Shop menü

STRAY – A REMÉNY MACSKÁJA

Kóbor cicaként olyasmibe csöppenünk, amit barátok és segítők nélkül nem élhetnénk túl - de az összefogás mindenkit megmenthet.
Villányi Gergő
Villányi Gergő
Stray – A remény macskája

Szerzői értékelés

Olvasói értékelés

  • Mijaú! ^^

Azt jó ideje tudni lehet, hogy az internetet a macskák uralják és a macskás videók. A videojátékokat már kevésbé, hiszen a Night in the Woods mellett mondjuk a Blacksad vagy a Rain World juthatna eszünkbe - de ott is slugcat a főhős faja, tehát rezeg a léc.

Ha a kedvenc keresőnkbe beírjuk, hogy „funny cat videos” akkor tömérdek találatból, 1 órás összeállításból vagy épp TikTok-ra jellemző hosszúságú találatból mazsolázhatunk és visszatérhetünk ahhoz az alaptézishez, hogy a net jó részét a macskák uralják, töretlenül. Nem ma kezdődött sokak kedvenc gyalogszőrös négylábújának a története, hanem valószínűleg kb. 10 ezer évvel ezelőtt, de az első egyiptomi ábrázolás is 4000 éves.

Galéria megnyitása

„2004-ben Jean-Denis Vigne és kollégái a macska háziasítására vonatkozó legkorábbi tárgyi bizonyíték feltárásával foglalkoztak. A lelet egy ciprusi emberi sírból került elő, melyben egy meghatározatlan nemű felnőtt ember és egy macska csontjai találhatók. A lelet mintegy 9500 éves. A sírból a csontok mellett kőszerszámok, vasoxid-maradványok, maroknyi tengeri kagyló és (az emberi csontoktól 40 cm-re) a saját sírjából egy nyolc hónapos macska csontváza került elő, melyet az emberrel megegyezően nyugati irányba nézve fektettek. Mivel a macska nem őshonos a Mediterrán medence szigetein, ezért csak a szárazföldről kerülhetett oda. Ez összhangban van a genetikai kutatások eredményeivel is, melyek szintén ezt a földrajzi és időbeli eredetet erősítik.”

Galéria megnyitása

A Stray-t már megjelenése előtt komoly érdeklődés övezte, hiszen macska bőrbe bújni, világot felfedezni és a környezettel interakcióba lépni nem igazán van lehetőségünk játékokban. De mindegy is, hogy valaki macskakedvelőként vagy gazdaként csapott le a játékra. A történet szerint egy olyan világba érkezünk, ahol annak idején emberek éltek. A múltidő használata nagyon is helyénvaló, ugyanis mára robotok maradtak csak az épületek között és kis kolóniát alkotva igyekeznek túlélni.

Galéria megnyitása

Ezek a robotok az emberi civilizációból maradtak vissza, kezdetben kisegítő munkagépek pl. takarítók voltak, de a mesterséges intelligencia fejlődésével már komplexebb feladatokra is képesek voltak, sőt, egyfajta személyiségük is lett. Az nem derül ki, hogy  játékban szereplő robotok már így lettek megalkotva vagy maguk vettek fel szerepeket, de találkozhatunk kötögető nagyi robottal, bárpultossal, szerzetesekkel, cowboy-jal, programozó „kockával” és tudóssal is. Összességében egy változatos, néhol vicces, máshol szomorkás vagy érdekes kis csapatot alkotnak a nyomornegyed egyik sarkában.

Galéria megnyitása

De még mielőtt megismerkednénk velük, kapunk egy drónra hajazó kis segítőt is, B-12 személyében, aki nemcsak a helyi idegenvezetőnk lesz, de ötleteivel és lassacskán visszaszerzett emlékeivel egyre inkább megismerteti velünk azt a világot, amibe belecsöppentünk. Tolmácsként is funkcionál, vagyis feliratokat, kiírásokat és a robotok saját nyelvét is ő fordítja le nekünk – ami egy érdekes technikai csavar, hiszen macskaként ebből egy kukkot sem értenénk, de tegyük túl magunkat rajta, valahogy meg kellett oldani a dolgot és „macska szinten” nem lehetne ilyen élvezetes a Stray.

Galéria megnyitása

A cyberpunkos, disztópikus hangulatot nagyon sok kedves, néhol cuki pillanat töri meg, például robot lábakhoz dörgölőzhetünk, akik képernyő arca szívecskévé válik, de sok alvóhelyet is találhatunk, ahol összegömbölyödve durmolhatunk kicsit. És nem is lenne a Stray igazi macskás játék, ha nem járna 1 óra alvásért achievement. Azonban amint szóba kerülnek a Zurgok, rájövünk, hogy van egy nagyon is sötét oldala ennek a világnak – A Half-Life Ravenholm pályája járjon a fejünkben.

Galéria megnyitása

A mindent elnyelő, cuki hangokat kiadó kis rémségek elszabadult kísérlet eredményei és a Half-Lifeos Headcrab, az X-Comos Brainsucker és egy kullancs keverékére hasonlítanak. Az emberek még a szemét felzabálására találták ki őket, de a hanyatlás után mutálódtak és most egy mindent felemésztő, örök veszélyként járják hordákban az utcákat és uralják a város jó részét.

Galéria megnyitása

A pályák gyönyörűek és szuperül megtervezettek, részletgazdagok. Sokat mászkálunk és ugrálunk majd, ahogy haladunk de lesz, amikor keresgélni kell vagy kis logikai feladványokat megoldani. Ha nincs meg a megoldás, akkor még nem löktünk le, néztünk meg, másztunk meg mindent vagy esetleg nem vertük le a képeket, kapartuk le a függönyt vagy ilyesmi.

A macskaságok sokszor eredményhez vezetnek ott ahol az emberi szem és logika nem. És legyünk őszinték, egy macskás játékban inkább rohangálunk, ugrálunk és leverünk mindent, minthogy mélyfilozófiai fejtegetésekbe bocsátkozzunk. Hibáról nem igazán tudok beszámolni. Egyszer bugolt be a kijelzés és nem tudtam semmit sem használni, kijelölni, nyitni stb. de a reload megoldotta.

Galéria megnyitása

Nem véletlenül népszerű a Stray. Nagyon sok minden megvan benne, ami vonzóvá teszi. Egy elég részlettel és történettel ellátott, bekóborolható világ, egy aranyos és némiképp szokatlan főhős, érdekes és hangulatos NPC-k serege, valamint egy könnyen elsajátítható irányítás.

A fő történetszál az összefogáson, a reményen és a segítségen alapul és a drón által segített macska hősünk egy ponton túl nem csak kimenekülni akar, hanem olyan megoldást keres, ami mindenkinek előnyére válik.

Galéria megnyitása

És hiába a robotok és a sokat beszélő B-12 vezeti a sztorit, nem érződik, hogy kóbor cicánk mellékszereplő vagy kellék lenne csupán. Rengeteg kis interakció és apróság integrálja be őt is a világba és összességében egy néhol borzongató, horrorisztikus felé hajló, de szívmelengető, kedves történetet kapunk. Megmászunk minden épületet, bekukkantunk minden zugba, leverjük a polcról a könyveket, üvegeket, néha még a festékes dobozokat is és egy szundira is marad idő. Macskának lenni nem is olyan rossz dolog!

Összefoglalás

Szerzői értékelés

Egy macska és a gépek összefogásából született hangulatos, néhol borzongató, de főként kedves történet arról, hogy mindig van remény.
Részletgazdag és hangulatos világ, cuki főhős és remekül eltalált NPC-k egy jó történetbe ágyazva.
Apró bugok, a többit elvitte a cica.

Az értékeléshez kérlek jelentkezz be!

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére