Shop menü

ÜTŐS JÁTÉK-STREAMING SZOLGÁLTATÁST INDÍT A GOOGLE

Az októberi Project Stream még idén jön.
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Ütős játék-streaming szolgáltatást indít a Google

A Google a GDC alkalmával egy új játék streaming szolgáltatást mutatott be, ami a Stadia nevet viseli. A vállalat korábban az AMD-vel karöltve már tesztelte, hogyan működhet egy efféle szolgáltatás a Projekt Stream keretén belül, ahogy arról mi is beszámoltunk, de akkoriban még csak sejteni lehetett, hogy ez a teszt egy új szolgáltatás előfutára lesz, hiszen a vállalat semmit sem árult el a távolabbi tervekkel kapcsolatban. A jelek szerint a tesztidőszak pozitív tapasztalatokkal zárult, így most már nem állja semmi sem az útját annak, hogy a Stadia idén nyáron elrajtoljon.

Galéria megnyitása

Hogy miről van szó? Gyakorlatilag egy olyan játék streamelő szolgáltatásról, amely mögött a Google adatközpontjai állnak, méghozzá több országban szétszórva, 7500-nál is több edge node-ból álló rendszer keretén belül, amelyek az adott játék renderelését végzik – a több helyszínnel az alacsonyabb késleltetésről gondoskodik a vállalat. A játékstreamelés lényege, hogy az „AAA” kategóriás címek futtatásához nem szükséges drága gamer PC, csak egy Google Chrome webböngészővel ellátott okostelefon, tábla, notebook, chromebook, PC, illetve akár egy Chrome böngészőt futtató okostévé kell a kikapcsolódáshoz, a megkezdett játékmenetet pedig bármelyik eszközön egy kattintással folytathatjuk tovább.

Galéria megnyitása

A Google ráadásul a YouTube-ot is összekapcsolja az új szolgáltatással, így a Stadia-n belül futó játékmenetet rögtön élőben lehet közvetíteni a YouTube-on keresztül, valamint a nézőkkel is interakcióba lehet lépni, és bevételforrássá is tehető a játék. Arra is lesz mód, hogy egy YouTube videón futó tartalom megtekintése közben, illetve megtekintése után az adott játékot egy kattintással elindíthassuk, majd néhány másodpercen belül már a játékban is találhatjuk magunkat. A játékok elérése nem csak ilyen formán, hanem egyszerű linkekkel is biztosított lesz, ami még könnyebbé teszi a tartalomgyártók számára a játékok terjesztését. Arra is lesz mód, hogy az élő közvetítést végző tartalomgyártóval közös meccset játsszunk.

Az irányítást billentyűzettel, egérrel, illetve külön játékvezérlővel is meg lehet oldani, sőt, a Google saját WiFi-s kontrollert is készít, ami háromféle színben lesz elérhető: világoskékben, fehérben és feketében. A kontroller WiFi-n keresztül közvetlenül kapcsolódik a felhőszolgáltatáshoz, valamint az adott eszközhöz is, extraként pedig két speciális gombot is kap, amelyek közül az egyik a YouTube elérésében, a másik pedig a Google Assistant kezelésében segít – utóbbi miatt mikrofon is kerül a kontrollerbe. A fejlesztők az új kontroller jóvoltából Google Assistant támogatással is felvértezhetik majd játékaikat, ami újszerű felhasználói élményt kölcsönöz nekik.

Galéria megnyitása

A szerverpark alapját AMD hardver adja, ugyanis a vállalat egy egyedi tervezésű x86-os processzorral sietett a Google segítségére, amely 2,7 GHz-es órajelen ketyeg, kapott SMT támogatást, valamint AVX2 támogatással is rendelkezik, azaz jó eséllyel egy ZEN 2 alapú megoldásról lehet szó. Ehhez a processzorhoz egy 56 CU egységgel ellátott, HBM2 memóriával is felvértezett GPU társul, ami 10,7 TeraFLOP/s számítási teljesítményt kínál – minden bizonnyal egy VEGA 56 alapú megoldásról van szó, hiszen arra illik a „leírás”. Az említett hardver mellett némi rendszermemória is a kínálat részét képezi, ami alighanem 8 GB-nyi RAM lesz, hiszen a leírás 16 GB-nyi teljes memóriáról tesz említést, amiben ugye a VRAM is benne foglaltatik. A szolgáltatás indulásakor ez a hardver első körben akár 4K-s felbontás, 60 Hz-es képfrissítési ráta, HDR támogatás, illetve térhangzás mellett is használható lesz, amennyiben ehhez az adott internetkapcsolat elegendő sávszélességet nyújt. A rendszer az adott igényeknek megfelelően skálázódhat, így későbbi bővítésére természetesen van mód.

Galéria megnyitása

Az új platformot támogató első játékok között szerepel a Doom Eternal, ami 4K-s felbontás, HDR támogatás és 60 Hz-es képfrissítési ráta mellett futhat, méghozzá úgy, hogy minden játékost külön dedikált GPU szolgál ki. A fejlesztők több platform támogatására számíthatnak, amelyek között multiplayer játékok is játszhatóak, sőt, a játékmentéseket is lehet mozgatni a platformok között. Jó hír, hogy a Google platformja a gépi tanulást is támogatja, azaz segíthet a játékélmény növelésében mind felhasználó szintjén, mind pedig helyi és globális szinten.

Galéria megnyitása

A Stadia arra is lehetőséget ad, hogy egy kijelzőn osztott képernyős nézetben játsszunk barátaink ellen, de a funckiót akár arra is be lehet vetni, hogy egyjátékos módban több kameranézetet használjunk a hatékonyabb stratégia tervezés és az eredményesebb játék érdekében. Erre azért van lehetőség, mert az egyes játékosok kiszolgálása egyenként, külön történik, ami a fejlesztők számára új lehetőségeket tartogat. Ezzel együtt szülői felügyelettel kapcsolatos funkciók is beépítésre kerülnek ami sokak számára lehet hasznos.

Galéria megnyitása

A Stadia érkezésével egy Stadia Games and Entertainment csoport alakul a Google berkein belül, amelynek vezetésével Jade Raymond-ot bízták meg. A csoport feladata a fejlesztőkkel és partnerekkel való együttműködés lesz annak érdekében, hogy folyamatosan érkezzenek új tartalmak a Stadiára. Az érdeklődő fejlesztők a stadia.dev weboldalon keresztül vehetik fel a kapcsolatot az illetékesekkel, míg a játékosok a stadia.com weboldalon keresztül érhetik el a szolgáltatást. A használat előfeltétele lesz, hogy az adott eszközön a Google Chrome legfrissebb változatának kell futnia, később azonban egyéb webböngészők támogatásával bővül a kör.

Galéria megnyitása

A Stadia fejlesztése iparági összefogás keretén belül történik, vagyis a Google mellett az AMD, a Unity, az id Software és még sokan mások is dolgoznak a szolgáltatás fejlesztésén vagy támogatásán. A GDC 2019 alkalmával tartott bemutatót az alábbi videón lehet teljes egészében megtekinteni.

Arról egyelőre nem esett szó, hogy az előfizetési díjak pontosan hogyan alakulnak, csak annyi biztos, hogy a Stadia még idén elindul az Amerikai Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban, illetve Európában. A Google idén nyáron, várhatóan az E3 alkalmával árul el további részleteket az új szolgáltatással kapcsolatban.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére