Shop menü

SOK HIBA VAN MÉG A STARFIELD HÁZA TÁJÁN – HIÁNYZÓ NAP ÉS CSILLAGOK, AKADOZÁS AZ SSD-KEZELÉS MIATT...

Érdemes megvárni, hogy érkezzen néhány javítás a legbosszantóbb hibákra.
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Sok hiba van még a Starfield háza táján – Hiányzó Nap és csillagok, akadozás az SSD-kezelés miatt...

A Starfield kora hozzáférésben már elég régóta elérhető, a hivatalos rajtra pedig 2023. szeptember 6-án került sor, amikor az AMD Radeon RX 7700 XT és Radeon RX 7800 XT sorozatú videokártyái is megjelentek. A játék körül elég sok probléma merült fel, amelyek egy részét már orvosolták, ám azóta újabb érdekességekre bukkantak a tesztelők, így a dolgok jelenlegi állása alapján érdemes néhány hetet várni az új cím kipróbálásával, ha a mostaninál felhőtlenebb játékélményre vágyunk.

Hol vagy, csillagom?!

Az egyik meglepő probléma az, hogy az AMD videokártyáival szerelt rendszereken sok esetben hiányzik a nagy fényes csillag, például a lenti screenshoton is, ami a Hold felszínén állva készült a játékon belül. A dolog azért is meglehetősen érdekes, mert a játékot elvileg sokáig és sokan tesztelték, mégsem szúrt szemet ez a hiba szinte senkinek.

Ahogy az mellékelt képeken látszik, az AMD Radeon RX 7800 XT videokártyáját használva egyszerűen nincs jelen a képen a Nap, míg a GeForce RTX 4070 és az Intel Arc A770-es videokártyák használata mellett már ott van a helyén a fényes csillag. Ezzel egy időben azt is érdekes látni, hogy mennyire másképp renderelik le az egyes rendszerek a talajt.

A játék egy teljes dinamikus univerzummal dolgozik, vagyis a csillagok és csillagképek mozognak az idő múlásával. A Nap néha-néha bizony nem jelenik meg az egyes helyszíneken, ami alapján úgy tűnik, ez nem volt egy fontos szempont a tesztelés folyamán. Az is érdekesség, mennyire más teljesítmény mellett fut az új cím az egyes videokártyákkal szerelt rendszereken. A tesztek szerint 1080p-s felbontás és Ultra Preset használata mellett, ahol a skálázás 100%-on volt és a dinamikus felbontást letiltották, a Radeon RX 7800 XT teljesítménye 107 FPS körül helyezkedett el, míg a GeForce RTX 4070 teljesítménye csak 90 FPS-re volt elég. Ugyanezen körülmények között az Intel Arc A770 mindössze 38 FPS-ért el. A jelek szerint optimalizációk terén még bőven lesz munka a Starfield körül.

A Nap egyébként nem minden bolygó esetében hiányzik, például a New Atlantis esetében mint az Nvidia, mind pedig az AMD hardver használata mellett megjelenik, ám nem minden helyszínen tapasztalhatjuk ezt. Idővel remélhetőleg elkészülhetnek a javítások és azok a modok, amelyek a jelenlegi állapotot javítják, éppen ezért érdemes várni egy kicsit a Starfield kipróbálásával.

Az SSD kezeléssel is vannak problémák

Az egyik youtuber, Compusemble a Starfield tesztelése során arra figyelt fel, hogy a játék eléggé gyenge optimalizációval rendelkezik SSD kezelés terén, ennek eredményeként előfordul, hogy még a leggyorsabb SSD kártyák mellett is akadozik a játék futása. Ez a jelek szerint amiatt van, mert a játék fájlrendszere nagyon kis blokkmérettel dolgozik és nagyon alacsony queue depth értékekkel operál, ami az SSD-k esetében azt okozza, hogy a terhelés gyorsan 100%-ra ugrik, miközben az adatmásolás sebessége bőven 1 GB/s alatt marad, még egy PCI Express 5.0-s SSD esetében is.

Galéria megnyitása

A konkrét tesztben az látszik, hogy a tesz futtatása során Atlantis városában kószálva egyszer-egyszer alaposan leesik az FPS érték, a GPU kihasználtsága 0%-ra csökken, az SSD kihasználtsága pedig 100%-on helyezkedik el, miközben az adatátviteli sávszélesség 555 MB/s körül helyezkedik el. A tesztrendszer egy Radeon RX 6950 XT videokártyából, egy RYZEN 7 7700X processzorból, valamint 32 GB-nyi fedélzeti memóriából épült fel, az SSD szerepét pedig egy PCI Express 5.0 x4-es csatolófelületet használó Crucial T700-as SSD töltött be, ami néhány hónappal ezelőtt még a leggyorsabb konzumerpiaci SSD kártyának minősült, és manapság sem nevezhető lassúnak.

A problémát az okozza, hogy a Starfield nagyon kis blokkmérettel és nagyon alacsony queue depth értékekkel dolgozik, így nem pont azt a szintet veszi célba, ahol az SSD kártyák a legnagyobb teljesítmény elérésére képesek. A játékok többségénél arra törekszenek a fejlesztők, hogy a blokkmértek minél nagyobbak legyenek és a queue depth értéke is minél magasabban helyezkedjen el, hiszen így lehet legjobban kiaknázni az SSD meghajtókban és kártyákban rejlő lehetőségeket. Maga a Starfield egyébként nem rendelkezik DirectStorage API támogatással, ami igazából nem baj, az viszont probléma, hogy nem arra optimalizálták a fájlrendszert, hogy minél jobb teljesítményt nyújtson az SSD meghajtókkal és kártyákkal.

Egyelőre nincs mód a „traversal stuttering” nevű jelenség megakadályozására, vagyis nagyobb mennyiségű tartalom mozgatásakor akadozni fog a játék még a leggyorsabb SSD alkalmazása mellett is, pont a fentiek miatt. Ezen a helyzeten az se változtat, ha a képminőséget Low Quality értékre állítjuk, az akadozás akkor is megmarad, hiszen a fájlrendszer tulajdonságai és használata nem változik. Remélhetőleg a Bethesda fejlesztői erre is felfigyelnek majd és idővel megoldást találnak arra, hogy az efféle akadozás eltűnjön a játékból.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére