Tavaly novemberben végre megjelentek az új generációs konzolok. Ahogy azt ezen a ponton mindenki tudja, a Sony és a Microsoft gépéből is két-két verzió állt rendelkezésre, azonban míg a PS5 esetében csak a lemezmeghajtó megléte jelenti a különbséget, addig az Xboxnál a Series X erősebb, a Series S pedig gyengébb - viszont olcsóbb is. Érdekes helyzet állt elő tehát, azonban a helyzet kapcsán hosszú távú következtetést nem lehetett levonni, hiszen ahogy gyakorlatilag minden új hardvert tavaly, úgy ezeket a gépeket is azonnal elkapkodták.
Pontos értékesítési számokat egyelőre senki nem közölt, és a Microsoft kijelentette, hogy nem is fog. Hivatalosan a vállalat most már nem a konzolok eladásában méri a sikerét, hanem sokkal inkább az Xbox Live előfizetőinek számában, illetve újabban már a GamePass elterjedtségében. Valójában persze akkor szüntették meg az eladások pontos bejelentését, amikor egyértelmű vált, hogy az Xbox One nagyon leszerepelt a PS4-hez képest.
De hogy állunk most?
Mivel a gyártók által közölt számok nem állnak rendelkezésre, csak piackutató cégek becsléseire lehet támaszkodni, valamint arra, hogy a Sony közleménye szerint a PS5 minden korábbi PlayStation-konzol rajtját lekörözte. Ezek alapján körülbelül be lehet lőni, hogy mi is a helyzet a piacon.
Az biztos, hogy a PS5 tényleg hatalmas rajtot vett, és négy héten belül még a Nintendo Switch számait is felülmúlta. A számítások szerint december végéig körülbelül 3,5 millió talált gazdára a Sony konzoljából, amiből 1,4 milliót Amerikában, 1,2 milliót Európában, és körülbelül 250 ezer darabot Japánban adtak el, a maradék pedig az egyéb piacokra vándorolt.
Látható tehát, hogy a PS5 nagyjából egyformán sikeres az amerikai is európai kontinensen, azonban az Xbox esetében már nem ez a helyzet. Az Xbox Series X és a Series S eladásait még a különböző piackutató cégek sem veszik külön, de a két gépből összesen körülbelül 2,2 millió találhatott gazdára, és messze népszerűbb volt Amerikában, ahol 1,2 millió ment el belőle, míg Európában körülbelül 500 ezer. Japánban viszont továbbra sem nagyon érdeklődnek a Microsoft gépe iránt, ahol jelenleg még 50 ezer alatt van az eladott példányszám.
Azonban míg az Xbox Series X szinte mindenhol azonnal elfogyott, addig a Series S-ből a különböző beszámolók szerint még a megjelenés után hetekkel is lehetett találni eladó példányokat. Ez nem meglepő, maga a Microsoft is azt jósolta, hogy kezdetben a drágább konzol lesz a népszerűbb, hiszen az early adopterek és a technológiai újdonságok iránt érdeklődők erre mennek rá. Az inkább casual gamereknek, vagy második konzolnak szánt Series S később kaphat nagy szerepet, mint egy remek belépési pont a GamePass világába.
Meddig tart majd a készlethiány, és megéri-e váltani?
Mind a Sony, mind pedig a Microsoft arra utalt korábban, hogy akár tavasz végéig, nyár elejéig is fennállhat az a helyzet, hogy közel sem tud majd mindenki új konzolt venni, aki szeretne. A szűk keresztmetszetet természetesen a TSMC jelenti, aminek egyszerre kellene gyártania rengeteg AMD által tervezett APU-t, GPU-t és CPU-t a konzolokba és PC-kbe, de az igényt egyszerűen nem tudják kielégíteni. Ahogy az új Radeon-kártyák is hiánycikknek számítanak, úgy a konzolok központi egységeiből sem tudnak eleget készíteni.
Éppen ezért felmerülhet a kérdés, hogy egyelőre érdemes-e erőltetni a váltást, vagy ezt az évet akár ki lehet húzni még az előző generációs gépekkel is? A válasz erre az, hogy minden valószínűség szerint a legtöbb idén megjelenő új játék érkezik még az előző generációra is, már csak azért is, mert ezek már hosszú évek óta készülnek, és több olyan is akad köztük, amelyiknek tavaly meg kellett volna jelennie, csak különböző okok (leginkább a járvány okozta nehézségek) miatt elcsúsztatták őket. Ilyen esetekben, valamint a gyenge PS5- és Xbox Series-készleteket látva nyilván nem lépik majd meg a kiadók, hogy adott esetben kihagyják az előző generációt.
De, hogy érdemes-e még beruházni az előző generációra? A játékok természetesen olcsóbbak és a használtpiac is virágzik, ahonnan mind játékokat mind pedig konzolokat is jó áron lehet beszerezni, így ha valaki pótolni szeretné az előző generáció fontosabb címeit, annak ez egy jó időszak lehet arra, hogy belevágjon. Nagy jövője természetesen nincs a dolognak, és számítani lehet rá, hogy 2022-ben már az új és fontosabb játékok többsége csak az új generációra jelenik meg. Itt kaphat szerepet a viszonylag olcsó Xbox Series S, amire minden fog megjelenni, ami a drágább Series X-re is, ugyanis a Microsoft máshogy nem enged játékokat kiadni az új rendszerre.
Az egyértelműen látszik, hogy a fejlesztők nagyon elégedettek az új konzolokkal, főleg a PS5-tel. Aki megszólalt a témában, kifejezetten dicsérte a fejlesztés egyszerűségét és a hardver által nyújtott remek új lehetőségeket. A Sony pedig érdekelt abban, hogy a PlayStation-ökoszisztéma minél előbb átálljon a PS5-re, hiszen a Microsofttal ellentétben ők elsősorban nem a szolgáltatásaikat eladásához használják trójai falónak a konzolt. MIndenesetre az látszik, hogy az átmenet elég sima a két generáció között, a tavalyi ünnepi szezonban megjelent nagy játékok többségében gond nélkül futottak már az új generáción, és azonnal látható előnyöket hoztak a nagyobb felbontás, a magasabb képfrissítés és a gyors betöltés képében, és persze a legtöbb esetben grafikai előrelépésről is beszámolhattunk.
Eközben a Nintendo
Ha a harmadik utast, vagyis a Nintendót nézzük, akkor ők köszönik szépen, nagyon jól vannak. A Switch továbbra is olyan ütemben fogy a járvány és a korlátozások berobbanása óta, hogy szinte folyamatos a készlethiány így tehát a vállalatnak nincs oka semmiféle kapkodásra, sem pedig arra, hogy bármilyen fronton megpróbáljon felzárkózni a Sony és a Microsoft mellé hardveres erő tekintetében.
Ezzel együtt persze folyamatosak a pletykák egy esetlegesen idén érkező Switch Pro konzollal kapcsolatban, amiről azonban a források továbbra sem tudják eldönteni, hogy továbbra is a hibrid modellt követi-e majd (tehát alapvetően hordozható, de otthon dokkolható lesz-e), vagy kizárólag otthoni konzolnak szánják.
Piaci elemzők szerint a Nintendo számára nem jelentene semmiféle előnyt, ha felhagyna a hordozható vonallal, így ha készül is a pletykált Switch Pro, inkább egy újabb handheldre lehet számítani, ami kihasználja az évek során elért technológiai újdonságokat, így jobb akkumulátor kerülhet bele, valamint egy újabb Nvidia GPU. Ez utóbbi kapcsán az lehet a nagy előrelépés, ha ki tudnák használni a DLSS-t, hiszen így a viszonylag gyenge mobil GPU-nak nem kellene nagyobb natív felbontáson számolnia, viszont egyrészt javulhatna a képminőség és a teljesítmény hordozható módban, dokkolva pedig nem lenne reménytelen a 4K-s felbontás elérése sem a DLSS-segítségével.
Azért is tűnik valószínűnek ez a szcenarió, mert kiszivárgott belsős információk alapján a Nintendo már tavaly értesítette a játékfejlesztő partnereit, hogy a jövőben Switch-re érkező játékokat már fel kell majd készíteni a 4K-s felbontás támogatására is. Ezen kívül persze maguk a 4K-s tévék is egyre elérhetőbb áron vannak, egyre inkább terjednek, tehát logikus, hogy ezt a Nintendo sem hagyhatja már sokáig figyelmen kívül.