Térkő és kátyú mindenütt

A műfajban totális kezdőként kipróbáltam a Bluetouch BTX 250 elektromos rollert.

Térkő és kátyú mindenütt

85 %
{{ average }} %
Szerzői értékelés
Szerző
85
%
Olvasói értékelés
Olvasó
Olvasói értékelés
{{ average }}
%
{{ average }}
%

Az ellentmondásos megítélésű e-rollerek virágkorukat élik napjainkban, szinte nincs is olyan nap, hogy ne hallanánk valami hírt a témában, attól kezdve, hogy milyen új járgány jelent meg a piacon, a baleseteken át, egészen addig, hogy éppen honnan tiltották ki az ilyen járműveket. Május elsején Budapesten is megjelent a Lime, mely az e-rollerek egyik legnagyobb bérbeadója világszerte, és egyre többen is vesznek maguknak ilyen rollert, így egyre nagyobb számú halkan (vagy nem, de erről majd később) száguldozó rollerest látni az utakon.

A Bluetouch BTX250 júniusban érkezett webshopunkba, és azóta bárki kipróbálhatja a járművet, ha elzarándokol a Tüzér utcai üzletbe. Ezt tettem én is, amolyan mélyvizes teszttel egyből hazagurultam vele. Összehasonlítási alapom nincs, ahogy már említettem, teljesen újonc vagyok a témában, ez az első e-bármi, amihez szerencsém volt. További súlyosbító körülményként meglehetősen félős közlekedő vagyok, alapvetően nem szeretem, ha valami a sétatempónál gyorsabban megy, és azt nekem kell irányítani, pláne, ha rajtam kívül más is van az utakon. Ennek megfelelően az elmúlt lassan két évtizedben szárazföldön a bicikli volt a leggyorsabb eszköz, amit vezettem, azt is csak nagyon ritkán, és kizárólag kihalt vidéki utakon. (Vízen kicsit szélesebb a repertoárom, de az más tészta.)

Galéria megnyitása

A hosszas bevezetőt röviden összefoglalva, ha van született gyalogos, az én vagyok, szóval ha nekem sikerült gond nélkül e-rollerezni, akkor ez bárkinek megy, akinek minimális egyensúlyérzéke van. Utóbbi is leginkább csak az indulásnál kell, mert ha lendületbe jön a rendszer, onnantól atomstabil. Szóval ha vette az ember a bátorságot, meghajtotta az e-rollert, felpattant rá, és nekiállt gázt adni, onnantól sima az ügy.

E-rollerezni tehát szinte bárki pár perc alatt meg tud tanulni, a sebességgel azonban célszerű vigyázni, egyrészt a budapesti útviszonyok miatt, másrészt mert elég hamar gyorsul, és nem egészen úgy lassul, mint egy saját meghajtással nem rendelkező bringa vagy roller. A teszt alatt mindössze kétszer tanyáltam el majdnem, ezek egyike a hazaúton a ház előtt volt, amikor kellően felbátorodva ráfeküdtem a gázra, hogy felhajtsak a járdára, majd amikor vízszintesbe értem annyira megugrott a roller, hogy nem igazán sikerült befordulni. (A másik majdnem eséskor teljesen indokolatlanul megijedtem egy autótól.)

A BTX 250 névleges csúcssebessége 25 km/h, ebből nekem 19,9 km/h-t sikerült elérni az Újpesti vasúti hídon szembeszélben  – legalábbis a telefonom és a Runtastic szerint, az e-roller saját kijelzője ugyanis napfényben gyakorlatilag olvashatatlan. Ennél sokkal nagyobb sebességet nem is éreztem volna biztonságosnak, pedig ez a rész azon ritka útszakaszok egyike volt, ahol hibátlan és teljesen sima volt a terep, ráadásul csaknem egyedül voltam. Másutt pedig még ez is sok lett volna, egyrészt a forgalom, másrészt az útviszonyok miatt.

Galéria megnyitása

És akkor térjünk rá a magyar rögvalóságra. A roller kifejezetten élvezetes mindazon helyeken, ahol sima aszfalt van. Az első nagy kérdéssel akkor szembesültem, amikor el kellett döntenem, hogy hol közlekedjek. A magyar jogszabályok szerint az e-roller játék, nem jármű, tehát úttesten nem lehet menni vele, és mivel a biciklisek egy jelentős része gyorsabban megy, marad a járda, ahol viszont a gyalogosok nézik ferde szemmel jelenlétünket. Nagyrészt a járdán mentem, máskor pedig, amikor kisebb volt a forgalom, részben a bicikliúton, amikor pedig már nagyon elegem lett a térkőből, akkor a közút szélén.

Gyalog közlekedve eddig nem tűnt fel, hogy mennyi térkő van ebben a városban, de most szembesültem vele, hogy igen sok, ahol pedig nem ez van, ott a szakadéknyi kátyúk és aszfaltillesztések hozták rám a frászt. Míg ezek többsége a bicikli sokkal nagyobb kerekével simán vehető akadálynak tűnt, rollerrel már nem volt ennyire egyértelmű a helyzet. Ezeken próbáltam óvatosan átkelni, és bár lehetséges, hogy nagyobb sebességgel is abszolválhatók lettek volna, a tapasztalt rázkódásból kiindulva nagy kérdés számomra, hogy mennyivel rövidítik meg ezek az e-rollerek élettartamát.

Galéria megnyitása

A térkő rázkódási szempontból ennyire nem volt vészes, az egyetlen problémát az okozta, hogy a tesztjárgánynak ilyenkor kereplőként zörgött a sárhányója. Ez a gond valószínűleg néhány csavar meghúzásával megoldható, főleg hogy a sorstárs e-rolleresek hallhatóan nem küzdöttek hasonló problémával. Nekem mindenesetre attól nem kellett félnem, hogy nem hallják, ha jövök. 

Az említett kihívások dacára alapvetően jó élmény a rollerezés, a BTX 250-et könnyű irányítani (bekapcsológomb, fék, gáz és csengő van a kormányon), egyszerűen összecsukható, 12,5 kilogrammjával nem pehelysúlyú, de rövid távon azért nem is lehetetlen cipelni, gyorsan töltődik és remek, hogy ha nincs kezelhetetlen számú gyalogos, egy gyors szlalomozással túljuthatunk rajtuk.

Az e-rollereket alapvetően a „last mile problem”, vagyis a lakástól a tömegközlekedésig terjedő első és  a munkahelyig/célállomásig tartó utolsó mérföld áthidalására találták ki, vagyis hogy ha viszonylag közel van a munkahelyünk, vagy attól távolabb van a parkoló vagy a buszmegálló, komolyabb testedzés nélkül beérjünk a munkába. Az általam megtett kilométerszám jóval hosszabb annál a távnál, amire létrehozták ezeket a járgányokat. Azt meg mindenki eldöntheti magának, hogy rövidebb utakon és saját környezete terepviszonyai között mennyire lesz kényelmes e-rollerezni.

Kapcsolódó termékek arrow_backward arrow_forward
Kiemelt
-{{ product.discountDiff|formatPriceWithCode }}
{{ discountPercent(product) }}
Új
Teszteltük
{{ product.commentCount }}
{{ voucherAdditionalProduct.originalPrice|formatPrice }} Ft
Ajándékutalvány
0% THM
{{ product.displayName }}
nem elérhető
{{ product.originalPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.grossPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.grossPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.displayName }}
Kiemelt
-{{ product.discountDiff|formatPriceWithCode }}
{{ discountPercent(product) }}
Új
Teszteltük
{{ product.commentCount }}
{{ voucherAdditionalProduct.originalPrice|formatPrice }} Ft
Ajándékutalvány
0% THM
{{ product.displayName }}
nem elérhető
{{ product.originalPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.grossPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.grossPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.displayName }}
Kiemelt
-{{ product.discountDiff|formatPriceWithCode }}
{{ discountPercent(product) }}
Új
Teszteltük
{{ product.commentCount }}
{{ voucherAdditionalProduct.originalPrice|formatPrice }} Ft
Ajándékutalvány
0% THM
{{ product.displayName }}
nem elérhető
{{ product.originalPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.grossPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.grossPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.displayName }}

Összefoglalás

Térkő és kátyú mindenütt

Térkő és kátyú mindenütt

Térkő és kátyú mindenütt
Szerzői értékelés
85
%
Nagyszerű választás azok számára, akik szeretnek intelligens módon közlekedni a városban.
Néhány másodperc alatt összecsukható, maximális sebessége 25 km/h.
Járdán túl gyors, úton túl lassú, szereti a jó minőségű aszfaltot.
{{ totalLabel }}
%
{{ userRateLabel }}

Neked ajánljuk

Kiemelt
-{{ product.discountDiff|formatPriceWithCode }}
{{ discountPercent(product) }}
Új
Teszteltük
{{ product.commentCount }}
{{ voucherAdditionalProduct.originalPrice|formatPrice }} Ft
Ajándékutalvány
0% THM
{{ product.displayName }}
nem elérhető
{{ product.originalPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.grossPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.grossPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.displayName }}

Tesztek

{{ i }}
{{ totalTranslation }}
Sorrend

Szólj hozzá!

A komment írásához előbb jelentkezz be!
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mondd el, mit gondolsz a cikkről.

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap