Shop menü

SOK-SOK ÚJÍTÁSSAL ÉRKEZETT A 21.4.1-ES WHQL AMD ADRENALIN DRIVER

És természetesen a hibajavításokról sem feledkeztek el.
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Sok-sok újítással érkezett a 21.4.1-es WHQL AMD Adrenalin driver

Az AMD fejlesztőcsapata elérhetővé tette a Radeon Software Adrenalin 2020 Edition drivercsomag legújabb, 21.4.1-es kiadását, ami ezúttal WHQL aláírást is kapott. Az új driver rengeteg fontos újítást tartalmaz, valamint kapott néhány hibajavítást is, így érdemes lehet próbát tenni vele.

A telepítő innentől kezdve lehetőséget ad arra, hogy kiválasszuk, mennyi extra szoftvert telepítünk a driver mellé, de igény esetén csak a driver is telepíthető, mindenféle külön szoftver nélkül. Ezzel együtt elkészült az AMD Link 4.0-s változata, amely immár Windows 10 appal is rendelkezik, így már nemcsak okostelevíziókon, illetve ARM alapú táblákon és okostelefonokon élvezhetjük a szolgáltatás előnyeit, hanem Windows 10 alapú eszközökön is. Az alkalmazás repertoárja is bővült, ugyanis most már 144 FPS-sel is tud streamelni, valamint 5.1-es térhangzás támogatással is rendelkezik, és extraként az érintőpad érzékenységével kapcsolatos beállításokat is támogatja.

Galéria megnyitása

Maga a Radeon Software is átesett némi átalakításon, amelynek köszönhetően hatékonyabban használhatjuk. A streamelő részlegben mostantól automatikus minőség is beállítható, vagyis a Radeon Software dinamikusan tudja szabályozni a stream minőségét, ha a Radeon Software-en keresztül streamelünk, ezáltal nemcsak a képminőség lehet jobb, de a stream is stabilabban futhat. Extraként innentől kezdve ki lehet választani a több monitorból álló rendszereknél, melyik monitor tartalmát akarjuk streamelni – ez akár a Windows Asztal is lehet.

A monitorozó részlegen belül a GPU aktuális üzemi paramétereinek megtekintésére eddig is volt mód, mostantól azonban a RYZEN processzorok aktuális üzemi paramétereit is figyelemmel kísérhetjük, ami sokak számára lehet hasznos extra.

Galéria megnyitása

Sokaknak lehet nagy segítség az is, hogy a Radeon Software-en belül most már aszínvakokra és a színtévesztőkre is gondoltak néhány extra beállítással, amelyeknek köszönhetően a három nagy színvak és színtévesztő típus sajátosságaira lehet szabni a képi megjelenítést.

Galéria megnyitása

Apróbb, de szintén fontos változás, hogy rendelkezésre áll egy automatikusan felugró hibajelentő eszköz, ami a különböző hibajelenségek esetén kerül szem elé, így ezeket rögtön lehet jelenteni az AMD fejlesztőcsapatának. A stabilitást próbálja fokozni az AMD Crash Defender, ami segíthet elkerülni egy éppen kibontakozóban lévő rendszer-összeomlást, illetve kékhalált, ezáltal kevesebb kellemetlen percet szerezhetnek a bugok a felhasználóknak. Remélhetőleg a funkció hatékonyan és pontosan működik, azaz tényleg hasznát lehet venni – ez a következő hetekben kiderül, mindenesetre nagyon jól hangzik az ígéret.

Galéria megnyitása

A vállalatnál az Anti-Lag esetében immár DirectX 12-es támogatást is bevezettek, valamint megérkezett a teljes támogatás az AV1-es tartalmak dekódolásához, beleértve a DRM védett tartalmakhoz is.

A rengeteg újításon felül természetesen hibajavításokról is említést tehetünk, ezekről az alábbi felsorolás ad képet:

  1. Aktív Radeon FreeSync támogatás mellett háttérvilágítás-villódzást lehetett tapasztalni egyes játékok és alkalmazások alatt, amennyiben keret nélküli teljes képernyős módot használtak
  2. A SteamVR esetében a Radeon RX 500-as sorozatú videokártyával szerelt rendszereknél alkalmazás-összeomlás következhetett be a VR Headset csatlakoztatásakor
  3. Egyes magas képfrissítési rátájú, nagy felbontással rendelkező televízió kijelzőkön képhibák bukkantak fel, ha Radeon RX 6000-es sorozatú videokártyákhoz csatlakoztattuk őket HDMI porton keresztül
  4. A Radeon Performance Tuning esetében eszközölt teljesítménnyel kapcsolatos változtatások esetenként nem léptek érfénybe
  5. A processzor-intenzív játékok és terhelésformák alkalmával a vártnál alacsonyabb teljesítményt lehetett tapasztalni
  6. A Global Performance Tuning Overclock profilok néha felülbírálták a játékspecifikus tuning profilokat, vagy megakadályozták a játékspecifikus tuning profilok betöltését
  7. A Radeon Chill alkalmazása mellett hosszabb időn át tartó játék, vagy üresjáratban hagyott, játékot futtató rendszer esetén a teljesítmény az elvárhatónál alacsonyabban alakult
  8. A Radeon Software Performance Overlay villódzhatott a Radeon RX 6000-es sorozatú videokártyával szerelt rendszereken, miközben a Cyberpunk 2077 futott

A kijavított hibákon felül sajnos még mindig sok hibajelenségről tesz említést a hivatalos dokumentáció, ahogy az a lenti felsorolásból is kiderül:

  1. Az Enhanced Sync funkció engedélyezése egyes játékok és konfigurációk esetében fekete kijelzőt eredményezhet. Aki ilyesmi tapasztal, ideiglenesen kapcsolja ki az Enhanced Sync funkciót, míg a hibajavítás meg nem érkezik.
  2. Ha két olyan monitor kapcsolódik a Radeon RX Vega sorozatú videokártyákhoz, amelyeknél nagy eltérés van felbontás és/vagy képfrissítési ráta terén, esetenként villódzást lehet tapasztalni
  3. A Radeon Performance Metrics esetenként extrém magas és hibás memória-órajel értékeket jelenthet
  4. Cyberpunk 2077 alatt a Radeon RX 6000-es sorozatú videokártyákkal szerelt rendszereknél hibásan jelenhetnek meg az árnyékok, ha a Ray-Tracing funkció aktív
  5. A Disco Elysium esetében a Radeon RX 6000-es sorozatú videokártyák mellett villódzhat a textrúa a fáknál
  6. A Radeon Software esetében a Record & Stream fül használata során összeomlás jelentkezhet, ha a kijelzőt leválasztják vagy újra csatlakoztatják
  7. A Radeon FreeSync esetenként lezárt állapotba kerülhet, ha egy játékból történő kilépéskor feladatot váltunk a kiterjesztett és az elsődleges kijelző között, ami alacsony teljesítményben és akadozásban nyilvánul meg. Egy rendszer-újraindítással visszaállhat a normál állapot.
  8. A Performance Metrics esetenként hibásan jelenítheti meg a RYZEN 5 1600-as sorozatú processzorok üzemi hőmérsékletét
  9. A Radeon Software-en belül található letöltés és indítás gombok, amelyek a RYZEN Master szoftverhez kapcsolódnak, esetenként eltűnhetnek, illetve a RYZEN Master indítására tett kísérlet is csődöt mondhat
  10. Ha a RYZEN Master szoftvert nem érzékeli az Adrenalin szoftver a telepítést követően, egy rendszer-újraindításra lehet szükség
  11. Az AMD Link for Windows szoftver esetében egyes esetekben elveszhet a jel a Stream Optimization során, amennyiben HEVC kódolást használunk a Radeon RX 5000-es sorozatú, illetve ennél frissebb videokártyáknál. Egyelőre csak az AVC kódolás alkalmazásával kerülhető el a probléma.
  12. Előfordulhat ideiglenes szürke-képkocka hiba, amennyiben HEVC kódolás mellett streamelünk interneten keresztül bizonyos konfigurációk használata mellett. Itt is az AVC kódolás használatát javasolják az AMD szakemberei.

Az Adrenalin 21.4.1-es WHQL driver a Radeon HD7700/7700M sorozattól felfelé minden újabb asztali és mobil Radeon videokártyát támogat, beleértve a Radeon RX 6800-as családot, a Radeon RX 6900 XT-t és a Radeon RX 6700 XT-t is, 32-bites operációs rendszerekhez azonban már nem használható. APU egységek terén A Kabini/Temash modellektől felfelé minden modernebb GCN alapú asztali és mobil APU egység támogatása megoldott, beleértve a legmodernebb, VEGA iGPU-val szerelt asztali- és mobil termékeké is.

Noteszgépek frontján érdemes először az adott gyártó weboldalát felkeresni friss driverért. A csomagot rendszergazdai jogosultságokkal kell telepíteni, Apple BootCamp alapú konfigurációkkal azonban nem működik. A driver letöltéséhez, illetve a dokumentáció megtekintéséhez ide kell ellátogatni. Aki nem biztos a dolgában, használhatja az automatikus telepítési segédet is, ami itt található.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére