A Google önvezető-autó fejlesztésével foglalkozó részlege rengeteget dolgozott a platform tökéletesítésén az elmúlt 7 év során. Eleinte módosított, rengeteg érzékelővel és kamerával felszerelt, ütőképes fedélzeti számítógépet használó második és harmadik generációs Toyota Priusokkal, majd Lexus SUV-okkal is kísérleteztek, az utóbbi időszakban pedig pici elektromos autóval folytak a fejlesztések. Utóbbi sem kormánnyal, sem pedálokkal nem rendelkezett, de ez másodlagos, hiszen a szoftveres platform óriási fejlődésen ment keresztül, így a Google önvezető-autói már a forgalomban is elboldogulnak emberi segítség nélkül, igaz, messze nem tökéletes még a rendszer.
Nemrégiben felröppent a hír, hogy a gyorsabb piacra kerülés érdekében, valamint azért, hogy az egyes országokban és államokban hatályos jogszabályoknak megfeleljenek az önvezető-autók, a jelenlegi kormány és pedálok nélküli dizájnt módosítják, így az új járművek már normál autóként is használhatóak lesznek. Ez elsőre fura pletykának tűnt, ám néhány órája egy hivatalos bejelentés is napvilágot látott, ami segít helyükre tenni a dolgokat.
Mint ismeretes, a Google önvezető-autó projektje eddig a Google X részleghez tartozott, ahol számos érdekes projekt fejlődik, ám ezekből nem minden esetben lesz kész termék, de a fejlesztések során felhalmozott tapasztalatokat valamilyen formában mindenképpen kamatoztathatják. Az elmúlt hónapok során egyre több jel mutatott arra, hogy az önvezető-autó projekt hamarosan új szintre léphet. Ilyen jel volt, hogy csatlakozott a projekthez egy, a Hyundai észak-amerikai részlegénél dolgozó felsővezető, John Krafcik, aki rögtön a fejlesztés vezetőjévé vált. Rajta kívül az Airbnb és a TripAdvisor kötelékében dolgozó Shaun Stewartot is magához csábította a Google, vagyis elég komoly mozgolódás kezdődött.
Néhány órája bejelentették, hogy az önvezető-autó projekt kilép a Google X kötelékéből és különálló vállalatként folytatja tovább működését. Az új, WayMo névre keresztelt vállalat az Alphabet csoport égisze alá tartozik és a jelek szerint meglehetősen fényes jövő áll előtte. Fontos kiemelni, hogy a WayMo nem gyárt majd autókat, csak a technológiai alapokat biztosítja, így a járművek gyártását OEM partnerek végezhetik, mint például a Fiat Chrysler, akivel korábban sikerült is megállapodni. A korábbi bejelentés szerint a Fiat Chrysler 100 önvezető-autó prototípust gyárt le, amelyek a Pacifica platform köré épülnek, de a friss fejlemények alapján nem ez lesz az egyetlen OEM, akivel partnerkapcsolatba léphet a WayMo.
Ennek a stratégiának köszönhetően gyorsabban piacra dobható az adott termék, a kormány és a pedálok megléte miatt pedig a hatályos jogszabályoknak is megfelelhet az adott jármű, nem úgy, mint a teszteknél használt speciális elektromos járgányok. Az önvezető-autó projekt szakemberei rengeteg hasznos tapasztalatra tettek szert eddig a mintegy kétmillió mérföldnyi publikus közlekedés során, amelyek hasznosak lesznek a későbbiekben. Ezzel együtt rengeteg szimulációs utazás tapasztalatai is rendelkezésre állnak, Mountain View, Austin és Phoenix környékén pedig több, mint 10 000 utat bonyolítottak az önvezető autók, amelyek során vendégek és Google alkalmazottak próbálgatták őket. A teszt fénypontja az volt, amikor egy vak embert ültettek az önvezető-autóba, a jármű pedig hiba nélkül, biztonságosan körbevitte a kitűzött útvonalon.
Hogy mire lehet használni ezt a rengeteg tapasztalatot? A tervek szerint hasznos lesz az éppen feltörekvőben lévő autómegosztó szolgáltatásokhoz, de a személyszállításban, a logisztikában, a teherszállításban, illetve a magáncélra használt autókban is bevethetik a nem is oly távoli jövőben. Persze a projektnek még sokat kell fejlődnie – az önvezető-autókat egyebek mellett az extrém időjárásban való közlekedésre is fel kell készíteni, így hóesésben és nagyobb esőkben is magabiztosan elboldogulhatnak majd. Ezzel együtt jobb térképekre is szükség van, a rendszer működését pedig finomítani kell, hogy az utazás minél simább, minél zökkenőmentesebb lehessen.