Az AMD piciel több, mint egy hete adott ki egy bemutató státuszú Adrenalin drivert (23.30.01.02), amelynek legfontosabb újításairól korábbi hírünkben már beszámoltunk. Azóta kiderült, hogy a driver egy rejtett extrát is tartalmaz, amelyről nem tett említést a dokumentáció, ez pedig nem más, mint a System Lag funkció. Ez egy késleltetés-érték, ami azt mutatja meg, mennyi idő telik el aközött, hogy a játék egy képkockát generál, majd azt a GPU lerendereli. A System Lag funkció az Anti Lag+ szolgáltatáshoz kapcsolódik, ami jelenleg csak és kizárólag a Radeon RX 7000-es sorozatot erősítő, RDNA 3 architektúrát használó videokártyákkal működik. Ez azt jelenti, hogy Radeon RX 7900 XTX, Radeon RX 7900 XT, Radeon RX 7800 XT, Radeon RX 7700 XT, vagy Radeon RX 7600-as modellre van szükség a technológia aktiválásához.
A System Lag funkciót az Adrenalin OSD-be integrálták, így folyamatosan nyomon követhetjük, hogy alakul az említett késleltetési érték az Anti Lag+ támogatással rendelkező játékok alatt. Ezzel az adattal ellenőrizhetjük, optimálisak-e a játék beállításai, illetve optimális-e a késleltetés értéke. A beállítások változtatásával hatással lehetünk erre az értékre, például az ablakos mód és a vertikális szinkron bekapcsolása extra rendszerkésleltetést okozhat, ami gamer szemmel nézve természetesen nem egy ideális állapot.
Anti-Lag+ támogatással ellátott játékok:
- Apex Legends
- Overwatch 2
- Dying Light 2
- Shadow of the Tomb Raider
- Rise of the Tomb Raider
- Resident Evil 4
- Ghostwire: Tokyo
- Fortnite
- Last of Us: Part 1
- Star Wars Jedi: Survivor
- Resident Evil 3
- Borderlands 3
Az érték figyelemmel kísérésével azt is gyorsan észre lehet venni, hogy az AMD Anti-Lag vagy Anti-Lag+ funkció engedélyezve van-e, ezek ugyanis segítenek a késleltetés csökkentésében. Az újítás persze nem veszi át a Frame Gen Lag monitor helyét. A játékosoknak ezekkel a szolgáltatásokkal lehetőségük nyílik arra, hogy ellenőrizzék a teljes rendszerkésleltetést, illetve azt is, hogy mekkora késleltetésnövekedést okoz például az FSR Frame Generation szolgáltatás. Az értékben nem szerepel a kijelző késleltetése, valamint az olyan technológiák okozta késleltetés-növekedés mértéke sem, mint amilyen például az Enhanced Sync.
Az újításról beszámoló CapFrameX szerint az AMD System Lag funkciója nagyon hasonlóan működhet, mint az Nvidia saját késleltetésmérője, ami a GeForce Experience OSD része. Egy teszt alkalmával, amelyben az Anti-Lag+ támogatással ellátott Star Wars: Jedi Survivor futását vizsgálták, az derült ki, hogy az AMD és az Nvidia megoldásai azonos késleltetési adatokat produkáltak, vagyis a mérési módszerek nagyon hasonlóak lehetnek.
Az AMD System Lag funkciót egyelőre csak a legfrissebb bemutató driverrel lehet használni, de csak azok alatt a játékok alatt, amelyek rendelkeznek Anti Lag+ funkcióval. További követelmény a Radeon RX 7000-es sorozatú videokártya megléte is.