Shop menü

SOKAKAT FELBŐSZÍTETT A META AZZAL, AHOGYAN ELINDÍTOTTA A FIZETŐS FACEBOOKOT

Fogyasztóvédelmi törvényeket sérthet a Meta azzal, hogy agresszívan próbálja rávezetni a felhasználókat arra, hogy fizessenek a platformért, ha nem akarják az adataikat átadni.
Szécsi Dániel
Szécsi Dániel
Sokakat felbőszített a Meta azzal, ahogyan elindította a fizetős Facebookot

Az Európai Unió és a Meta között már hosszú ideje nagy a feszültség, és ezen a helyzeten csak rontani fognak az újonnan bevezetésre kerülő szabályozások. A digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály és a digitális piacokról szóló törvény egyaránt érinteni fogja a Metát, és változtatásokra kényszeríti a céget. Már van is ennek egy látványos és jelentős eredménye, ami nem más, mint a fizetős Facebook és Instagram megjelenése. Ezeket a hatósági nyomásra vezette be a Meta, de nem éppen a megfelelő módon kezeli a helyzetet több szervezet szerint.

Az elmúlt hetekben több fogyasztóvédelmi szervezet is az Európai Unió illetékeseihez fordult amiatt, hogy véleményük szerint a Meta megszegte az EU-ban érvényes fogyasztóvédelmi jogszabályt. Csoportos panaszt tettek a vállalat ellen a fogyasztóvédelmi hatóságnál. Ezzel egy nagyon érdekes ügy indulhat el, és könnyen lehet, hogy a vállalatnak jelentősen át kell alakítania a mostani gyakorlatát az új előfizetéses Facebook és Instagramot illetően.

Galéria megnyitása

Európa egyik legnagyobb fogyasztóvédelmi szervezete, a European Consumer Organisation (BEUC) 18 hozzá kapcsolódó érdekvédelmi szervezettel együtt határozott arról, hogy muszáj lépni a Metával szemben. Úgy vélik, hogy jelenleg a vállalat egyértelműen törvénysértő magatartást mutat akkor, amikor a felhasználókat választás elé állítja, hogy fizessenek a szolgáltatásért, vagy engedjék meg neki a személyes adataik felhasználását. Nem sokkal korábban egy osztrák jogvédő szervezet is panaszt tett a Metára, és nem kizárt, hogy lesznek még olyan szereplők, akik ugyanígy döntenek.

Szakemberek szerint a Meta ezzel a lépéssel lényegében váltságdíjat szed a felhasználói személyes adatokért cserébe.

A Meta arra hívja fel a felhasználók figyelmét, hogy a vállalat felhasználhatja az adataikat a hirdetési rendszer működtetéséhez, ha nem fizethetnek a szolgáltatásai (Facebook, Instagram) használatáért cserébe. Akik előfizetnek a platformokra, azoknak ezzel nem kell foglalkoznia, mert onnantól reklámoktól mentesen érhetik el a legnagyobb közösségi képmegosztót, az Instagramot, valamint a Facebookot. Emiatt úgy érezhetik az emberek, hogy kényszerhelyzetben vannak, ha meg szeretnék óvni az adataikat a Metától, ráadásul amíg nem döntenek, addig nem tudják használni a szolgáltatásokat.

Azt is látni kell, hogy a Meta nem kizárólag a Facebookon és az Instagramon követi az emberek digitális lábnyomát, hanem minden tevékenységet próbálnak figyelemmel kísérni. A cél minden esetben az, hogy a lehető legtöbb információt szívják fel, hogy minél hatékonyabban tudjanak célzott reklámokat mutatni. Az EU-nak ezzel van gondja, nem magukban a reklámokkal. A hirdetések az EU részéről rendben vannak, ha azokat nem cselesen összeszedett adatokat felhasználva igyekeznek minél több embernek tálalni.

Galéria megnyitása

A Metának komoly kiesést jelent, ha nem tud célzottan hirdetni, ezért igyekszik az embereket átterelni az előfizetésre, ha nem szeretnék megosztani az adataikat a Metával. Azt azonban nem emeli ki a cég, hogy a felhasználók dönthetnek úgy, hogy nem fizetnek elő, és emellett még azt is megtiltják neki, hogy a platformjain a hozzájuk kacsolódó információkat felhasználják a reklámokhoz.

„A Meta megsérti az uniós fogyasztóvédelmi jogot azzal, hogy tisztességtelen, megtévesztő és agresszív gyakorlatot alkalmaz, részben megakadályozza a fogyasztókat a szolgáltatások használatában, hogy gyors döntésre kényszerítse őket, és eközben félrevezető és hiányos tájékoztatást nyújt” – mondta Ursula Pachl, a BEUC egyik vezető szakembere.

Ezen felül pedig még azt is hozzátette a fogyasztóvédelmi szervezet, hogy a Meta az előfizetéstől függetlenül a felhasználói adatokat ugyanúgy gyűjti, csak már nem mutat reklámokat. Más célokra azonban még ezeket ugyanúgy felhasználja, miközben az emberek azt gondolhatják, hogy megóvják az adataikat az előfizetés révén. Tehát hamis biztonságérzetet nyújt a Meta emberek millióinak.

A Facebook és a Instagram elérése 10 euróba kerül az EU-ban, amennyiben weben keresztül rendezi az ember a számlát. Ha mobilon, androidos vagy iOS-t futtató eszközről teszi ezt, abban az esetben már 13 eurós összegről beszélhetünk.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére