csata sohasem lesz ugyanolyan, mindig más-más ellenfelekkel fogunk találkozni.
8. oldal - Monster Play
Bújjunk a szörnyek bőrébe: Monster play
A LotRO pvp, pontosabban PvMP (Player versus Monster Player, azaz játékosok szörnyjátékosok ellen) rendszere, mint a neve is mutatja, különleges. Nemcsak saját hős karakterünkkel vehetünk részt benne, ha elértük a 10. szintet, magas szintű (65-ös) szörnyek bőrébe bújhatunk, és harcolhatunk játékostársaink hősei ellen. Ezeknek a
szörnykaraktereknek is megvannak a saját küldetései, deedjei, titulusai, és guildjei (a szörnyguildek neve Tribe). Saját hős karakterünkkel 40. szinttől léphetünk csatába.
Egyetlen nagy csatatér áll a játékosok rendelkezésére, egy Megye méretű pálya, Ettenmoors, ahol öt vár elfoglalása a feladat. Ha az egyik oldalnak van legalább két vára, akkor megnyílnak előtte a Delving of Frór nevű dungeon kapui, ahol a számítógép által irányított szörnyek legyőzésével mesés kincsekre tehet szert. Mivel csak két vár kell, hogy teljesüljön ez a feltétel, előfordulhat, hogy mindkét oldal bebocsátást nyer a dungeonba, ilyenkor a játékot még érdekesebbé teszi, hogy a szörnyjátékosok és hősök harcolnak egymás, és a gép által irányított, harmadik oldal ellen is.
Az ellenfél megöléséért szörnyként (creep) Infamy és Destiny pontokat, a hősként (freep) Renown pontokat kapunk. Ha legyőztük az ellent, rangokat kaphatunk. Hősként minél magasabb a rangunk, annál jobb felszerelést tudunk vásárolni, szörnyként pedig saját képességeinket fejleszthetjük tovább. Kezdő szörnyünk kinézete még meglehetősen szerény, de ahogy fejlődünk egyre félelmetesebb és tiszteletet parancsolóbb lesz. A humanoidok szebb páncélokat kapnak, a szörnyek új bundát/mintázatot.
A játszható szörnyek sora igen változatos, kedvünk szerint pók, warg, és négyféle ork bőrébe bújhatunk:
Orc reaver: brutális, harcra született szörny, akinek a csatamező az otthona. Dual-wieldező közelharci dps karakter.
Spider Weaver: ellenfeleit mérgekkel és hálókkal manipuláló óriáspók. Képes magát beásni a föld alá.
Uruk Blackarrow: ork íjász, aki hatalmas ereje segítségével feszíti meg íját. Távolsági harcos, aoe, dot képességekkel.
Uruk Warleader: félelmetes és sokoldalú ork hadvezér, tank, buffer, és gyógyító képességekkel is rendelkezik.
Warg Stalker: halálos, csendes lopakodó.
Orc Defiler: gyógyító, aki mindemellett a mérgek, és pusztító kórok mestere is.
Troll: alapban nem választható szörny, bizonyos feltételeknek teljesülnie kell, hogy felvehessük a küldetést, ezen kívül 5000 Destiny pontot ki kell perkáljunk, hogy egy óráig (vagy amíg háromszor meghalunk) trollal játszhassunk. A hősök oldalán is létezik ennek megfelelő küldetés, ott egy ranger bőrébe bújhatunk. A kiegészítők megjelenése előtt mindkettő félelmetes ellenfélnek számított, manapság már nem annyira erősek, de a segítségükkel még mindig kellemes perceket szerezhetünk társainknak, és kellemetleneket ellenfeleinknek.
[bold]
Első monster play élmények[/bold]
Ahogy jóképű orkom, Shakshakbash kitette a lábát a kapun, és barátságosan bökdösni kezdte az első útjába kerülő hernyót, hogy szorgos, becsületes munkával megkeresse a mindennapi betevőre valót, máris felbukkant egy gonosz, rosszarcú hobbit, és orvul hátbabökdöste.
Amíg vártam egy kicsit, hogy a bűnös félszerzet magába szálljon, vagy elunja a várakozást, körülnéztem a táborban, és örömmel állapítottam meg, hogy szörny oldalon is számos raid és szóló küldetés közül válogathatunk. A történtek fényében a hobbitlábak gyűjtögetése már különösen élvezetes elfoglaltságnak tűnt.
Második próbálkozásra Shakshakbashnak már sikerült két hernyóig eljutnia, mire elérte a szomorú vég egy minstrel képében. Ezután a hernyókig sem sikerült kimenni, a bátor hősök már a kapuban várták, hogy a naiv, kezdő creepekre lecsaphassanak.
Gyorsan létrehoztam még egy worgot, az ő lopakodási képessége jól jött, hogy a gonosz hősök mellett elosonva a pálya többi részén is körülnézhessek. Sikerült részt vennem egy kisebb csatában is, és örömmel tapasztaltam hogy nem lagos, csak az engine szokásos döccenései voltak időnként zavaróak.
Tanulság: ha szörnnyel játszunk és szólóküldizni szeretnénk, csúcsidőben sehová se menjünk egyedül. Ha nagyobb, mozgalmas csatákban szeretnénk részt venni, mindenképp csatlakozzunk be egy raidbe. Egységben az erő.
9. oldal - Játékosok által előadható zene
Játékosok által előadható zene
A fejlesztők valami igazán egyedivel, és a játék világára jellemzővel szerettek volna előrukkolni, amikor kitalálták azt a rendszert, amely lehetővé teszi, hogy a játékosok zenélhessenek. Ötödik szinttől alapban minden karakter tud lanton és egy, a karakterosztályra jellemző hangszeren játszani. A minstrel az, aki minden hangszer használatát elsajátíthatja, és másoknak is megtaníthatja. A zenélés a billentyűzet megfelelő gombjainak lenyomásával történik, ill. lehetőség van előre megírt zeneszámok abc file-okból való beolvasására is. Több játékos együttest alkotva, egyszerre is zenélhet, míg a közönség tánccal, tapssal fejezheti ki tetszését. A rendszer a játék szociális aspektusait hivatott erősíteni.
Az elképzelés izgalmasan hangzik, sajnos a tapasztalat az, hogy a végeredmény legtöbbször a legnagyobb jóindulattal is maximum zöngicsélésnek nevezhető, midi hangzású prüntyögés, bár ez valószínűleg inkább annak köszönhető, hogy kevés a zenéhez értő játékos, és nem magát a rendszert minősíti. Ha szerencsénk van, kalandozásaink során találkozhatunk tehetséges előadókkal is valamelyik nagyváros főterén. Léteznek olyan játékosokból álló társulatok is, akik zenével kísért, komplex, igényes, egész estés színielőadásokat adnak elő.
10. oldal - Saját otthonunk
[bold]Hol pihenjen meg a fáradt kalandozó?
[/bold]
Ha elértük a 15. szintet és elég pénz áll rendelkezésünkre, házat vásárolhatunk magunknak, melyen minden karakterünk osztozik. Négyféle helyszín közül választhatunk: lehet barátságos, hobbit lakhelyünk a Megyében, masszív földalatti törp kőépítményünk Thorin's Hallban, barátságos házunk Bree emberek lakta földjén, vagy díszes tünde építményünk Falathlornban.
A házzal nemcsak új tárolóhelyeket és plusz teleportot kap csatákban megfáradt hősünk, hanem egy mini-játéknak is beillő terápiás tevékenységet, melyet lakberendezésnek hívnak.
Lakhelyünket újra tapétázhatjuk, kicserélhetjük a padlót, berendezhetjük bútorokkal, virágokkal, horgász-, vadász- és szörny trófeákkal díszíthetjük, a falakra festményeket aggathatunk és még háttérzenét is választhatunk. A házat körülvevő birtokot is ízlésünk szerint alakíthatjuk, kertünkbe lakomaasztalt, szobrokat, zászlókat, nagyméretű trófeákat, madárijesztőt, tűzijátékot és egyéb díszeket tehetünk.
Lakóhelyünket barátaink is meglátogathatják, ha úgy akarjuk, és mi is bekukkanthatunk mások házába, ha erre engedélyt kapunk.
Nemcsak karakterek, klánok is vásárolhatnak házat, ahol akár nagy összejöveteleket, ünnepségeket is lehet tartani, vagy a raidekben szerzett trófeákkal körülülve jókat lehet beszélgetni.
11. oldal - Easter eggek és összegzés
Egek, easter eggek!
Találhatunk a játékban rejtett, nehezen megközelíthető titkos helyeket, mint pl. egy hobbit falu a Megyétől nyugatra, és olyan kis poénokat, mint az apró homokvár Evendimben, a hóember Ered Luinban, vagy a kis mammut Forochelben. Néhány titkos helyszín megtalálásáért még titulust is kaphatunk. A megfelelő étrend betartásával különleges, evéssel kapcsolatos titulusokat is szerezhetünk, melyek a hobbitok kedvencei (pl. Breakfast Expert, Pie-Eating Champion). Rejtett, animációval kísért emote-okat sajátíthatunk el, mint pl. kézenállás, zsonglőrködés, fegyverünkkel való tisztelgés, ha bizonyos emote-okat százszor használnak karakterünkön.
Ha Goblin Townban, a trónteremben járunk, és kellemes perceket szeretnénk magunknak szerezni, feltétlenül nézzük meg a 300 c. filmből és annak előzeteséből elhíresült jelenet goblin változatát. Madness? Madness? You fool! This is Goblin-town!
Végezetül
Egy MMO mindig hosszabb távú elfoglaltságot jelent, ezért nem mindegy, melyiket választja az ember a sok közül, a nagy profit reményében gombaként szaporodó online játékok közül kevés tudja elérni, hogy fent tudjon maradni a piacon. A három éves LotRO kiállta az idők próbáját, és az új, sikeresnek bizonyult mikrotranzakciós rendszer bevezetésével biztosított lesz, hogy még hosszú évekig élvezhessük.  Reméljük a fejlesztések közé egyszer majd belefér az engine átdolgozása, felújítása is.
A következő kiegészítő, a Rise of Isengard megjelenése 2011 őszére várható.
Az ingyenes LotRO startjához készített vicces reklám
12. oldal - LotrO és általános MMO szószedet
LotRO kisszótár és túlélőcsomag más MMOkhoz szokott játékosoknak
PvMP – Player versus Monster Player, játékosok a játékosok által irányított szörnyek ellen
creep – PvMP-ben a szörnyek neve
freep – PvMp-ben a hősök neve
kinship – guild, klán
fellowship – group, party, csapat
LFF – looking for fellowship, partyt keresek (a más játékokban elterjedt LFG helyett)
farmolás - itt nem farmolás, ha valaki arról beszél, hogy "farmol", akkor valószínűleg zöldséget, vagy pipafüvet termeszt éppen.
Általános MMO szószedet
alt – kedvenc fő (main) karakterünkön kívül lehet több karakterünk is, ezeket nevezzük altnak
aoe (area of effect) – területre ható (képességek, ütések, varázslatok stb.)
buff – hosszabb-rövideb ideig tartó hatás, varázslat vagy effekt, amely karakterünket erősíti
cc (crowd control) – egyes ellenfelek ideiglenes kiiktatása a harcból, hogy zavartalanul foglalkozhassunk a többivel (pl. csapdákkal, varázslatokkal, de a sima mezei fejbesomás is megteszi)
class – karakterosztály, kaszt
debuff, debuffer – az ellenfél gyengítése, ill. az, aki az ellenfelet gyengíti, hosszabb-rövidebb ideig tartó effektekkel
dps (damage per second) – a másodpercenként kiosztott pofonok száma, ill. az, aki osztja őket. Dps karakternek azt nevezzük, akinek az elsődleges feladata az ellenfél gyors megsemmisítése, akár varázslatokkal, akár közelharci, vagy távolsági fegyverekkel.
dual-wield – két egykezes támadófegyver forgatása egy-egy kézben
lag – technikai jellegű problémákból adódó lelassulás (pl. szerver lag, kezelőfelület lag)
LFG (looking for group) – csapatot, partit keresek
LFM (looking for more) – már vagyunk páran, de még több embert keresünk a csapathoz
grind – grindelés, farmolás: pénz, tokenek, egyebek gyűjtésének érdekében végzett hosszas, fárasztó, repetitív tevékenység, gürcölés
instance – olyan terület a játékban, mely kizárólag saját, vagy csapatunk rendelkezésére áll
main (main character) – kedvenc, fő karakterünk
melee – közelharc, közelharci karakter
npc (non-player karakter) – nem játékos által irányított, azaz a számítógép által vezérelt karakter (pl. küldetéseket adó npc), magyar rövidítése njk (nem játékos karakter)
ranged – távolsági harc, és az arra szakosodott karakter
skill – képesség, szakértelem
tank – az a legény (leány), aki az ütéseket állja, szerepe, hogy az ellenfél figyelmét magára vonja, mivel általában ő bírja a legjobban az ütlegeket (mondhatni tartós elem)
trainer – tanító, akitől új képességekre tehetünk szert szintlépéskor