Shop menü

SÚLYOS SEBEZHETŐSÉG RÉVÉN TÁVOLRÓL NYITOTTAK KI ÉS INDÍTOTTAK BE MODERN AUTÓKAT

Egy olyan rendszerben találtak hibát, amit több millió személygépjárműnél használ gyártók széles sora.
Szécsi Dániel
Szécsi Dániel
Súlyos sebezhetőség révén távolról nyitottak ki és indítottak be modern autókat

Manapság a személygépjárműveknél nagyon komplex fedélzeti rendszerek kerülnek elő, amik izgalmas lehetőségeket biztosítanak az utasok számára. Ugyanakkor a hackerek is örömmel fogadják ezeket, mert potenciális támadási felületet nyújthatnak az új biztonsági rések, amik szinte elkerülhetetlenül megjelentek az összetettebb szoftverekkel karöltve. Most a Sirius XM egy igencsak komoly hiányosságát sikerült feltárni.

A Yuga Labs egyik biztonsági mérnöke, Sam Curry egy sebezhetőségek feltárásásra szakosodott kutatócsoporttal együtt talált több olyan problémát is, és most a közösségi médiában is beszélt erről. A Sirius XM hibáját sikerült kihasználni, ez egy olyan felület, ami telematika és infotainment megoldásokat nyújt (nem összekeverendő a rádiós szolgáltatással). Éppen ezért nagyon szélesre nyílt mostanra a szoftveres lehetőségek tárháza.

Galéria megnyitása

Egy kibertámadás révén távolról megtehetnék a hackerek, hogy elkezdik a célba vett autó lámpáit kapcsolgatni, vagy aktiválják a dudát, de ez csak a jéghegy csúcsa. Távolról bemérhető a jármű helyzete, az integrált GPS rendszert kihasználva, ki lehet nyitni az ajtókat, és be is lehet indítani a motort. Tehát meg tudja azt tenni a hacker, hogy bejut a rendszerbe, felméri, hol van az autó, a helyszínen felvillantja a lámpákat, hogy meggyőződjön arról, melyik modell a pontos célpont, majd ki tudja nyitni és el is hajthat a motor beindítását követően.

A hackertámadáshoz elegendő mindössze egy alvázszámot ismerni.

Curry külön kitért arra, hogy az uralom átvétele az autók felett csak az egyik oldala a lehetséges visszaéléseknek. Ugyanis a Sirius XM hibáját kihasználva adatokhoz is hozzá lehet jutni, olyan adatokhoz, amik érzékenyek lehetnek.

Galéria megnyitása

A modern szoftveres platformokat használó személygépjárművekből olyan információkat szerezhetnek meg illetéktelenek, mint például a tulajdonos által bejárt útvonal. De a telematikai megoldások képesek a GPS adatok mellett követni a sebesség adatokat, jármű beállításokra láthatnak rá, adott esetben pedig a hívási listát és az üzenetek sorát is feltárhatják, ezeken felül pedig még egyéb adatokhoz is hozzáférhetnek.

Galéria megnyitása

Az ilyen adatokat különböző funkciókra használják a fejlesztők, de ma még viszonylag kevesen gondolnak bele abba, hogy ennek milyen hátrányai lehetnek. A felhasználó kényelme érdekében vannak a rendszereknek komoly jogaik, de ha hackerek bejutnak a rendszerbe, akkor ezek a dolgok rossz kezekbe kerülhetnek. A Sirius XM telematika és infotainment megoldásait napjainkba legalább 12 millió autó használja már.

Elárulta Sam Curry, hogy az autókhoz kapcsolótó alkalmazásoknál egyszerű HTTP lekéréssel tudta megszerezni a felhasználók nevét, telefonszámát és címét a jármű adatain felül. De azt is hozzátette, hogy miután a hibát bemutatta a Sirius XM-nek, 24 órán belül készen volt a javítás, ami a sebezhetőséget felszámolta.

Az ügyben rengeteg járműtípus lehet érintett, ugyanis számos vállalattal dolgozik együtt a cég. A klienseinek sorában ott van a BMW, a Jaguar, a Land Rover, a Lexus, a Nissan, a Toyota, a Subaru, valamint a Honda, és annak almárkája, az Acura is. Hogy a hiba pontosan milyen járműveket érinthetett, azt nem tudni, de milliós nagyságrendben lehetnek az utakon olyan modellek, amik érintettek lehetnek.

Galéria megnyitása

A Sirius XM hibája mellett egy másik olyan biztonsági rést is felfedeztek a szakemberek. Ez a probléma a MyHyundai és a MyGenesis applikációkban jelent meg. A sérülékenység kihasználásával át lehetett venni az adott jármű felett az uralmat. A hibát feltáró csapat elmondta, hogy a Hyundai a hiba elhárításában közreműködött, külső szakembereket is bevonva gondoskodott arról, hogy ebből ne legyen probléma. Kiemelték azt is, hogy nincs annak nyoma, hogy visszaélést követett volna el bárki. A fentebb említett Sirius XM hiba pedig a Hyundai és a Genesis modelleket nem érintette, itt egy másik sebezhetőségről van már szó.

Az elmúlt években számos alkalommal tártak már fel olyan sebezhetőségeket, amik személyautókat érintettek, a jövőben pedig csak még több ilyen lehet, ha a gyártóók nem veszik elég komolyan a biztonságot. Eredetileg az autók fedélzeti rendszereit éveken át tesztelték, de mióta a felhasználói igények megváltoztak, azóta ez már nem fér bele.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére