Shop menü

STRANGE BRIGADE - A FURCSA NÉGYES

A Rebellion elszakadva a Sniper Elite-sorozattól ezúttal a Left 4 Dead nyomdokaiba lépett. Nagy vállalás, de a Strange Brigade-nek sok egyedisége és jó hangulata van.
Vaffler Dániel
Vaffler Dániel
Strange Brigade - A furcsa négyes

Szerzői értékelés

Olvasói értékelés

Úgy tűnik, a Rebellion megelégelte a Sniper Elite-sorozatot, és valami teljesen újba akart belevágni. A brit stúdió játékait sokan vagy imádják, vagy élből elutasítják, de azt nem lehet mondani, hogy ne lenne tapasztalatuk, valamint egy egészen különleges stílusuk. Nagyon érdekes volt tehát hallani, hogy a Rebellion ezúttal egy négyfős kooperatív TPS fejlesztésébe fog bele, egészen furcsa körítéssel.

A játék nevét adó Strange Brigade nem véletlenül "strange". A négyfős csapatot egy gyári munkás, egy veterán katona (akit jobban érdekel a saját zsebe, mint a szolgálat), egy tudós és egy afrikából elszökött törzsi harcos alkotja. A kis csapat a maga saját zeppelinjén utazik új kalandokat keresve, és ezúttal afrikában kötöttek ki, ahol egy gonosz ősi varázslónő szabadította rá a vidékre az élőhalott harcosait.

És hiába kedveli a brigád az egzotikus tájat és a műkincseket (amiknek ugyan a múzeumban lenne a helyük, de azért jó szolgálatot fognak tenni saját zsebben is), azért az elsődleges céljuk mégiscsak az, hogy végiglőjék magukat az élőhalott múmiákon, lángokat fújó egyiptomi harcosokon, skorpiókon vagy éppen olyan főellenségeken, mint a régóta halott brit kalózkapitány.

Galéria megnyitása

A kampány minden egyes pályája a végső cél irányába visz el minket, és habár különösebben nagy történetről nem beszélhetünk, az egészet rendkívül szórakoztatóvá teszi az 1940-es évek filmelőzeteseinek stílusában beszélő narrátor, aki minden egyes cselekedetünket kommentálja, és néha biztatja a csapatot, néha pedig meglehetősen cinikus. Amikor egy új feladványhoz érkezünk, néha nem felejti el megjegyezni, hogy "óóóó egy puzzle, a brigád legnagyobb, legfélelmetesebb ellensége".

Számomra a hasonló narrátorok egy idő után unalmasak szoktak lenni, de ennek annyira jó a stílusa és annyira jól írták meg, hogy még mindig szórakozok rajta. Mint ahogy egyébként az egész játék hangulatát is eltalálták, a környezet felépítése nagyon rendben van.

Mint már írtam, a Strange Brigade alapvetően egy négyfős kooperatívra építő TPS, amit mellesleg játszhatunk egyedül is, és úgy is tökéletesen teljesíthető. De persze messze akkor a legjobb, ha találunk egy csapatot magunk köré, amiben nagy segítségünkre lesz a matchmaking rendszer, viszont azt meg kell jegyezni, hogy osztott-képernyős játéklehetőség nincs, ami rendkívül elszomorított, de hát be kell látni, hogy manapság már egyre kevésbé divat.

A négy karakterünk mindegyike rendelkezik a maga jól bejáratott eszköztárával, és mindegyiknek lehet egy kiválasztott szuperképessége is. Ezek a szuperképességek összesen 16 különböző mágikus amulettből erednek, melyek közül négy-négy jut egy-egy hősnek, ezek közül kell kiválasztanunk a nekünk tetszőt, illetve amivel adott esetben megfelelően össze tudunk dolgozni a többiekkel.

A probléma, hogy maga az amulett rendkívül lassan töltődik fel, és a szuperképességek sem olyan túlzottan hasznosak ehhez képest, úgyhogy az idő 99%-ában a lőfegyvereinkre fogunk hagyatkozni. Maga a lövöldözés egyébként megfelelően élvezetes, a fegyverek változatosak és jó visszajelzést adnak, ráadásul a menet közben elhelyezett munkaasztalakon még tuningolhatjuk is őket a megszerzett ékkövekkel. Az összegyűjtött aranyból pedig vásárolhatunk olyan ideiglenes szuperfegyvereket is, mint a lángszóró.

Galéria megnyitása

És habár a Strange Brigade az alapvetése szerint lehetne szimplán csak egy mezei Left 4 Dead-klón is, a fentiekből talán kiderül, hogy azért némileg más. Az afrikai, Indiana Jones-szerű környezetbe ugyanis tökéletesen illeszkedik bele, hogy mindenféle eldugott helyet kutassunk fel a pályán, ahol különböző gyűjtögetnivalókat találunk. Továbbá viszonylag rendszeresen beleütközünk feladványokba is, amik mondjuk szögegyszerűek, de legalább nem fáradunk bele az állandó lövöldözésbe.

Ezen kívül maga a harc is különbözik némileg a Left 4 Deadtől, itt ugyanis jóval nagyobb hangsúlyt kell fektetnünk a környezetünk kihasználására, és itt nem csak arra gondolok, hogy a nagyobb terek, ahol a küzdelmek történnek tele vannak különböző magasabb és alacsonyabb pontokkal, fedezékekkel, hanem a csapdákra is. Ezek a csapdák (darálógépek, leeső balták, berobbantható cserepek stb.) ugyan nekünk is árthatnak persze, de ha ügyesen kezeljük őket akkor élőhalottak tömegeit tehetjük el pillanatok alatt láb alól.

Néha egészen olyanná válik a játék, mintha valami tower defense lenne, ahogy a viszonylag tágas tereken próbáljuk megfelelően kontrollálni az ellenséges hordát.

Ezek a könnyítések pedig jól jönnek, mert a Strange Brigade-ben alapvetően két gondom volt az ellenfelekkel. Az egyik, hogy nincs valami túl sokféle belőlük. A másik, hogy némelyik szivacs módjára tudja magába szívni a töltényt, és ez hosszú távon kicsit fárasztóvá válik. Ez különösen igaz a főellenségekre, amik taktika tekintetében nem igényelnek túl sokat, lövedékből viszont annál inkább. Némi változatosság nem ártott volna.

A fő kampányon kívül még kétféle játékmódot próbálhatunk ki. Az egyik a Horda mód, amit valószínűleg senkinek nem kell bemutatni: jönnek az ellenfélek szépen, hullámokban, mi pedig egy mezei pisztollyal állunk neki kilyuggatni őket, hogy folyamatosan több pénzt gyűjtve erősebb és erősebb arzenálra tehessünk szert. A pénzt egyébként kétféle dologra is érdemes lehet tartalékolni: szuperfegyverekre, vagy új pályarészek megnyitására, ahol további segítségeket találhatunk.

Galéria megnyitása

A másik játékmód a Score Attack névre hallgat, ahol az a célunk, hogy a kampányból kivett bizonyos pályaszakaszokon minél hatékonyabban, gyorsabban és stílusosabban aprítva rohanjunk végig, közben különböző bónuszfeladatok teljesítésével tovább növelve a pontjaink szorzóját. Ez egyébként meglepően szórakoztató, és némi tanulást is igényel, hiszen alaposan meg kell ismernünk a pályát.

Alapvetően (a fenti apróságokat leszámítva) két komoly problémám volt a játékkal. Az egyik, hogy a Strange Brigade-et jelenleg 50 eurós áron adják, tehát picivel az AAA-kategória alatt, viszont jelenleg nincs benne annyi tartalom, hogy ezt teljesen igazolni tudja. A másik, hogy nagyon sokszor lagolt az online játék, néha annyira brutálisan, hogy egyszerűen játszhatatlanná vált és ki kellett lépni. Ez pedig azért aggasztó, mert jelen sorok írásakor még nem jelent meg a játék, szóval vélhetően nem szabadult rá hatalmas tömeg a szerverekre. Remélhetőleg kap valami elsőnapos patchet ma, vagy beindítják a teljes szerver parkot (mert lehet, hogy most csak egyetlen gépen bohóckodott mindenki).

Kár lenne ugyanis ezzel elrontani, mert a Strange Brigade egyébként egy szórakoztató, humoros, jól megvalósított játék, amire ha össze tudunk szedni egy csapatot, sokáig el lehet vele lenni. Egyedül jóval hamarabb fullad unalomba, és feleannyira sem élvezetes.

(Este ránézünk újra a multira, és frissítjük a cikket, hogy a lagot sikerült-e megszűntetni a rajtra.)

Összefoglalás

Szerzői értékelés

A Sniper Elite fejlesztőinek új, kifejezetten négyfős kooperatívra tervezett játéka, jó sok halott múmiával és kincsvadászattal.
Élvezetes játékmenet, lehetőség a csapatmunkára, hangulatos és humoros körítés.
Nem elég változatos ellenfelek, kicsit kevés tartalom, és egyedül legfeljebb rövid ideig élvezhető igazán.

Az értékeléshez kérlek jelentkezz be!

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére